Gå till innehåll
fredag 08 november 2024

Ostkaka

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Ostkaka

  • Placering
    Kadett
  1. Har du fått soppatorsk på en diesel så startar dem sällan igen utan en luftning av bränslesystemet. Den tvååriga dieseln ska inte vara nån fara enligt min erfarenhet
  2. Ska du vara dryg så kan du ju läsa ordentligt först
  3. Ta k för alla svar! Att mr Vänern har ett temperament som svänger kraftigare än de värsta av kvinnomisshandlare (kom inte på något bättre att jämföra med haha) det är jag väl medveten om och har upplevt i en liten selco en bit utanför Kristinehamns skärgård. Sätter mig efter det inte i en liten båt på Vänern igen Inläggning igår och det gick svinfint, tog en tur ut till saxholmen och bryggan där men var lite orolig för djupet så jag testade aldrig att ankra. Att jag var själv spelade ju iof in med. Lade mig bredsida mot turbåtarnas brygga istället
  4. Som jag förstått det så gäller det vid svajankring så att det inte blir en massa onödigt "ryck" i ankaret, ungefär som en stötdämpare fungerar. men det kanske gäller i dettafall med och då gäller det ju att man kan det här med avståndsbedöming hehe. Och ja det hade sett ut med 16 meter ankare du
  5. Ja jo självklart skall man respekt för sjön, det är inte trevligt att hamna uppochner ens i en kajak så jag vill nog inte ens tänka på hur det skulle vara med snipan. allt handlar väl om hur man går på vågorna som blir osv. Skönt å höra att det inte bara är jag som tycker det kan bli lite till överdrift ibland. ja men då är jag med på hur jag skall göra när det blir dags, Det är lite lurigt här i min del av vänern, iaf där jag åkt med mindre båt. mycket sten alternativt små "patchar" med sand/dy så det gäller att träffa rätt ibland.
  6. Goddag alla glada! Har i dagarna kommit över en Nidelv 24a med en 3 cyl VP diesel med hysteriska 36 vilda mustanger i. Har lite småfunderingar kring ankring och vad min båt klarar av, ska försöka formulera mig så bra jag kan. När det gäller just ankring mot t.ex en brygga eller land så ser det ut (iaf dem gångerna jag sett folk lägga till) som man inte "kör ner" ankaret som man bör när man t.ex ska ligga på svaj utan mer hivar i det och sedan driver in mot där man ska sätta fast sig i fören och sedan helt sonika knyter fast ankartampen när man är på det avstånd man vill ha mot land? har jag rätt eller är jag helt ute och cyklar här? (Förlåt att jag låter helt tappad men frågar man inget får man inget veta.) Vidare så har jag förstått att det gäller att ha en rejäl kätting vid ankaret just för att ankartampen skall sjunka undan så ingen råkar köra över den? En fundering jag haft kring detta är att får man inte då ut väldigt mycket tamp och riskerar att "Driva runt" lite om det skulle börja blåsa t.ex under natten osv. Självklart beror det ju på vad mycket tamp man har ute men det kanske finns någon tumregel för det där? När det gäller vad min båt klarar av så tänker jag mest på hög sjö, Jag har åkt ganska mycket mindre båtar (Styrpulpeter och selcos etc) men aldrig kört en så här stor båt. i Vänern där båten kommer ligga kan det ju som bekant vända på handvänding. även dra igång ganska bra med sjö (Med "Småbåtsmått") om det blåser mycket på andra sidan vänern men inte där jag är för tillfället. Ett tillfälle förra sommaren så var jag och min sambo ute på en ö och tältade. när vi vaknade hade vinden kommit 3 timmar innan väderleksprognosen sade att den skulle det och enligt Kustväder appen blåste det 7-8m/s vi fes hem i våran selco ändå, Tanten var livrädd och jag hade hur kul som helst med att parera vågor osv. Men sedan läste jag här på forumet att folk tvekar att åka ut i det vädret även med båtar så stora som min nidelv, så jag blir såklart lite halvorolig över vad som egentligen är rimligt att fara ut i? Om jag formulerat mig konstigt så fråga gärna vad jag menar. har lite halvsvårt att få ut vad jag menar i text ibland.
×
×
  • Skapa nytt...