Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025

Lundhgren93

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    33
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Lundhgren93

  • Placering
    Fänrik
  1. Hej! Jag köpte nyligen en båt med en Yamaha 40hk från 2003 (2takt) utombordare monterad, jag är inget proffs på båtmotorer men upplever att motorn krånglar lite. Tilten går inte att använda efter 2000rpm och återgår till bottenläget, motorn skakar rätt bra på låga varv, är det normalt för en 2 taktare kanske? Och sen så är det styrningen som vill sticka åt höger om man släpper ratten, brukar det finnas nån ställskruv eller liknande? (teleflexstyrning) Tack på förhand!
  2. Hej! Allt du beskrev nyss är nytt , kablar, stift, rotor , fördelarlock, brytare , kondensator, spole :/ oftast måste man knacka på varvmätarn. Då går den igång ett litet tag sen dör den igen.
  3. Japp , helt säker. Det går att ta isär hela mätaren men då kommer den nog inte att få ihop hel igen.
  4. Nu funkar allt kanon ! Bytt bränslepump, laddrelä och kol i generatorn också. Märkte att den inte laddade. Och ny olja i motorn gjorde nog susen. Men åter igen varvmätarn, det är en varvmätare från vdo. Ser ut att vara original. Det finns ingen inställning för antal cylindrar på den. Putsat av alla kontakter och satt tillbaka igen. Men den hoppar fortfarande fram och tillbaka, och ibland måste man knacka igång den.
  5. Ok tack! Märkte nu även att det luktade bensin om oljan. Jan de ha att göra med att membranet var trasigt? Kollat nålventilerna och dom stänger ordentligt. Kan man köra med olja som har bränsle i sig eller bör man byta ? Har kört med den oljan ca 4 timmar bara.
  6. Nu är förgasarna ordentligt rengjorda och bytt membran och packningar. Det var bra med skräp i förgasarna och även hål i ett av membranen, kan kanske varit det som var problemet? Alla filter är rengjorda, tändspolen bytt och ventilationen till tanken ok. Ska ställa tändning och justrera ventilspelen på lördag och sedan starta och se hur den går i sjön. Såg även att varvmätarn lever sitt eget liv och hoppar fram och tillbax, fungerar ibland och ibland inte.. Kan de ha och göra med dålig tändspole?
  7. Ok! Japp det har jag. Jo det vore surt.. Då byter jag dom samtidigt
  8. Rensat flotörhuset i förgasarn nu. Var rätt mycket skit dära, så skulle inte förvåna mig om det var det som gjorde att den gick dåligt. Är det någon idé att öppna övre delen av förgasarna och rengöra också?
  9. Hej! Jag har exakt samma problem med min b20 aq130a. Fick det sig någon lösning tillslut? Mvh Joel
  10. Ok tack för svar! Ska rengöra förgasarna, soppapumpen, filter, och luftfilter samt byta spole. Ska man köra standardspole eller högeffekt? Är det nån större skillnad?hur ser man på nålventilen om den Är sliten? Tog även loss alla tändstift och märkte att alla var "blöta" förutom den första. Den såg rätt sotig ut bara. Vad skulle det kunna bero på?
  11. Båten har ju stått ett tag så kan mycket väl blivit kondensvatten i tanken. Märkte även att den startar bra efter några minuter då den lagt av. Men försöker man direkt efter så vill den inte riktigt.
  12. Ok ! Ska plocka isär soppafilter och så i veckan! Brytarspetsar, stift, kondensator, rotor, kablar och fördelarlocket är nytt. Men det kanske är tändspolen som du säger. Kanske lika bra att byta den samtidigt, Mvh Joel
  13. Hej! Har en vp aq130a. Var ute och Körde idag så började båten gå ojämt på låg fart. Sedan när man gasar på så dör den. Och märkte även nu att efter ett tag på tomgång så dör den oxå. Vad kan felet vara må tro? Tack på förhand!
  14. Alltså kommer inte åt låsringen.. Finns det någon specialtång till det ??
×
×
  • Skapa nytt...