Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025

Eneybergsbo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Eneybergsbo

  • Placering
    Landkrabba
  1. Där jag bor vill jag inte varmköra motorn på land eftersom det bullrar så mycket. Jag prövade för ett par år sen att suga den kalla oljan med en elektrisk oljebytarpump och en tunn slang nedkörd i oljestickans rör. Jag fick upp halva oljemängden på cirka 1 timme, sen var pumpen paj. När jag en gång bytte oljetråg på en bilmotor fann jag att oljestickans rör går ända ner i botten på tråget. jag prövade därför åter med Julas oljebytarpump men anslöt till oljestickans rör i stället för att köra ner en supertunn slang i röret. Jag fick ut oljan på cirka en minut. Därefter öppnade jag oljepluggen och det kom bara ut några få droppar olja ytterligare. Vill man ha ut det sista bottenslammet, så kan man hälla i en liter ny olja och suga igen. Jag kommer att använda oljebytarpump även på bilen i fortsättningen. Det är mycket smidigare.
  2. Jag har två båtar med automatiska länspumpar, en öppen motoriserad roddbåt och en med ett skyddat motorrum. I den öppna båten där pumpen sitter oskyddat har jag haft stora problem. Jag har provat Sahara, Johnson och Jula. Ingen av dem har hållit mer än två år. Kanske hade det gått bättre om jag läst den här tråden och använt Rule Mate? I båten med skyddat motorrum fungerar det bättre, men jag har haft ett haveri och vågar inte lita på någon pump. Därför har jag satt dubbla system där. Det har aldrig hänt att bägge gått sönder samma säsong där. Liksom andra har funnit i den här tråden, så kan felet antingen vara att pumpen inte går igång eller att pumpen inte stänger av.
×
×
  • Skapa nytt...