-
Innehålls Antal
930 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
14
anuba senast vann den dag 18 December 2024
anuba hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
428 ExpertOm anuba
-
Placering
Konteramiral
Senaste Profilbesöken
4 665 profilvisningar
-
Så modig är jag inte. Ville bara uppmuntra någon annan att köpa den för att få lite mer input hör på forumet. 😉 Mitt nästa batteri bygger jag på EVE 314Ah -celler med en EEL-låda, https://eelbattery.myshopify.com/products/12v-diy-case-lifepo4-battery-box-with-jk-200a-active-balance-bms-250a-fuse-for-solar-power-eu-stock Den blir blir lite mer kompakt jämfört med egenbyggd låda. Jag behöver mer ström till en inverter. 200A är för lite för 2500W AC. Till ankarspel, start och bogis har jag två parallella 60Ah Multimarin AGM. Ett billigt sätt att får hög CCA, 1200A. Svårt att hitta en BMS som klarar det.
-
-
Jag har också tittat på del unboxing av LFP batterilådor. Det fick mig att bygga en egen låda som jag har skrivit om i Lintotts tråd. Men det är ju möjligt att det läget kan ha blivit bättre på sistone, Jag hittade dessa som verkar innehålla lite modernare celler på ca 300Ah. Det är ett mer kompakt bygge som påminner om det jag byggde förra året. https://gokwh.com/gokwh-12v-340ah-mini-built-in-200a-bluetooth-bms-lifepo4-battery/?currency=EUR Jag kan inte bedöma de är välbyggda men det ser som den innehåller en välkänd BMS tillverkare Xiaoxiang https://xiaoxiangbms.com/
-
Sorry. Jag har ju naturligtvis en JK Smart BMS. B2A8S20P-HC http://chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://energiepanda.com/wp-content/uploads/2022/11/JK-B2A8S20P-BMS-USER-MANUAL-V1.1V11.pdf Enligt det databladet skulle den bara dra 25 mA När det gäller BMSer i billiga drop-in batterier så ser det ut som det sitter en Xiaoxiang BMS in den här, om man skall tolka bilden. Inte helt okänd då https://gokwh.com/gokwh-12v-340ah-mini-built-in-200a-bluetooth-bms-lifepo4-battery/?currency=EUR Det ser ur som se billiga batterierna börjar få in det större 300Ah cellerna och blivit lite mer kompakta.
-
Det gick att få liv i batteriet. Spänningen hade inte gått under 2.5V per cell och ståt någon vecka på det sättet. Den har kanske gått från 5000 cykler till 3000 cykler. Räcker rätt långt ändå. 😉 Jag håller med om att det är bra att koppla ur BMSen helt när man inte förstår hur den drar ström. Det kommer dock bli ett problem med mitt nya batteri som jag håller på att bygga. Det blir en EEL-box som är helt ihopskruvat. Jag får göra lite noggrannare mätningar för att se om det räcker med att bara stänga av batteriet med knappen.
- 100 svar
-
- 1
-
-
Den var 5C i batteriet så den tog emot laddning. Det den såg att ha laddat med 50 A i ca 6 timmar. Jag får ta hem dem när jag hinner och mäta igenom celler för ett kolla så ingen är skadad.
-
Då har mitt första missöde inträffat med mitt LifePo-batteri. Förra veckan upptäckte jag att batteriet var urladdat och hade stannat på 10V. Som tur var temperaturen i luftan så pass hög att jag kunde ladda upp dem igen. Lite korkat hade jag låtit min Victron BMV-712 vara på hela vintern för att kunna åka förbi båten för att kolla batteristatus. Den drar inte så mycket ström så det var inte orsaken men det visade sig att den inbyggda JK Smart BMS drog 65mA påslagen. Med lite andra läckströmmar som länspump hade jag en förbrukning på 70mA. Jag hade också laddat ur batterierna till ca 200Ah innan vinterförvaringen. Då blir det bara 120 dagars batteritid. Strömförbrukning i JK BMS är inte så lätt att mäta då den är inkopplad med så många kablar till de olika cellerna. Ett annat problem är att BMSen slås på när den får laddning men den stänger inte av sig förrän du håller in knappen i fyra sekunder. Så om man har solpanelsladdning under vintern men har låg temperurer under större delen av vintern finns det risk att batteriet laddas mer ut än in för att BMSen stoppar laddning under 0C. Tillsvidare kommer jag koppla av polerna och dra ut balanskontakten under vintern. Det borde räcka att stänga av BMSen och stänga av solladdning men jag behöver mäta lite mer för det. Gör det på mitt nästa batteri.
- 100 svar
-
- 1
-
-
Om man vill göra det snyggt borrar man ett hål för den platta kabeln som går ut på undersidan av panelen. Sedan limmar man eller använder medföljande självhäftande VHB-tejp. Man får med en detaljerad anvisning som man måste intyga att man har sett för att garantin skall gälla. Man kan snyggaste skarva ihop kablarna närmast panelerna så får du endast två kablar fram till regulatorn.
-
Jag ställde samma fråga för några år sedan till mina båtvänner. Jag har en soft schackel fastsatt mitt på en lång förtöjningslina. Jag trodde första det vara vara ett snyggt sätt att hålla ihop linan. Den förklaringen jag fick vara att linan också vara avsedd för att bogsera och att soft schackeln skulle förankras i den bogserade båten och de två andra ändarna in den bogserande båten. På så sätt skulle det bli bättre styrning i bogseringen. Jag är dock skeptisk till den tillämpningen för min lina då den är sjunkande. När jag bogserar vill jag helst använda en flytande lina.
-
Det skall inte vara så omöjligt att komma rätt lång med en sändare även bortom horisonten. Det är dock svårt att hitta enkla verktyg kan räkna på refraktion i atmosfären så jag gav upp. Skrapade ihop den här informationen för höja kunskapen i tråden. Det finns produkter som säjer sig räcka 35mil. https://www.shoghicom.com/technology-updates/gps-jammers Det förklara dock inte hur det hela går till. Istället för att hänvisa till tumregler för utbredning av VHF-signaler är det bättre titta på vilka parametrar som kan gälla för ett GPS-länkhopp. Om man lite vårdslöst använder sig Okumura-Hata-modellen ser det rätt lovande ut.. Den är en empirisk modell som används för att beräkna sträckdämping från en hög mast till en låg mottagare men det är troligen utan jordens böjning. Om man antar att sändaren kan sända med 100W och att den sitter på 100m och har en hyfsat bra antenn på 16dBi, https://www.antennaexperts.in/gps_jammer_antenna.asp Mottagaren i båten tar ju emot från sidan av antennen kan den vara så dålig som -5dBi Mottagen effekt verkar kunna hamna runt -150 dBm - -125 dBm, https://www.labsat.co.uk/index.php/en/applications/receiver-sensitivity-testing#:~:text=An important factor of GPS,dBm depending on environmental factors. Det ger en systemdynamik på uppåt 50dBm + 16dBi -5dBi + 150 dbm = 211 dB Då bör man kunna nå bakom horisonten om frekvensen är rätt. Med den här metoden kommer man till och med 50mil. https://www.cdt21.com/technical_tools/okumura-hata-curve/ Om den här metoden används från Kaliningrad bör man kunna mäta upp rätt hög störsignal i Baltstaterna.
- 27 svar
-
- 1
-
-
Du har fått många bra tips här. Jag har ett Engbo 34D och skulle bara vilja komplettera med några andra infallsvinklar som kan vara applicerbart vid utebliven kontakt med stoppsensorn. Kontrollera att trådarna har bra anslutning till kontrollboxen. I mitt system sitter de klämda med knappar i en kontakt. Inte särskilt väderskyddat. Jag har varit med om att vissa trådar har hoppat ut kontakten. Kontakten sitter i i överkant på bilden nedan, Kolla att stoppsensorn sitter tillräckligt nära linan. Se den gröna ringen på bilden nedan. Kolla så att inte ankarlinan inte har slitit av kabeln till sensorn. Jag har slitmärken på min kabel vid den röda ringen. Lycka till!
- 14 svar
-
- 2
-
-
-
Man kan naturligtvis fixa och trixa med sin nyköpta DCDC-omvandlare. Det är troligen det som Victron har gjort vid sina tester. Jag har själv fått igenom telekomprodukter i certifiering genom att ställa foten jordkabeln. Fullt tillåtet. De ackrediterade testlabben i ingen polisverksamhet. Man vill göra kunden glad så att han kommer tillbaka. Det är fullt möjligt att det finns något magiskt sätt man kan lägga kablarna för att minska störningen men då skall det stå i manualen en viss typ av uppkoppling krävs för att uppfylla CE-kraven. Det jag fick lära mig är att om man trixar för mycket vid en certifieringstest så finns det risk att någon upptäcker det senare och får då produkten borttagen från marknaden. Oftast är det konkurrenter som har intresse för det. Så det kan kosta rätt mycket för att spara några kronor på en konstruktion.
- 24 svar
-
- 1
-
-
Det var den första frågan jag fick. Min antennkabel ligger över en meter från DCDC-omvandlaren. Det satt ju en annan DCDC-omvandlare från Ctek på samma plats. Det ända som är skiljer sig är Orion XS. Jag hoppas att de löser problemet.
-
Innan jag tog upp båten spelade jag in en film där jag tydligt visar att jag får en störning på VHF-kanal 16 när jag aktiverar DCDC-omvandlaren och motorn är igång. Jag gjorde en jämförande video där mina sex ferriter var monterade. Då hördes ingen störning. Efter att ha skickat dessa två filmer till Offgridlagret tog Victron problemet på allvar. Jag har fått höra att Victron har en uppdatering på gång som kommer nästa år. Så omvandlaren är skickade till Offgridlagret i vänta på en ny. Det är lite vågat av Victron att fortsätta att sälja den nuvarande modellen om den stör VHF kanal 16. Det är reglerat band där endast godkända utrustningar får sända. Om man känner sig störd så kan anmäla detta här, https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/pressmeddelanden/2023/ny-e-tjanst-for-att-anmala-elektromagnetiska-storningar/ Här finns lite fakta hur man kan se på liknande störningar från solpaneler. https://www.ssa.se/pts-ansvar-for-radiostorningar-fran-solpaneler/ Jag tror dock inte någon ägare av den Orion XS skulle felanmäla den så att den blir konfiskerad av Elsäkerhetsverket.
- 24 svar
-
- 1
-
-
Tittade lite längre upp i specen och hittade N2K. Konstigt att Garmin inte betraktar den som en anslutning. https://www.garmin.com/sv-SE/p/101673 Då är det lätt att hitta tillbehör. https://www.garmin.com/sv-SE/p/101673#accessories NMEA0183 skulle också fungera men det är knöligt att ansluta då man måste löda på sig i power-kontakter. NMEA2000 prylar är som du säger enklaste valet.
- 10 svar
-
- 2
-
-
@Tommed Är du säker på att det är en GPSMAP 720? Om man tittar på Garmins utgångna produkter hittar man följa gränssnitt på GPSMAP 720, Med tanke på att du har både videoingång och lite annat så har du nog en senare modell. När det gäller Garmins ekolodssensorer har de mängder av olika gränssnitt. NMEA0183, NMEA2000, 8-pinnars, 21-pinnars och Ethernet--liknande. Det finns säker fler. De två senare stödjer lite roligare funktioner. Ta reda på mer exakt vilken modell du har så skall inte vara några större problem att hitta en sensor.
- 10 svar
-
- 2
-