-
Innehålls Antal
951 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
18
-
anuba började följa Vilka vårrustar nu?, Förstärkning för stävögla, DC/DC - Parallel anslutning Start/Förbrukning och och 3 andra
-
Även om du inte är så förtjust i trä så fungerar det oftast rätt bra att plasta in en bit formplywood för att få bättre stabilitet. Jag har många inplastade träbitar i in båt bakom knapar och pulpit som inte ruttnar. Det gäller dock att lägga glasfiber på bägge sidorna och att börja fästa den med glasfiberspackel.
-
Om du menar att startbatteriet kopplas ihop med servicebatteriet, så gör den inte det på samma sätt som ett skiljerelä. Strömmen går bara en väg från start till service när startbatteriet har rätt spänning.
-
Då var jag försent ute. Jag har också uppskattat CTEKs enkelhet och monterat in systemet i två båtar. Det är möjligt att jag hade otur och att problemet är löst med SE-modellen. Du kan åtminstone undvika att använda AGM-läget som laddar upp till 14.7V. Det fick jag som rekommenderat från deras support efter att jag hade kokt mina första uppsättning batterier. Eftersom du har tänkt att använda en SmartShunt kommer du få bra koll på om S250SE ligger på 14.5V fastän strömmen är 0A genom batteriet. Detta sker framförallt när du kör motorn.
-
Boxen köpte jag från den här länken. https://eelbattery.myshopify.com/products/12v-diy-case-lifepo4-battery-box-with-jk-200a-active-balance-bms-250a-fuse-for-solar-power-eu-stock Maila och fråga efter en offert för DDP. Då slipper man moms vid ankomsten till Sverige. Lägg gärna till lämplig heat pad och rs485-dongle när du lägger beställningen. Det enklaste är att få en förbetalt order via Alibaba. Banköverföring är krångligt. Man kan säkert köpa batterierna på samma ställe men jag fann att NKON var billigast som företag. EEL-boxen krävs celler med M6-skruvpoler som den här cellen, https://www.nkon.nl/en/eve-mb31-prismatic-314ah-lifepo4-3-2v-single-stud-grade-a.html Det finns fler andra som passar med lägre kapacitet och andra märken som REPT. EVE verkar vara känd för bra kvalité. NKON har också bra pris på Multplus II men det är lite överkurs.
- 116 svar
-
- 1
-
-
Tyvärr så tillför inte Cteks system så mycket. Du kan lika gärna ha ett skiljerelä. Det största risken är att Ctek S250SE är att den laddar sönder ditt bodelsbatteri. Efter en reklamation av min S250SA erkänner Cetek att man måste ha batterier som tål överladdning. Nya täta batterier skall helst inte överladdas https://www.maringuiden.se/forum/topic/107987-cetek-d250sa-och-smartpass120-kokade-mina-batterier/ Om du vill satsa på DCDC-omvandlare mellan start och service hade jag kört med Victron Orion XS 50A och separat solpanelregulator. Där får du flera trevliga funktioner som förhindrar kokning av servicebatteriet. Ctek har inga sådana inställningsmöjligheter.
- 21 svar
-
- 4
-
-
Nu var årets första batteri byggt. Att sätta ihop EEL-DIY kit var verkligen inte svårt. Om man är lite osäker finns det flera youtubers som visar hur lådan skall skruvas ihop. Dock ingen med de nya coola interna anslutningarna. Det gäller bara att ha koll så att man inte kortsluter några celler. Det kan vara bra med att dra åt muttrarna på polerna med momentnyckel. 6nm är rekommenderat. Kändes rätt mycket. Med ett färdigt kretskort för att hantera balanseringskablarna var det enkelt att inte göra bort sig med alla anslutningarna. Mina kit hade fått uppgraderade interna kablar med mjuka laminerade kopparbalkar. 314Ah EVE MB31 cellerna från NKON var perfekt balanserade på 3.29V. De brukar motsvara ca 30% Så man behöver bara ladda upp dem så är det klart. Mjukvaran i JK B2A8S20P har blivit uppgraderad sedan förra året. Nu har den en Smart Sleep funktion som stänger av batteriet om ingen ström lastar och om spänningen är under en förutbestämd nivå. Den prövar att starta om efter en förinställd tid. Det ser ut som Jikong har hittat en funktion för att minska risken för oavsiktlig urladdning under vintern. Nu gäller det att komma på hur man skall uppgradera firmware i mitt gamla batteri. En låda av den här typen känns mer båtmässig men alla skruvarna var rätt magnetiska så jag tror inte att de är rostfria. Jag får se nästa år om jag måste byta ut några mot en bättre kvalité. . Så här snyggt blev det:
- 116 svar
-
- 2
-
-
-
Jag har en kompis som hade liknande setup. Han fick ett läckage mellan skölden och skrovet som var väldigt svår att hitta. Då båten var en Ryd 23 DC försvann mycket ner i mellanskrovet. Åtgärden vara blev att montera ur motorn och sätta tillbaka den. Hoppas att du inte har det felet.
-
Som påminnelse har jag testat detta. Två gången. I tron på att vara modern och följa experterna, installerade jag Cteks system mellan startbatteri och förbrukningsbatteri, för att kunna ladda "snabbare". Det ledde till många kokta batterier på några år. Skriver lite om det här. https://www.maringuiden.se/forum/topic/107987-cetek-d250sa-och-smartpass120-kokade-mina-batterier/ När jag framförde problemet till en båtelexpert som föreläste för Kryssarklubben trodde han mig inte. Där var det viktigast att toppa upp laddningen av sina AGM-batterier.
- 8 svar
-
- 2
-
-
Då hade jag rätt bra koll på den insatsen i den här tråden. 😉 Det var lätt att hitta kbvs båtar i MarinTraffic.
-
Jag har dålig erfarenhet av att montera på kapellet när det är kallt. Rutor har spruckit när jag har spänt upp kapellet mot bågarna. Det är lätt att en gammal ruta spricker när den är kall. Det mjukgörande medlet åker ur rutan efter några år i solen. De funkar ofta bra när de är varma men dåligt är kapellet blir kallt. Om jag monterar kapellet när det kallt brukar jag låta kapellbitarna ligga i bilen hålla sig varma tills precis innan monteringen. När sedan kapellet är monterat brukar den tåla kylan rätt bra.
- 37 svar
-
- 1
-
-
Nu är första surdegen i år fixad med båten. Bränsletanken är tömd tvättad och står på tork. Jag gjorde också ett nytt inspektionshål för att lättare kunna rengöra tanken. Det är två skvalpskott i tanken som kräver tre hål för att komma åt med högtryckstvätten. Nu har två 10 cm hål och ett 5 cm hål för nivåmätaren. Det var två år sedan jag gjorde det sist så jag börjar bli bra på det här. Eftersom hamnen inte har satt på vattnet så fick jag bär med mig vatten hemifrån. Jag upptäckte problemet när jag återigen hade fått bruna sakar i förfiltret. Det är lite för snabb utveckling under två år. Jag har använt Bio-Protect de senaste åren så det borde inte bli så dåligt. En gissning är att jag kan ha fått i vatten i tanken när jag för två år sedan, av misstag, anslöt en bajpump till påfyllningen av tanken. Även om jag inte kunde suga ut bränsle så kan det har runnit in lite oönskad vätska. Det kan förklara en del av de bruna klumparna. 😝. Om inte det beror på det kan jag ha dålig avluftare som släpper in vatten Nästa aktion är att kasta ut mina QL-trim och gå med i Zipwake-klubben.
-
Det var precis det som hände mig. Mina var också kopplade till två solpaneler som brukar ladda mina blybatterier genom en genomskinlig presenning. Men i år hade det inte blivit mycket. Med lågtemperaturskyddet för laddning och dåligt med sol har panelerna inte kunnat ladda. För min del kommer det räcka att jag stänger av batteriet på vintern men om man inte har en sådan knapp kan det vara svårt. Du vet ju inte hur mycket BMSen förbrukar. Du kanske kan kontakta Eco-Worthy för att ta redan på BMSen egenförbrukning.
-
Är det ett färdigbyggt batteri med inbyggd BMS? Kan du i så fall stänga av BMSen?
-
Nu har jag mätt igenom mina okända läckströmmar kring mitt batteri med en JK Smart Active Balance, BMSB2A8S20P. Bortsett från konstiga laster från båten, som kan lösas genom att koppla bort batteriet, har JK BMSEn och min Victron Smart Sense en del last. Jag har lite vågat satt en Victron Smart Sense innanför BMSen för att få rätt laddspänning till systemet. Den är också en bra hjälp att felsöka. Jag har ritat i schemat med gula pilar där jag tror att de viktiga strömmarna går. Så här blev resultatet:: Victron Smart Sense ( är inte med i bilden) Standby: 2.5mA Uppkopplad mot VE.Smart bus 4.2mA JK BMS Off Main 0V: 12uA Balans 0V: 0A On Main 0V: 63mA Balans 0V: -0.5mA (ström in i batteriet) Slutsatsen är att man kan lita på att ett avstängt batteri kan stå hela vintern utan att laddas. Men låt inte någon solladdning vara inkopplad då ser ut som att BMSen slås automatiskt på. Jag har sett hur man kan slå av den funktionen. Med en förbrukning på 12uA kan ett 300Ah batteri stå i 2800 år. Om jag låter min Smart Sense vara inkopplad men inte har på övriga Victron prylar i båten kan den stå i 13år. Med BMSen och Smart sense på och fullt batteri så blir det bara 190 dagar vilket är helt klart på gränsen. Om man sedan har båten på ett kallt ställe så blir också svårt att underhållsladda.
- 116 svar
-
- 1
-
-
Det är faktiskt lite mer komplicerat än att bara ha en högre avstängningsspänning än 2.5V. Jag hade faktisk en högre spänning men eftersom läckströmmen både kom från BMS och omgivande laster så fortsatte BMSen att lasta batteriet även om den var avstängd. Jag hade en Victron Smart sense som loggade vad som hände efter avstängningen. Men ser att spänningen återhämtar lite och sedan faller ner till 10V då jag upptäckte problemet och började ladda. Då var fortfarande JK BMSen på och drog ström. Den stängde aldrig av sig. Den avstängning har jag på 2.45V/cell. Den bör man också höja till 2.5V/cell. Det är parametern vid pilen från Andys video. Han behandlar inte den så mycket och har satt den rätt lågt.
- 116 svar
-
- 1
-