Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025

Valldahenrik

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om Valldahenrik

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

810 profilvisningar
  1. Fjord 815 (närmare 3,5 ton) med KAD300 VP J6 proppar, nära 38 knop i topp. +1 på Propellerservice. Tom är urtrevlig och kunnig.
  2. Sorry för sent svar! Den är inte gigantisk. Man får plats att borsta tänderna och gå på toa med stängd dörr etc. Men att fixa håret och sminka sig i 1 timme leder definitivt till klaustrofobi. Men som sagt gott om utrymme för övrigt.
  3. Är det Pentas nya J serie proppar med 4-bladig innerpropp? Skulle ersätta mina B5 som gick ett sorgligt öde till mötes och fick råd om J6. Ska bli spännande. Har en Fjord 815 med KAD 300. Flyger också ur vattnet trots +3500kg J5 borde inte vara några problem.
  4. Många tips om Fjordar! Vi köpte en 815 SSE i somras och är förbluffade över alla utrymmen och de trevliga egenskaperna i sjön. Visst, våran hade en optimal motor i form av en VP KAD 300 med DPG-drev så den är i princip okänslig för belastning. För en barnfamilj är den otroligt bra med sin gigantiska midkabin och rymlighet i ruffen. Breda skarndäck med mantåg, mkt plats på rufftaket för solbad under färd och att man sitter högt med god överblick över båten. Massor av stuvutrymmen under durkluckorna. Gott om plats i motorrummet för service. Nackdelar är en toa som funkar i nöd-fall. Pentryt i ruffen men annars hur funkis som helst och den raka soffan i aktern som man kan dra ut till en dubbelsäng/solbädd men inte ha som U-soffa om man föredrar det. Max bekväm ståhöjd i ruffen är 182 cm. Som sagt en doldis med många goda egenskaper.
  5. Ryker den hela tiden? Eller bara vid första pådragen? Skiljer det sig markant mellan motor 1 och 2 En annan kanske idiotisk fråga är om det är samma propellrar på båda motorerna. Vad varvar den "friska" motorn? ~ 3900 rpm? Mät turbotryck på båda. Sotar i början gör de innan de nått lite högre arbetstemperaturer. Sotar de hela tiden kan det vara läge att kolla luftfilter och turbon samt om bränslepumen är skruvad på. Blårök är typiskt för oljeläckage in i cylindrarna, Ventiler, ventilsäten, kolvringar etc. Vitrök som stinker är troligen oförbränd diesel. Spridare etc. Denna är bra och ofta relaterad till: http://forbina9000.blogspot.se/p/tips.html Lycka till!
×
×
  • Skapa nytt...