Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025

DanielP

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om DanielP

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

481 profilvisningar
  1. Hej. Äger en Flipper 850 som jag har tänkt att byta takluckor på i sittbrunnen i vår. I dag har jag två stycken av den gamla modellen i galon, dem har jag tänkt att byta ut mot några i härdat glas. Jag har dock lite svårt att hitta någon leverantör som tillverkar fönsterluckor? Jag är ute efter en helhets lösning inklusive armar och låsanordning. Är det någon som vet någon leverantör? Båten är i Stockholms området, så gärna någon i närheten.
  2. Täckkåpan på mitt drev har lossnat och försvunnit, vid närmare undersökning har det visat sig att den nedre skruven har brutits av och den övre skruven försvunnit med kåpan. Det sitter således en avbruten skuv i det nedre hålet. Är det någon som har något tips på hur man får ut den? Eller är det bara att lämna till fackman? Ny kåpa kan jag köpa. Det är inget problem, men skruven måste ju ut. Tips?
  3. Tack för alla svar! Mycket riktigt var det impellern som hade gått. Efter att ha bytt den gick det som smort.
  4. Tack för svaret Coppertail! Jag blir mer och mer övertygad om att det är impellern som krånglar i min motor. Åker ner och inspekterar imorgon.
  5. Är det inte så att kylvattnet ska gå igenom motorn oavsett om termostaten är öppen eller ej? Vad händer mer exakt när Termostaten öppnar?
  6. I somras larmade den en gång för hög motortemperatur, men det larmet försvann av sig självt ganska fort och temperaturen lade sig tillbaka på sina normala ca 75 grader och jag tänkte inte mer på det. Nu har jag läst hela tråden och olika instruktionsböcker, jag tror att jag ska kontrollera impellerns skick och eventuellt rengöra sjövattenfiltret. Det borde räcka långt hoppas jag. Stort tack för alla era tips så långt!
  7. Det är iallafall mycket likt, åker ner imorgon och kontrollerar saken. Om jag inte lyckas får jag ringa en mekaniker. Stort tack för hjälpen!
  8. Båten är en Flipper 850 utrustad med en Volvo Penta Aqad40b och ett Volvo Penta 290 DP - drev.
  9. Korrigerar mitt eget svar till att det antagligen måste vara en impeller i sjövattensystemet som inte fungerar?
  10. Hej. Tack för alla svar! Dock är jag ganska säker på att det misslyckades. Jag fick monterat säcken utan problem och fyllt med färskvatten för att testa. Där gick det fel. Motorn startade men när temperaturen gått upp till 95 grader utan att jag sett något vatten komma ut ur drevet från underkanten på skölden ur avgasslangarna vågade jag inte köra mer. Jag tycker att det låter som att termstaten är trasig? Eller suger motorn in vattnet iallafall? Tips mottages tacksamt!
  11. Tack! Försökte tidigare med en spolmuff, monterad runt det gallerliknande inloppshålet men fick aldrig glykolblandningen att komma upp i motorn. Merparten läckte ut runt spolmuffen och genom det nedre hålet. Provar med en drevsäck i dagarna och hoppas på ett bättre resultat.
  12. Med drevsäcken återcirkulerar samma glykolblandade vatten. Efter konserveringen finns det en avtappningsplugg i botten på säcken, hur andra gör och vad som gäller på min marina kan jag inte direkt svara på. Jag kommer iallafall tappa upp den använda glykolen på dunk och spara till nästa år.
  13. Tack för svar! Verkar väldigt enkelt, bara hoppas att det är lika enkelt att utföra det också. Det nedre utloppet, vad är det till för? Bara dränering?
  14. Hej! Som nybliven båtägare med ett Volvo Penta 290 drev har jag några frågor nu inför konserveringen. Jag har dålig erfarenhet av konservering med spolmuffar som mest läcker, därför kommer jag att använda mig av en drevsäck. I instruktionsboken läser jag att det finns ett övre och ett nedre utlopp, där det övre utloppet så vitt jag förstår kommer direkt från motorn? Det nedre utloppet sitter längst ner på underkanten av drevet. Är det så att motorn släpper ut kylvattnet genom det övre utloppet när termostaten löser ut? Är det så enkelt att man bara behöver montera drevsäcken runt drevet, fylla med glykolblandning över kylvattenintaget och vänta på att motorn kommer upp i temperatur och därmed släpper ut blandningen genom det övre utloppet?
  15. Tack för tipset Wahlis! Hittade lite användbart på Bauhaus. Nej, Thalatta. Tyvärr har jag inte tagit några bilder.
×
×
  • Skapa nytt...