Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025

Nilaya

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Nilaya

  • Placering
    Kadett

Profile Information

  • Plats
    Skövde
  1. Hej! Har en Mariner (Yamaha) 2cyl 30HK som jag skulle behöva justera tändningen på, eller rättare sagt länkarna/stängerna som går till statorplattan. Har 2st stänger, varav 1 går till gashandtaget på sidan av motorn, samt 1 går till statorplattan. Har bytt topplockspackning på motorn så hade isär allting och gjorde rent, men naturligtvis har jag klantat till det och inte noterat hur stängerna/tändningen ska vara. Någon som har lite tips på hur jag kan göra ? Motorn är från 80talet och är på 2 cylindrar, 1 förgasare. Mvh Mikael
  2. Hej! Jag har köpt mig en båt med motor och kärra av en arbetskollega. Han köpte ekipaget för kanske 7-8 år sedan från en båtförsäljare i Mölltorp. Skulle dock vilja ha reda på vad det är för båt (plast) jag har köpt. Hittar ingen ID platta på den någonstans. Säljaren hade ingen aning om vad det var för något. Han verkade inte bry sig så mycket heller för övrigt. Den är ca 400-410cm lång, dubbelskrov och verkar ha varit röd från först början. Motorn är iaf en Mariner / Yamaha 30 hk från -85 Har försökt googla mig fram till vad det kan vara för någon, men inte lyckats. Så ja prövar lyckan här hos experterna. MVH, Mikael Karlsson http://i1376.photobucket.com/albums/ah2/nilaya2/IMG_7528_zpspfpjtxcy.jpg http://i1376.photobucket.com/albums/ah2/nilaya2/IMG_7527_zps7zqgw4ro.jpg http://i1376.photobucket.com/albums/ah2/nilaya2/IMG_7526_zpsz36tz78l.jpg
  3. Hejsan igen Har nu provat en annan cdi och en annan tändspole utan framgång. Fick sedan reda på att ja skulle mäta volten som kommer från statorn. Röd/vit - svart ca 2,5v resten var precis stendöda, inte en tillstymmelse till reaktion. Nu använde jag visserligen en vanlig billig multimeter från typ Biltema, där jag ställde in på 200v AC. Sen om detta är fel eller inte, det vet ja inte. Så det verkar som att det är statorplattan som gett sig, även om Ohm värdena stämmer ?
  4. Hej igen Har provat hela förmiddagen nu utan framgång. Ibland blir det gnista (oavsett tändspole) och ibland stendött. kamraten åkade av misstag hålla i tändkablarna medans jag drog och då fick han sig en pärla, dock väldigt svag. Ryckte även vita kabeln men ingen framgång där heller. Mätte kablarna som går från svänghjulet och får dessa värden 144ohm Svart till brun 15 ohm svart till vit/röd 158 ohm Vit/röd till brun
  5. Hej tutte Ja det stämmer, det sitter dubbelspole på denna. Jag ska gå ut och testa om en stund om ja får gnista på det sättet. Återkommer
  6. Hejsan! Köpte en 4m styrpulpetare med en 80tal Mariner 30hk (Yamaha) av en gammal kollega. Gjorde rent förgasaren, då den stått länge, samt monterade ny packningssats med munstycken och flottör. Passade även på att byta olja i drevhuset, impeller samt nya vajrar till reglaget. All good so far. Nu när jag idag skulle dra igång den, så får jag ingen gnista på någon utav cylindrarna, stendött (nya stift). Testade då att koppla in en annan tändspole för 1 cyl och då fick vi gnista. Brytarna och det elektriska under svänghjulet monterades helt nytt för några år sedan, efter det har motorn endast startats nån gång per år. Om ens det. Är det så enkelt att det är tändspolen som gett sig ? Dom brukar väl vara ganska så seglivade. Försökte googla mig fram till svar, å hittade något om stoppkabel. Är det kabeln som går till "dödaren"? Den har vi kopplat ur i felsökningen, men gav ingen framgång. Känns ju som att en tändspole inte bara går sönder genom att stå still i några år. Motorn startades senast förra säsongen och då var det inga problem. Har ni experter några tips på vad jag ska testa för något ? Jag har en tändspole till min motorcykel liggandes, kan jag testa med denna ? Mvh Mikael
×
×
  • Skapa nytt...