Eykoon
Medlemmar-
Innehålls Antal
11 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
4 NeutralOm Eykoon
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
533 profilvisningar
-
Tänkte i liknande banor, det går att dra en dränering från den boxen ner via avloppet från wetbaren. Måste kolla att fallet blir bra nog, det är någon list som finns innanför också. Sen kan man enkelt såga ut en bit som man sen fäster, som både tätar och håller flaskan på plats! Ska åka förbi Fogas och köpa installationsmaterial, ska kolla med dom om det blir tillräckligt då också.
- 26 svar
-
- 2
-
Kikar lite mer på din lösning med dometic och ram, verkar inte helt lätt att få tag på thetford spisen. Vart köpte du din ram? Specialbeställd?
-
Hade släppt tanken på gasolkök för säsongen, men fick tips på bavaria klubbens Facebook sida om ett kök som passar nästan exakt. Ditt blev dock väldigt snyggt också, så ska fundera på vilken lösning som blir bäst. https://www.thetford-europe.com/se/sv/produkter/koksutrustning/hallar/topline-165-glass-lid-middle Bara någon cm extra som ska tas upp. Problemet med gasolförvaring kvarstår dock, men ser när jag läser på att bavaria har skåp för gasolförvaring. https://www.svb24.com/en/bavaria-gas-box-without-bavaria-logo.html Har ett sånt skåp i båten under förarplatsen, har dock funderat på hur det fungerar då det inte är en dränerad box. Men läser jag om installationer så ska det fungera att gasen kan dräneras ut i sittbrunn. I mitt fall så rinner gasen vid läckage ut på durken och sen ut på badbryggan. Det ska i sånt fall funka? Sen kommer man lätt åt att alltid stänga av den i det skåpet också. Någon som har erfarenhet? Alternativt får man ställa en dränerad hink innanför det skåpet som dräneras via wetbarens utlopp. Men går det lösa utan är det ju smidigare.
- 26 svar
-
- 1
-
Läste precis din tråd om hur du fått igång din kenyon spis. Har själv stora problem med samma spis i min bavaria. Så tänkte försöka rengöra min, har innan varit inne på att byta till gasol också. Problemet i 35 sport modellen jag har är vart man ska placera gasoltuben på ett säkert sätt, samt att det saknas lämpliga gasolkök som passar det gamla hålet. Första problemet har jag sett löst via några som byggt om ett skåp i sittbrunn så det fungerar som gasolförvaring, med dränering via befintliga genomföringen till wetbaren. Rätt mkt jobb att bygga ett sånt skåp och dra fram gasolen till pentryt dock. För att lösa monteringen har jag fått tips att man kan lägga en extra bänkskiva i köket ovanpå den gamla som man sågar ut i rätt form, i den tar man ut ett mindre hål som passar ett gasolkök. Finns lämplig tunn bänkskiva på ikea som inte blir för dyr.
- 26 svar
-
- 1
-
Det verkar vara stop där inne, hade vid närmare kontroll tryckt kolven i sprutan genom fettet. Oklart om det kommit in något som hjälpt, läcker runt 10-15 per dag gissar jag till. Lutar åt att man får börja behandla den där stopskruven så man får loss det i vinter. Tackar för hjälpen iaf, synd att man inte hade tur så man kunde vara lite lugnare. Stämde dock av med ett varv runt problemet. Deras åsikt var att det brukar läcka ibland, inget större problem. Så borde inte vara något att ha panik över.
-
Då ska jag se till att vara försiktig med den! Lyfta motorn är inget jag vill göra i båten. Smörjnippeln funkade vid test. En ny fettspruta är införskaffad och har tryckt i nästan en tub nu. Läcker dock fortfarande lite, gick tungt att få i fettet så det är nog helt klart något stelnat där inne. Ska försöka trycka i ytterligare fett och se om det hjälper. Verkar vara skillnad på läckage beroende på hur dreven. Något som vet vad som är rimligt att trycka i?
-
Ska kolla behållaren och se hur det ser ut. Tycker trimgivaren på den motorn och börjat byta siffror själv senaste tiden även i lägre farter. Kanske relaterat till dåligt med vätska där. Tyvärr var det inte helt lätt att fylla på med fett, fettsprutan från bauhaus gav upp innan jag tyckte det kom in något fett. Slangen till munstycket på klämma lossnade när man tog i lite. Men har förstått att fettet där kan stelna och täppa till. Blir att försöka byta nippeln. Dock väldigt trångt i motorrummet och svårt att komma åt. Länspumpen löser läckaget så länge iaf!
-
Tackar för tipset! Låter som den kan sitta rätt hårt. Passar på att göra det!
-
Det låter som första åtgärd med fett! Håller tummarna! Tror du har rätt med trim/tilt, provade trimma upp och ner trimmen och verkade komma från styrbords drev när jag trimmade ner. En olycka kommer sällan ensam... Men litet läckage från motortrimmen bör också kunna vänta till vintern? Verkar läcka mer vid vissa inställningar på trimmen. Får kanske undvika dom inställningarna. Tackar för hjälpen! Ska iväg och skaffa en fettspruta direkt!
-
Det låter som något jag får testa! Had du någon uppfattning om hur allvarligt det är att fortsätta köra? Om fettet hjälper så läcker det ju iaf iaf inte in! Nu märker jag dock också att det blir en hinna på ytan bakom båten, känns inte riktigt som olja. Inte riktigt det skimret, hade misstänkt dreven men dom provtryckte jag innan sjösättning. Kan det vara relaterat till att fettet här läcker ut?
-
Hej! Har stött på problem såhär mitt i semestern. Märkte att länspumpen gick igång när vi satt oss 4 st längst bak i båten. Undersökte motorrummet och märkte att duschen på badbryggan läckte in i motorrummet. Då den slutade funka efter vintern och det forsade in vatten i motorrummet när man provade den så verkade det vara orsaken. Problemet löst tänkte jag, men något stämde inte, om duschen skulle läcka borde vi höra vattenpumpen gå ibland för att den tappar tryck. Så fortsätter felsökning och märker att det inte är färskvatten som pumpas ut. Mindre roligt och provade att manuellt köra länspumpen ibland. Märkte då att den ibland pumpar ut lite vatten. Tänkte först att det var kylvatten som läckte in, men efter att att kört en längre sträcka både planande och långsamt så fanns inte nog med vatten för att pumpen skulle trycka ut något. Dock efter att suttit och ätit och hängt bak i soffan några timmar så pumpade den ut vatten. Undersökte vidare om jag kunde se vartifrån vattnet kom och upptäckte att det sipprar långsamt ner vatten från övre delen av drevet på babord motor. Känner att det är mindre bra och börjar såklart googla upp problemet. Hittar då lite intresserant info om utslitna bussningar på styrgaffeln. Vilket enligt den bild jag bifogat ser ut att vara ungefär där, läckaget jag hittade ser ut att vara under styrarmen. Man kan se lite vatten i nedre högra delen av bilden. Symptomen för problemet är enligt info i forumet att det läcker när man ligger still, men inte när man kör eftersom vattnet pressas bort från akterspegeln då. Låter lite som mitt problem. Jag har dock alldeles för dålig koll på vad det här innebär. Lagt båten i hamnen nu och försöker att få den framtung för att bekräfta läckaget och testa. Är det någon som har koll på vad läckaget kan vara? Misstänkte först bälgen såklart men de såg fina ut i vintras. Och läckaget verkar komma högre upp? Nästa steg är att ta hit en service tekniker som får kolla och sen kan lyfta båten för att fixa. Vore dock intressant om någon här har koll hur allvarligt problemet är. Tyvärr så hann vi vara ute en vecka med läckaget då vi först trodde det var duschen som läckte. Vilka konsekvenser kan det ha fått? Är problemet något som akut måste fixas eller kan man lösa det i vinter och låta länspumpen ta hand om det lilla som läcker in? Hur svårt att det är laga bussningara om det är problemet? Många frågor men hoppas att någon kan bidra med lite info för att ge lite klarhet i problemet!