Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025

Skurt

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om Skurt

  • Placering
    Kadett
  1. Med tanke på den fantastiska hjälp jag fick här så kommer också lösningen på mitt problem : Det var förgasaren. Jag plockade ut munstyckena på plats och blåste rent, sen påbörjades ett evigt justerande tills jag fick allt att lira som det skulle igen. Tänkte mest om någon annan råkar ut för något liknande.
  2. Det här är så jäkla coolt! Snyggt jobbat!
  3. Hej, Har ännu inte hunnit vara ute mer än 2 ggr med båten sedan jag sjösatte. Igår upptäckte jag dock ett märkligt fel. Det gäller en Mariner 30hk från troligen sent 80- eller tidigt 90-tal. Motorn startar enkelt och spinner som en katt på tomgång. Lägger i växel och kör ut ur hamnen, gasar ut på havet utan bekymmer och fiskar. Sen puttrar jag runt med ekolodet och letar stim i låg fart i ca 45 minuter. När jag sedan ska gasa på är det precis som att en varvtalsregulator har kickat in och motorn stannar stabilt på ca 1/4-dels gas. Från tomgång, i med växel och full gas så stannar den på uppskattningsvis 2500-3000rpm och vägrar varva mer. Jag fick köra i 3-4 knop hem hela vägen. Tog bort kåpan och misstänkte att den gått varm, men impellern är helt ny, vattenstrålen från riggen är strid och jag kunde lägga handen på blocket utan problem. Den var definitivt inte överhettad och visade inga tecken på att ha gått varm. Motorn visar inga tecken på att dö eller bluddra, den bara lägger sig stabilt på 2500-3000rpm. Jag vet att tändplattan ska vridas när man gasar i växel, vilket den även gör. Allting ser ut att röra sig fritt och korrekt från reglaget. Det märkliga är att om jag i neutral öppnar spjället på förgasaren för hand så varvar den som den ska. Under belastning, med växel i, går det dock inte. Det går heller inte med tomgångsgasen på reglaget. Motorn startar enkelt varje gång under hela förloppet och går perfekt på tomgång. Visst, jag borde plocka ner förgasaren och rengöra samt byta stift, men det känns ändå som att jag borde ha problem med tomgång och ojämn gång om förgasaren är smutsig. Finns det någon switch eller givare som kan orsaka att motorn går in i "nödläge" och inte varvar mer under belastning? Båten ligger i vattnet 1,5mil från där jag bor och jag vill röja undan "enkla fel" innan jag börjar riva ner förgasare och tar hem till garaget. . Motorn visar inga tecken på att dö eller bluddra, den bara lägger sig stabilt på 2500-300rpm
  4. En liten före- och efterbild på hur den såg ut för 4 veckor sedan och igår.
  5. Igår, exakt en månad sedan jag köpte båten och påbörjade renoveringen, blev det sjösättning! Det blev glada miner då allting fungerade som det skulle och båten är en fröjd att köra. Jag var orolig att 30hk skulle vara på tok för lite för en såpass stor och tung båt, men det gick bättre än väntat. Visst, den är inte snabb, men å andra sidan är det i första hand en fiskebåt som ska ta oss ut på havet. Man behöver inte ha bråttom! Motorn var lite tjurig vid kallstart, men så snart den hoppade igång gick den perfekt. Ska ta en titt på det. Jag misstänker att det är choken som strular lite. Nu ska jag påbörja en trailer-renovering och finjustera det sista på båten efter att jag använt den ett par gånger. Sen får den ta mig ut på havet under sommaren fram tills det är dags för en lite större renovering till hösten.
  6. Ekolodet på plats och solcell monterad. Laddar som den ska!
  7. Interiören är nu klar! Det blev en ganska enkel, men funktionell, instrumentpanel med allt jag behöver. Målade även framsidan på hytten och ett sista lager invändigt, vilket blev den sista målningen. Det enda som stör mig är alla gammal färg och repor på samtliga plexi-fönster. Har någon en bra idé på hur man kan restaurera slitet plexiglas?
  8. Ikväll fick jag en hel del gjort efter jobbet. Målade utsidan av hytten (tak och sidor) och fick äntligen bort det sista som såg trist ut på båten. Ett par strykningar så var det jämt och fint överallt! Nu återstår bara framsidan på hytten (dörr och fönster). Målade även sista biten inne i hytten och har bara detaljer kvar. Påbörjade även elen till instrumentpanelen och satte batteriet på laddning. Jag kopplar allt bakom panelen så att jag bara kan plugga in strömmen och skruva dit panelen. Väntar dock fortfarande på ekolodet som bör dyka upp i veckan. Har även beställt ett kapellrör som saknas i bakre kapellet. Det blir till att bocka och bygga fästen, men det behövs till det säckiga kapellet. Ska även passa på att impregnera det. Med lite flyt och fortsatt högt tempo så siktar jag på sjösättning till helgen!
  9. Så har helgen passerat och en hel del har hunnits med. Den fruktansvärt tråkiga bottenslipningen följt av bottenmålningen är klar! Det blev ett ordentligt lyft tycker jag. Interiören har även målats ett varv, men skall målas igen så att allting blir vitt. Sen ska fönster fogas. Påbörjade även min nya instrumentpanel. Valde att placera laddningsregulatorn till solcellen på panelen så att jag alltid enkelt kan se statusen. Det blir en liten och smidig panel med endast det nödvändigaste. Voltmätare, regulator och strömbrytarpanel med automatsäkringar som ska styra LED-belysning invändigt, länspump, voltmätare och ekolod. Då har jag två lediga för eventuell framtida användning. Om jag hinner jobba på några kvällar i veckan så siktar jag på en sjösättning till helgen!
  10. Tack Gelis, vad roligt, det ser ju onekligen ut som en Runnö19! Vågar du gissa årsmodell på min? 70-80tal? Jag kör på och bygger vidare som jag själv känner, även om jag bryter mot många båtbyggar-regler. Igår köpte jag solcellspanel som ska underhållsladda batteriet. Utombordaren som sitter på har bara dragstart, så de enda elförbrukarna kommer att vara ekolod, interiörbelysning (de få gånger man använder den) och länspumpen. Det borde räcka gott med biltemas solcellspanel tycker jag. Beställde även ett ekolod från Raymarine som jag tänkte testa. Jag ville ha med chirp-funktion, vilket detta har. I övrigt ett ganska billigt och enkelt ekolod. Värt att prova!
  11. Golvet färdigt. Jag vet att båtfantasterna kommer att gråta, men jag valde att helt enkelt bygga fyra golvsektioner i vanlig tryckimpregnerad trall (28x120). Sektionerna vilar på de nyplastade balkarna och är inte fastskruvade. Lämnade 2-3mm mellan varje trallbräda för att låta vatten rinna igenom och bak till länspumpen. Lämnade även öppet den sista biten så att jag alltid kan ha koll på hur mycket vatten som ligger i botten. Sektionerna är enkla att lyfta och flytta på om man behöver komma åt durken. Påbörjade även en enklare modell av två sittplatser i hytten. Båda är öppningsbara. Under förarstolen hamnar batteri och el, under passagerarsitsen hamnar fiskelådor och liknande. Allt byggdes i vanlig P30 konstruktionsplywood som marinoljades med biltemas Marinolja A och slutligen med den fuktspärrande Marinolja B. Nästa steg är att lacka allting vitt med alkydfärg. Passade även på att byta ut fönsterlisterna vilket gav mig blodad tand, det börjar så småningom kännas lite hemtrevligare! Nästa steg är att måla allting invändigt ett varv, sedan bygga instrumentpanel för ratt, brytare och ekolod.
  12. Nu är grunden till ett nytt golv färdig! Rengjorde allt ordentligt, tog bort tre gamla lagningar (skruvhål i durken) och gjorde om ordentligt. Måttade upp nya balkar i trä och plastade sedan in balkarna. Avslutade med att måla innerväggarna i båten och strök även balkarna en gång. Nästa steg är att börja bygga golv, men jag har inte ännu bestämt mig för vad jag ska ha för golv. När jag köpte den låg det plyfa-skivor i sektioner med inspektionsluckor. Jag är inne på att lägga trall, men det försvårar ju möjligheten till inspektionsluckor och förvaringsluckor. Några förslag?
  13. Jodå, det ska gå innan semestern. Jag är ganska effektiv när jag väl jobbar och är inte blyg för att köra på! Det är plexirutor i hytten. Hytten är definitivt ett hemmabygge, men jag tror båten har haft någon form av hytt tidigare. Vore kul att se hur denna båten såg ut när den var ny, men hittar absolut ingen dokumentation/information om den. Jag har ingen aning vad det är för tillverkare!
  14. Så var hela inredningen ute. Dags för rengöring av durken, sen blir det plastning så att jag kan börja bygga upp det på nytt!
  15. Började riva inredningen och kom fram till att hela hytten och tillhörande inredning var ett hopplöst hemmapyssel. Brädor överallt och halvdana lösningar. Det mesta var mjukt och ruttet, så jag rensade ut allt i hytten.
×
×
  • Skapa nytt...