Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024

kallekanon

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    27
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om kallekanon

  • Placering
    Fänrik
  1. Jag har en Finnmaster 55 SC styrpulpetare. Vindrutan är fäst i pulpeten med något slags fäste (totalt 10 st runt om) som jag nu behöver få tag på. Fästet ser ut som en svart gummi-/plastknapp med ca 20 mm diameter utan någon skruvskalle. Utifrån ser det nästan ut som något slags tryckfäste. Men det sitter en riktig skruv innanför, så frågan är om det bara är ett rent täcklock för att dölja skruven, eller om det är något slags integrerad skruv (där skruven är ingjuten i plasten)? Jag har lossat på en i tron att de var rena täcklock, men när jag sätter tillbaka den så tappar den stunsen, passformen blir inte alls lika bra. Någon som vet vad det här beslaget kallas, och var man kan få tag på dem?
  2. Jag har en Yamaha Autolube 40 hk tvåtaktare från tidigt 90-tal. Den har gått klockrent fram till idag. Motorn startar som den ska, och går helt OK på tomgång (och låga varv). När problemen först uppstod i förmiddags så gick den bara dåligt på mellanvarv, gick man på fullgas så "släppte" den och gick rent. För att sedan gå dåligt igen om man släppte av gasen och gick ner på lägre varv. Nu har problemen förvärrats och jag kan inte alls varva ur den, den börjar blöddra och hosta och vill inte varva. Jag är osäker på om det är relaterat till tändningen, bränsletillförseln eller om det t.o.m. är så att den bara går på 2 (av 3) cylindrar. Jag länkar till et Youtube-klipp som jag nyss la upp där det framgår hur motorn går, https://youtu.be/ZEwf2qfIOCI Jag har försökt felsöka lite på egen hand. Kan konstatera följande: Det är inte de (nya) tändstiften som spökar. Jag provade att skruva i de gamla och det är samma. Tändspolar, tändkablar/-hattar och övrigt elektriskt ser visuellt ut som det ska. Inga kablar som lossnat vad jag kan se. Det ligger inga lösa skruvar eller andra grejer som skulle ha kunnat tänkas lossna i motorkåpan. Jag har kollat in förgasarna och de ser visuellt OK ut. Inga munstycken som skruvat ur sig själv. länkage och liknande löper som de ska. Jag har dock inte öppnat förgasarna. Först (när den fortfarande kunds varva ur och gå rent på fullvarv) lurade jag på om de var något problem med choken (Vad är det förresten för choke på de här modellerna - automatchoke? Var sitter chokestyrningen på förgasarna? Jag har ingen manuell choke på den vad jag kan se.), men nu när den går riktigt, riktigt kasst lutar jag åt att det är något annat. Någon som har tips? Grejer man kan göra för att isolera (eller avskriva) olika felorsaker? Tack!
  3. Hej. Jag har köpt en gammal båt. Till båten fick jag med en icke inkopplad/monterad Raymarine 435 Chartplotter. Jag tror att den GPS:en är från runt 2004, så jag inser naturligtvis att den ekonomiska livslängden sedan länge är över och att jag bara borde ge upp mina försöka att få liv i den. Men jag är en envis själ och ser det som lite av en sport att få igång grejerna. Efter att ha kopplat in ström till GPS:en vaknade den idag till liv som den ska. Dock fick jag felmeddelandet "NO GPS FIX". Tänkte i mitt stilla sinne att det kanske kunde ta lite tid innan den hittade satelliterna efter att ha varit sovande så länge, så jag lät den stå på hela dagen. Men ingen satellit hittad. Jag började då skärskåda GPS:en närmare. Kunde då bekräfta att modellen jag har - Raymarine 435 Chartplotter (utan något "i") - är en modell med extern GPS-antenn. Modellen med inbyggd GPS-antenn heter Raymarine 435i Chartplotter (med ett "i"). Se http://turliv.no/bilder/raymarine_rc435i_manual.pdf Om jag försöker hitta Raymarines originalantenn så kostar (kostade en gång i tiden....) den dels runt 1.000 kr, dels går den säkert inte ens att få tag på så här långt i efterhand. Jag hittar dock en billig GPS-antenn för 150 kr på Kjell & Co, se http://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbehor/gps/tillbehor/navilock-gps-antenn-p95369 Min fråga. Är externa GPS-antenner generiska, alltså att jag kan köpa en sån här antenn från Kjell & Co och anta att den funkar på mina gamla Raymarine GPS (givet förstås att kontakten/anslutningen är densamma, men det utgår jag från att den är)? Ingen anledning till att köpa originalgrejer för att uppnå kompatibilitet? Tack på förhand.
  4. Hej, Jag har en Yamaha 40 hk tvåtaktare från tidigt 90-tal. Jag hade premiärtur med den idag. Den går fint (om än en del blårök men det får man leva med....). Jag får dock inte i backen. Jag har en styrpulpet med standard Yamaha reglagebox, och jag tror att den funkat som det ska. När jag försöker lägga i backen känns det nästan som att vajern är för kort (för lite spänd), backen går nästan i men bara nästan. När jag har gashandtaget i det bakersta läget hör man hur dreven försöker greppa och de gör det också delvis. Båten börjar hoppa bakåt i lite "på - av - på"-stuk. Men backen går aldrig helt i, släpper jag handtaget är jag tillbaka i neutral igen. Vad låter det som får fel? Någon vajer som kan spännas? Var brukarna i så fall hitta justeringen? Tack på förhand.
  5. Hej. Köpte i höstas en gammal Yamaha 40 hk 3-cylindrig 2-taktare. Av dekoren på motorkåpan tror jag att den kommer från 1990-91 någon gång. När jag nu vårservar blir jag lite osäker på hur kylsystemet på just den här motorn funkar. Jag kör motorn i vattentunna men får ingen stråle med vatten från utkastet (det som kallas "tell tale" eller "per hole" på engelska - jag blir osäker på den svenska termen). Men när jag kikar närmare på den slang som jag tror är vattenutkast så blir jag osäker på om det verkligen är det. Jag bifogar en bild som visar att slangen börjar vid cylindrarna/motorblocket. På bilden är motorkåpan avplockad, med kåpan på leds slangen ut i bakkant på motorkåpan. Det riktigt konstöga i kråksången är dock att slangen vid slutet (vid utkastet bak på motorkåpan) var pluggad (och inte av misstag - helt uppenbart att någon pluggat med flit). Därför blir jag fundersam på om det är någon helt annan slang jag kikar på (vevhusventilation eller liknande). Finns det någon som vet på Yamaha över huvud taget har vattenutkast på den här modellen - jag vet att vissa motorer inte har separat utkast utan leder vattnet via avgasporten. När jag kör motorn i tunnan nu kommer så spottar och fräser den ut vatten ur avgasporten (se bild #2). En del kanske går ut nere vid propellern också, svårt att se. Så för att summera: 1) Vad är det för slang på bilden (och varför är den pluggad)? 2) Vad är det för kylsystem (=vattenutkast) på den här modellen? 3) Är beteendet på min motor normalt, eller är det dags att byta impeller? Tack!
×
×
  • Skapa nytt...