-
Innehålls Antal
19 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Hittade lite bilder på den från ett antal år tillbaka.
-
Kul att se en annan med en så ovanlig modell! Som jag skrev i våran tråd på DM så sålde vi den tyvärr nyligen då den inte varit i sjön på ett par år p.ga tidsbrist. När jag kikar närmare på bilderna nu så är jag nästan övertygad om att det är samma modell som vi hade minus några små detaljer(Som t.ex nyare motor, andra knapar och ruta som troligtvis var eftermonterad på våran). Var ett riktigt fint och välgående skrov!👌🏼
-
Hej! Har en Yamaha 30hk 2-takt från ca 94 som går bra på låga varv men efter ett tag på högre farter så börjar den gå väldigt ojämnt och förlorar helt ”styrka”. Fick hjälp av en som rengjorde bränslefilter och rensade förgasaren men det hjälpte inte. Kan det möjligtvis vara så att det kan hjälpa att byta tändstift? Och isåfall hur många tändstift har motorn?(Har verkligen noll koll). Den är inte servad på typ 3-4 säsonger men gått bra innan.
-
Är ju möjligt. Körde bara ett par minuter eftersom att röken luktade lite bränt så ville inte riskera att motorn skulle skära sig.
-
Låter rimligt. Har dock extremt dålig koll på hur man gör sådana grejer internt så blir nog in på service med den nu hos yamaha. Skäms nästan över att säga men den är knappt servad tidigare så är nog på tiden hursomhelst haha😅
-
Jag hade problem med att min Yamaha 30hk 2-takt gick väldigt ojämnt vid högre hastigheter. Inte ens serviceteknikerna kunde hitta felet. Visade sig att det var så enkelt som att ena gasvajern/axeln(tror det heter så iaf) hade hamnat lite snett och utanför vilket gjorde att den inte kom i helt när jag började gasa . Satte ett buntband så löste sig allt. Annars kanske det kan vara brist på bensin till motorn? Alt något skit i bränslet?
-
Hej! På lilla båten har jag en 4hk yamaha 4-takt från 2014/15. Har nyligen transporterat den liggandes i bilen efter instruktion från manual, yamahatekniker och på detta forum. När jag började köra med den igår så började det dock ryka om den vid högre varv, trodde det var att jag hade råkat överfylla bensin först men röken luktade nästan lite bränt. Sen när jag körde på låga varv var det ingen rök. Tog av kåpan och hittade inga synliga läckage. Någon som vet vad det kan vara? Har inte vågat köra mer med den sedan dess. Har tittat och det rinner kylarvatten vid gång så den borde ju inte överhettas?
-
Hej! Har en liten fundering kring livslängd på tampar. Har en 5m båt förtöjd med boj i en ganska oskyddad vik. Tampen som sitter på bojen är närmare 5 år nu. Finns det risk att den bara kan gå av? Den ligger fritt och har inga synliga skador från skavande.
-
Tycker mig också hört någonstans att Yamaha skulle ha extra tät konstruktion så att det inte var några problem med att transportera den
-
Tyvärr ingenting som anvisar vilken sida som ska ligga ner på motorn. Men det verkar som att rorkulten ner gäller även för yamaha
- 8 svar
-
- 1
-
Yes var oljepåfyllningen jag menade. Så den sidan blir ju då nedåt. Sedan sa han något om att bränslekranen skulle stängas men jag använder inte någon extern tank till motorn så vet inte om det är nödvändigt? Osäker isåfall vilket håll den ska dras åt för att stängas.
-
Hej! Ska transportera min Yamaha 4hk 2014 i bilen. Har hört av vissa att man isåfall ska lägga den med sidan med oljetanken uppåt. Dock snackade jag med en yamaha-tekniker som sa att man skulle lägga den med rorkulten nedåt(Samma sida där oljetanken är). Någon som vet vad som gäller?
-
Ännu en gång tack för svaret! Kanske är en dum fråga men vet du om det syns på oljan om den har fukt i sig? Och brukar de förpackningarna/dunkarna man får dem i vara täta nog?