Gå till innehåll
torsdag 31 oktober 2024

Nikke76

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

1 följare

Om Nikke76

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

408 profilvisningar
  1. Det ställe som du hänvisar till som det övre är samma ställe som på toppen och toppackningen, det är bilderna som har lagt sig snett... så där är det nog ett överslag
  2. Toppen... finns märken i den vänstra delen av kylkanalen, ser man på toppackningen så är det märken på samma ställe... kanske tappat lite kompression via detta men skulle verkligen detta vatten i oljan? Cylindern var torr som sagt...
  3. Tog loss impellerhuset och tittade också, vet inte om det ska vara vit sörja där? Borde det inte vara en packbox eller något som håller tätt?
  4. Var ute vid båten och tog isär treans cylinder, cylindern var torr. Dock är det märken i topplockspacningen, vet inte in det är tillräckligt.
  5. hur menar du nu? sitter inget slutet system på denna motor utan den pumpar upp sjövatten direkt via impellern, är det i impellerhuset det brukar läcka?
  6. Tack för svar, låter som ni delar min teori. Ska lyfta bort toppen på cylinder 3 och se. Får återkomma med resultat. vet att reservdelar börjar bli lite svåra att få tag på, men har ni några bra uppslag till vart man kan vända sig till? En tanke som slog mig, men passar md17 cylindrar på md3b?
  7. Efter några dagar på sjön med våran Albin 25 med en MD3B sjövattenskyld, så var vi på väg tillbaka till bryggan för att vidare hemfärd, då oljelampan började lysa, den har gjort det någon gång innan (dock inte i år) men slocknade alltid när man gav lite gas, denna gång slocknade den inte. Vi var precis vid bryggan då detta hände så jag slog av gasen och stannade. Jag öppnade till motorn och kollade stickan, oljan var gråaktig och kändes "vattnig" oljenivån var också mer än tidigare, öppnade oljepåfyllningslocket och såg den karakteristiska vita mjölken som bildas när vatten blandas med olja... jag öppnade ventilkåporna till varje cylinder innan vi for hemåt, då visade sig att cylinder längst bak var fylld med oljemjölk (vatten och olja) medans de andra var mer normala, men med lite tendens till vatten stänk. Till det hela så gjorde jag några fullgasanden med båten på kanske några hundra meter innan vi kom fram till bryggan, vilket kanske är orsaken till detta, dock borde en frisk motor hålla... Men hur som helst så vad gör jag nu, min teori är att det är toppackning eller kylkanal som gett upp i den mjölkiga cylindern eller vad tror ni? Vet inte om det är bra att köra med den som den är nu, men skulle gärna vilja köra båten några vändor till innan hösten kommer, sen ta ett beslut om att riva ner motorn lite mer i vinter. kom gärna med förslag. Mvh// Niklas
  8. Brukar vara dåliga lager i utgående axel om det läcker i bakant RB backslag, vilket även brukar resultera i slirning. Kalle Tack för svaret, har inte sjösatt än så jag vet inte hur mycket det slirar. Då är det ingen packning i alla fall som ger med sig? Får ta loss backslaget och byta lager alltså.
  9. Du kanske har spillt ut lite olja när du bytte filter och hällde i ny olja i motorn, denna lilla mängd ihop med lite kondensvatten kan se ut som mer än vad det är tack vare att oljan ligger ovanpå vattnet Det var min tanke först också, men oljan har inga som helst tendenser till att ha vatten i sig, svart och fin. Plus att jag var noga med att ta upp all vätska som fanns i botten innan vinterförvaringen. Sen som jag skrev så har jag sett att den mängd som finns på botten i motorrummet kan mycket väl vara det som saknas i motorn. Tror som sagt att det läcker vid utgående axel vid backslaget...
  10. Efter en snabb koll efter läckage, så har jag hittat något som inte stämmer. Tittade extra noga på olje Stickan och såg att det faktiskt hade försvunnit olja från motorn... Längst bak på backslaget vid utgående axel till propelleraxeln, sitter en gummi bälg eller något liknande, när jag klämmande på denna så kom det ut olja.pillade loss bälgen och såg att den hade olja i sig. Kan det vara så att någon Packbox gett sig på utgående axel i backslaget? Vilket ger ett läckage av olja.... Och nästa fråga är var finner man reservdelar till dessa backslag?
  11. Efter att googlat efter RB backslag så ser jag att det är en sådan som sitter där, hittar inga stickor till backslaget eller någon påfyllnings skruv, men då har den alltså samma smörjning som motorn. Lite mystiskt att det är på en bra oljenivå i motorn när det borde visa sig på Stickan att det har försvunnit olja, men ska kolla efter läckor, men finns det fler kloka idéer så är det bara att fylla på.
  12. Hej! Har lite funderingar, hämtade hem våran albin 25 DL från vinterförvaringen och öppnade motorluckan, såg där att det runnit ut olja i botten på motorrummet. Ca 0.5liter kanske mer. Kollade oljan i motorn, den var inom marginalerna som den ska. Funderar på om det är olja från backslag som runnit ur? Var kan man se oljenivån i backslaget? Innan vinterförvaringen gjordes vinterkonservering enligt de föreskrifter som finns och bytte till nya olja i motorn m.m. Har inte startat upp motorn än. Kan någon komma med lite kloka idéer på var det kan ha läckt olja medan den ståt still? Tycker detta är jätte märkligt.. Med vänlig hälsning, Niklas
×
×
  • Skapa nytt...