Gå till innehåll
torsdag 31 oktober 2024

Beardface

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

1 följare

Om Beardface

  • Placering
    Landkrabba
  1. Båt: Jofa Winth ht 555 Nuvarande motor: Evinrude 50 hk 2-takt -89 vro Båten är typad för 70 hk och förstärkt. För mina behov har kraften och farten varit fullt tillräcklig 27 knop med packning och 3 personer. Motorn behöver dock vissa reparationer, ny el-tilt motor, fel sökning pga att den inte laddar osv. Tänker att kostnaden för detta överstiger värdet av motorn och funderar därför på att byta mot något likvärdigt. Funderade först på en 90-tals 2-takt 70-90 hp men de är inte lätta att få tag på. Pratade med en återförsäljare som menade att en 50 hk 4-takt skulle göra jobbet lika väl som min gamla 2-takt. Jag är inte ute efter att åka fortast möjligt men vill ha möjlighet till bekväm planing och 25 knop ca. Han menade på att toppfart inte förändras utan snarare tiden till toppfart. Jag är är medveten om debatten 2-takt vs 4-takt fördelar och nackdelar osv. Vad jag undrar är om återförsäljaren har rätt i sitt påstående att en 50 -hk fyrtakt skulle uppnå samma resultat som min gamla Evinrude, dvs plana och runt 25 knop. Den eventuella motorn är en Mercury tidigt 00-tal. Kostnaden får jag fundera på när jag vet vad han vill ha för motorn. Men det skulle vara gott att komma lite längre utan att lasta båten full med dunkar.
  2. Som titeln antyder har jag ett exemplar av en Evinrude 50 vro från 1989. Mitt problem är att tilten inte fungerar, förra ägaren sa "den la bara av, jag har inte brytt mig". När jag tittade på motorn såg jag en kabel hänga ner på vänster sida (ståendes bakom båten), min tanke var att kabeln lossat eller klippts av och felet skulle vara enkelt åtgärdat. Just denna kabeln kan vara jord eftersom ena änden sitter lägre fast lägre ner. Mitt problem är att jag inte kan lyfta motorn för att komma åt. Det ska finnas en skruv för att släppa trycket, vilken jag tror jag funnit på vänstra sidan och släppt på men utan effekt, testat att skruva både lite och mycket. Även testat med växel i eller ur, utan skillnad. Funderat på att tömma ur oljan för att se om det hjälper, alternativt låter jag snurran vara nere denna säsongen och försöker lösa det under hösten. Hur dumt är det på en skala 1 - 10? Eftersom tilten är helt död (inte ett ljud från den) tänker jag att problemet är elektriskt och den lösa kabeln kan vara boven. Något jag kan göra, annat än att be till Evinrudeguden och hans tilt apostlar?
  3. Tackar, antar att jag slår till! Ser ut som västkusten tycker jag
  4. Båten är i ok skick, men finns lite att göra som på de flesta begagnade båtar. Motor: Evinrude 50 vro, 90 tal. (Vet att den är i minsta laget, men gick fint med 3 stadiga personer, 25 knop enligt mätaren) 30 kärra, tiki. Alla bord, stege dynor osv finns. 28 000:- Är det ett ok pris, motorn är det stora frågetecknet som vanligt, men en jämförelse på blocket, verkar priset bra. Jag tänker att den borde ligga över 30 000:-. Tacksam för åsikter
×
×
  • Skapa nytt...