mrhenrysson
Medlemmar-
Innehålls Antal
14 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm mrhenrysson
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
376 profilvisningar
-
Hej. kollar med expertisen här:-) • Min Yamaha laddar 13.8 volt vid gaspådrag. Är detta normalt eller skall den ladda mer? • Motorn går ojämnt på lågt varvtal i neutral /växelläge. Då räcker det med att peta lite på gasen/öka varvtalet så går motorn normalt. Detta är lite störande då man önskar lägga i neutral och den ska gå jämnt o fint enligt mig. - Svaret jag fick av en Yamaha expert tidigare är att detta är normalt . Motorn är byggd så. Jag köper inte det... Kan dålig laddning ha ett samband med ojämn tomgång? jag hoppas på bra inputs på frågorna ovan. Jag brukar lösa tekniska problem själv med hjälp av era råd/tips. I värsta fall får yahama titta på detta vid nästa service . Felsöka . tack på förhand./Alex
-
Hittade idag en koppling jag lyckats vända fel. Nu funkar fjärr kontroll. Jag av aktiverat startspärr. Vet ni om motorn kommer återgå i normal läge nu? Dvs varvtalspärren borta. Skönt o veta innan man provkör o blir besviken. Mvh
-
Har du mail adress. Kan maila dig kopplings chemat som jag gått efter
-
Enligt kopplings schema används ej hubben. Känns fel. Jag tittade under kåpan där den svart/ röda kabel går bak till ycopen. Det är fyra ledningar . Blå , vit, svart , röd . Endast blå och vit är kopplade , röd o svart har inga stift i sockeln från motor sidan. Känns konstigt . Jag fortsätter fel sökningen
-
Har ikväll testat enligt instruktioner utan succé. Jag dubbelkollar alla kablar och dom stämmer. När jag trycker på fjärren så får jag ingen reaktion alls. Har testat med bägge fjärr. Kan det vara batteri i fjärr som lagt av samtidigt . Funkade ju vid test körning. Kan man byta själv? Eller måste man enligt tutte koppla nån kabel i feldiagnos? Om ni inte vet kommer jag kontakta Yamaha .
-
Du måste fått med instr,startspärr nycklar mm.Eller har motorn aldrig varit inkopplad med ycop Med vänlig hälsning Tutte Jag har köpt en motor fjärr beg. Med instrument o start spärr. Allt var installerat o funkade. Jag har köpt multi tiller , fit kit & kabel kit enligt Yamaha. Jag har monterat allt enligt anvisningar. Jag har nu upptäckt att jag hade lite för bråttom med att få båten i skön.:-) Så jag kan starta utan fjärr o motorn börjar hacka vid acceleration . Jag missade sista steget att registrera id mottagaren till Ecm. Detta betyder då enligt Jarb att motorn går i nödläge. Jag ska enligt anvisning ställa huvud brytaren i off läge och trycka på off knappen på fjärr, då skall det pipa 2ggr. Sedan ska man avsluta med att slå på huvud brytaren -då skall ett pip låta 1 ggr. Sedan avlutar man med att slå av huvud brytaren. Sedan skall det gå o starta o allt ska funka. Då även att den inte står i nöd läge. Ska med spänning testa så fort tillfälle ges:-) Tack för all feed back, det är ni som gör detta forum så bra
-
Hej tutte. Jag kan inte läsa i manual hur jag gör detta moment. Du får mer än gärna förklara utförligt hur man gör och om detta kan göras av mig, eller måste man låta Yamaha sköta det genom att koppla upp sig på feldiagnos dator. Går motorn i nåt typ av nödläge nu då, eftersom det får starta men ej accelerera max? Tackar för all hjälp so far
-
Hej tutte. Jag kan inte läsa i manual hur jag gör detta moment. Du får mer än gärna förklara utförligt hur man gör och om detta kan göras av mig, eller måste man låta Yamaha sköta det genom att koppla upp sig på feldiagnos dator.
-
Svar nej tutte. Jag testade fjärr kontroll utan att något hände. Jag kan starta utan att fjärr används. Idag på Yamaha sade dom att det ska gå att koppla ihop larmsystemet med multi rorkult. Har jag missat nåt gällande startspärr och av larmning? Hoppas att det kan va så enkelt
-
Svar nej tutte. Jag testade fjärr kontroll utan att något hände. Jag kan starta utan att fjärr används. Idag på Yamaha sade dom att det ska gå att koppla ihop larmsystemet med multi rorkult. Har jag missat nåt gällande startspärr och av larmning? Hoppas att det kan va så enkelt
-
jag har ej felsökt. ska be yamaha låt göra en felsökning i veckan. jag återkopplar med ev felkoder mvh
-
kan det vara jord fel? vid install av kablage / minus pol batteri
-
efter lite läsning här på forumet, så skall 2 saker kollas upp. 1. laddar motorn korrekt volt. 2. rengöra motron från ev vatten fukt, spridare, ångseperator mm. 3. byte till nya tändstift i samband med servicen tacksam för feedback som sagt
-
Hej. Ny på forumet. Jag behöver all hjälp att få gällande min motor. Jag har nyligen köpt en beg f40 -12 som gått 28 t. motorn har suttit på en ribb båt med fjärr reglage inkl instrument. vid köp testade jag motorn och den gick då felfritt. testade den i alla lägen. jag demonterade kopplingar samt lade motorn ner på en lastpall vid transport. jag lade motorn så olje stickan hamnade i översta läge. Motorn låg 1 v på pall innan montage på min båt. jag har skippat fjärrreglaget och har istället monterat en multitiller enligt bruksanvisnig. Vid 1a försök startade motorn, allt kändes då bra:-) Nu till problemet, Efter varmkörning så testade jag att gasa upp försiktigt och då börjar motorn/tändningen hacka. motorn återgår i normal läge när jag släpper på gasen. motorn uppträder likadant på alla försök. följande enklare felsök har jag gjort utan skillnad. 1. bytt bränsle tillförsel till motorn 2. rengjort bränsle filter som sitter synligt baktill på sidan. 3. släppt på tändstift kabel en i taget , motorn går på alla cylindrar. 4. i neutral läge går det att accelera upp motorn, 5. Jag ska serva motorn då ingen service är gjord ännu. finns det någon som känner till detta problem? Sista utväg blir att låta yamaha felsöka. teorier som jag funderar på. 1. byte tändstift om dom tagit skada under transport liggande. 2. finns det vatten i bränsle systemet i motorn. 3. smuts i dolda filter. 4. skadades motorn om jag lade den fel i liggande läge. 5. har jag felkopplat kablage, som påverkar tändnings systemet. Aja, det var nog allt. hoppas någon kan hjälpa mig vidare. mvh Alex