Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024

Ainars

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    92
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

10 Trovärdig

Om Ainars

  • Placering
    Kapten

Profile Information

  • Plats
    Edsviken

Mina båtar

  • Båtens namn
    Acappella

Senaste Profilbesöken

2 335 profilvisningar
  1. Hej! Min båt har 3 förbrukningsbatterier som får laddning bl.a. från solceller (110 W) och 1 startbatteri som har ingen koppling till solceller. I vintras lämnade jag förbrukningsbatterierna i båten och de klarade sig bra till våren. Startbatteri tog jag hem och laddade ett par gånger. Nu funderar jag om man kan lämna startbatteri i båten med ifall man gör en tillfällig koppling så att även den för viss laddning från solceller. Vad tror ni om det? V g s bilden nedan. Tack på förhand.
  2. Hej igen! Tänkte återskapa läckaget och kolla hur snabbt rinner vatten ned från undersidan av sjövattenfiltret men blev förvirrad. Motorn var igång i ca 15 minuter (förtöjd i hamnen) men det var snustort kring filtret. Kollade kring alla rör och det var tort. Till o med kollade alla bordsgenomföringar och hittade inget misstänksamt. Det är dock faktum att det finns nu lite vatten i motorrummet och jag såg ju igår hur droppade det ned från undersidan av filtret. Kan det vara så att det läcker bara när man kör med ca 3000 varv/min men läcker inte vid tomgång? Vad tror ni?
  3. Måste man ta lås även kopparöret från impellerhuset?
  4. Hej! Undrar om det finns någon som råkat ut för liknande läckage. Jag var på väg hem från skärgården idag och hörde att länspump gick i gång. Väl i hamnen såg jag att det läcker vatten precis under vattenfilterhuset, V g s bild med pilen. Vad kan det vara för fel där? Är det något som man kan reparera själv? Motor är en VP AQAD41B. Tack på för hand!
  5. Tack, vad snällt av dig! Då passar jag på med en fråga till. Det borde finnas gömda skruvar som håller fast frontpanelen. Hur hittar man de? Vill demontera panelen utan att skada något eller lämna synliga märken.
  6. Tack ska du ha! Väldigt bra tips. Jag tror att jag kommer att ta isär frontväggen och kollar hur är läget där innan jag börjar bygga om.
  7. Tack för alla era svar! Då satsar jag på att göra om det till 2012 istället. Önskar dock slänga in en sista fråga eftersom vi tänkte fira nationaldagen i skärgården. Kan jag lämna kvar nuvarande gasolflaskan så som den står om jag inte ansluter den till reduceringsventilen? När jag väl kastat ut ankare då kan jag ställa den upprätt i ankarboxen och då kopplar jag flaskan till reducerventilen och kokar kaffe på morgonen, eller hur? Sedan kopplar jag bort flaskan igen när jag åker vidare. Det borde väl vara säkert, eller hur?
  8. Det var ungefär så tänkte jag också. Hur har före detta ägaren vågat att använda det är nog oklart för mig. Kollade nu på gasolflaskan 2012 men tyvärr finns det inte tillgänglig i butikerna. Om jag förstår det rätt då måste jag byta ut även flaskans anslutning och reduceringsventil till 2 kg flaskan.
  9. Hejsan! Ja, den är dränerat. Inte direkt under flaskan utan i botten av ankarboxen.
  10. Hej Anders! Kan man ansluta den till samma reduceringsventil?
  11. Hej! Hoppas det finns några som kan allt om gasol. Jag fick lära mig någon gång att gasflaska skall alltid förvaras stående annars finns risk för explosion. I min båt (Nimbus 29 C) finns plats för gasolflaskan i ankarboxen. Tänkte mig nu testa för första gången hur funkar spisen och upptäckte att flaskan (PC5) kommer att stå i ca 45 graders lutning. Tydligen har före detta ägaren använt den på det viset. Kan man verkligen ha flaskan stående så snett? Kollade på Circle K och OK Q8 men ingen av de hade mindre flaskor som skulle rimmas där stående.
  12. Hej! Tänkte ställa en udda fråga. Jag har haft nuvarande båt med Volvo Penta AQAD41B motor i 2 år. Efter första vinter läckte det ut ur kylsystemet en rejäl mängd kylvätska. Kunde inte hitta varifrån det läckte exakt och anlitade gubbar från marin service som andra steg. Inte heller de kunde hitta en särskild plats och gav upp. Kollade med er i forumet och slutligen fick ett svar att det var inte så ovanligt att packningen torkade ut under vintern och därför det läcker. Mycket riktigt slutade det (nästan, bara några droppar) läcka under sommaren. I år är det samma visa igen. Nu kommer min udda fråga. Om vi tänker bil och det läcker i kylsystemet då finns det en tillsatts att köpa som man kan hälla i enligt anvisning och hoppas att det slutar läcka. Finns det någon som har provat att använda tillsatsen i en båtmotor? Kan det något gå helt snett om jag provar den i min motor? Tack på förhand, Ainärs
×
×
  • Skapa nytt...