Har ett problem med min Mercruiser 4,3 MPI på en Uttern S64. Det kommer ett larm (det piper pulserande) + att motoreffekten sänks något, när jag kommer till ett varvtal på omkring 4200 rpm. Om jag drar av gasen till neutral försvinner pipet och sedan går motorn som vanligt igen till de ca 4200 rpm återkommer problemet.
Har haft båten hos 3 olika auktoriserade Mercruiser service verkstäder och ingen har lyckats "bli av med" problemet.
Hösten 2016. Den första auktoriserade Mercruiser service verkstaden gjorde en omfattande felsökning, testning och utbyten. Följande felkoder dokumenterades i servicerapporten:
Bytt tomgångsventil, vattentryckssensor, kontakt på sensor, demont gavel på värmeväxlare för kontroll, demont avgasknän för kontroll, provat med en annan kabel stam.
10 timmars arbete totalt + att följande delar byttes ut:
Art nr 8M6000623, Sensor
Art nr 862998, valve-idle air
Art nr 27863726, gasket elbow
Fick tillbaka båten med beskedet att man fixat felet vilket inte stämde. När jag kört hem båten och sjösatt kom felet tillbaka direkt.
Hösten 2017. Ny felsökning, nu hos den andra auktoriserade Mercruiser service verkstaden. Omfattande felsökning, testning och utbyten. Följande kommentarer på servicerapporten:
Bytt tomgångsventil, vattentryckssensor, kontakt på sensor, demont gavel på värmeväxlare för kontroll, demont avgasknän för kontroll, provat med en annan kabel stam.
10 timmars arbete totalt + att följande delar byttes ut:
Art nr 8M6000623, Sensor
Art nr 862998, valve-idle air
Art nr 27863726, gasket elbow
Fick tillbaka båten med beskedet att man fixat felet vilket inte stämde. När jag kört hem båten och sjösatt kom felet tillbaka direkt.
Hade nu också upprepade kontakter direkt med Brunswick i Stockholm för att få råd och anvisningar men hörde att de var måttligt intresserade och istället menade att jag skulle vända mig till någon av deras auktoriserade serviceverkstäder.
Orkade inte engagera mig mera under sommaren 2018 och 2019 utan körde med båten som ju fungerar perfekt så länge man inte överskrider 4200 rpm.
Vintern 2019-2020. Tänkte nu att jag skulle ta nya tag och testa en tredje auktoriserade Mercruiser service verkstaden. Beställde fullständig servicegenomgång av motor + drev + felsökning och åtgärd av "pipandet".
Mycket omfattande felsökning, testning och utbyten. Följande kommentarer på servicerapporten:
14 timmars arbete totalt + att följande delar byttes ut:
Art nr 897526T, IAC valve
Art nr 8M0054588, coil
Fick tillbaka båten med beskedet att man fixat felet vilket inte stämde. Körde hem och sjösatte båten och den gick perfekt!" Kunde varva ur till max, 41,5 knop, inget larm. Hurra! Kör båten några timmar under sommare och när vi tog en sväng häromdagen och skulle hemåt drog jag på lite och när jag kom till 4200 rpm började pipet igen! Hjälp!!! Inte nu igen!!
Där är vi i skrivande stund. någon som har några ideer eller tips?