Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025

Finis212

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Finis212

  • Placering
    Landkrabba

Senaste Profilbesöken

391 profilvisningar
  1. Har ett problem med min Mercruiser 4,3 MPI på en Uttern S64. Det kommer ett larm (det piper pulserande) + att motoreffekten sänks något, när jag kommer till ett varvtal på omkring 4200 rpm. Om jag drar av gasen till neutral försvinner pipet och sedan går motorn som vanligt igen till de ca 4200 rpm återkommer problemet. Har haft båten hos 3 olika auktoriserade Mercruiser service verkstäder och ingen har lyckats "bli av med" problemet. Hösten 2016. Den första auktoriserade Mercruiser service verkstaden gjorde en omfattande felsökning, testning och utbyten. Följande felkoder dokumenterades i servicerapporten: Bytt tomgångsventil, vattentryckssensor, kontakt på sensor, demont gavel på värmeväxlare för kontroll, demont avgasknän för kontroll, provat med en annan kabel stam. 10 timmars arbete totalt + att följande delar byttes ut: Art nr 8M6000623, Sensor Art nr 862998, valve-idle air Art nr 27863726, gasket elbow Fick tillbaka båten med beskedet att man fixat felet vilket inte stämde. När jag kört hem båten och sjösatt kom felet tillbaka direkt. Hösten 2017. Ny felsökning, nu hos den andra auktoriserade Mercruiser service verkstaden. Omfattande felsökning, testning och utbyten. Följande kommentarer på servicerapporten: Bytt tomgångsventil, vattentryckssensor, kontakt på sensor, demont gavel på värmeväxlare för kontroll, demont avgasknän för kontroll, provat med en annan kabel stam. 10 timmars arbete totalt + att följande delar byttes ut: Art nr 8M6000623, Sensor Art nr 862998, valve-idle air Art nr 27863726, gasket elbow Fick tillbaka båten med beskedet att man fixat felet vilket inte stämde. När jag kört hem båten och sjösatt kom felet tillbaka direkt. Hade nu också upprepade kontakter direkt med Brunswick i Stockholm för att få råd och anvisningar men hörde att de var måttligt intresserade och istället menade att jag skulle vända mig till någon av deras auktoriserade serviceverkstäder. Orkade inte engagera mig mera under sommaren 2018 och 2019 utan körde med båten som ju fungerar perfekt så länge man inte överskrider 4200 rpm. Vintern 2019-2020. Tänkte nu att jag skulle ta nya tag och testa en tredje auktoriserade Mercruiser service verkstaden. Beställde fullständig servicegenomgång av motor + drev + felsökning och åtgärd av "pipandet". Mycket omfattande felsökning, testning och utbyten. Följande kommentarer på servicerapporten: 14 timmars arbete totalt + att följande delar byttes ut: Art nr 897526T, IAC valve Art nr 8M0054588, coil Fick tillbaka båten med beskedet att man fixat felet vilket inte stämde. Körde hem och sjösatte båten och den gick perfekt!" Kunde varva ur till max, 41,5 knop, inget larm. Hurra! Kör båten några timmar under sommare och när vi tog en sväng häromdagen och skulle hemåt drog jag på lite och när jag kom till 4200 rpm började pipet igen! Hjälp!!! Inte nu igen!! Där är vi i skrivande stund. någon som har några ideer eller tips?
  2. Hej! Har just sjösatt och provat min nyköpta S64 med 220 hk motor. Helt klart bra. Kom fån en Nimbus 230 R med 320 hk V8 och hade inga stora förväntningar. Men, som sagt, jag blev positivt överraskad. Hade inte inte provkört båten innan köp uitan gick på magkänsla. Sjösatte idag och tog en tur för 10 minuter sean. Ca 4600 varav och knappa 40 knop är helt ok tycker jag. Vet inte hur det hade varit med en 190 hk men jag tycker 220 hk känns helt rätt för båten. Jag är förvisso ingen mekare så jag har ingen uppfattning om hur den deen är, jag bara kör, tar upp den på hösten och lämnar in på service. För mig som 60-årig gubbe känns den perfekt.
×
×
  • Skapa nytt...