Gå till innehåll
söndag 22 december 2024

SundWall

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om SundWall

  • Placering
    Kadett
  1. Halloj, Vi har ganska nyligen nu äntligen köpt ny båt och det blev tillslut en Nimbus 4000 från 1986 med Flybridge och dubbla Tamd41or. Imorgon påbörjas helrekond av en firma och vinterförvaringen även den bokad... Fy vad det drar iväg innan man ens börjat avnjuta åkandet... Nästa års projekt blir att installera en bränslemätare för att få bättre koll på förbrukningen totalt sett... Men en fråga dock... Om jag antar att båten drar en liter per distans i 7 knop och 3l i 17 knop... Ger det alltså 7 liter / h vid 7 knop och 51 liter / h vid 17 knop? Eller är jag återigen ute och cyklar gällande detta... Mvh Martin
  2. Tack för era svar, mkt intressant. Som sagt smaken är som baken, men det vi kört av 3258an (vilken är i ganska tuffa ytterskärsförhållanden) har imponerat på oss iaf Jag blev däremot lite nyfiken när du skrev att nuvarande v8or skulle vara mer driftsäkra, hur menar du då? Förlåt, men är som sagt riktigt dålig när det gäller motorer Och är Yanmar bättre än volvo penta menar du?
  3. Våra senaste båtar de senaste fem åren var monterey 290 och sedan fairline 34 targa. La lätt ner 200tkr på motorrenoveringar under de fem åren så då känns det nästan som att matematiken ändå blir densamma menar jag, för en sådan som mig som tyvärr inte kan någonting själv...
  4. Ja nej nej, jag räknar helt med att vi inte får pengarna tillbaka alls utan detta är en investering vi gör på en båt som vi avser att ha i 7-10år framåt medan barnen växer upp.
  5. Hej, Vi håller på att kolla på den båt som passar oss allra bäst med nuvarande familjeförhållanden och hör och häpna men det är en Bayliner 3258. Anledningarna är många men vi har under flera år velat ha en sådan trots att vi haft både modernare och större. Men vi finner den verkligen optimalt planerad och med härliga sjöegenskaper. Så nu till min fråga... För oss är det oavkortat bland det viktigaste att motorerna fungerar smärtfritt. Med en båt och motorer som är 15 år gamla är det såklart en utopi. Vi kommer därför satsa på att köpa en 3258a för att sedan byta ut båda motorerna. Budget 4-500tkr för båten och troligen minst lika mkt för motorerna. Eller budgeterar vi på tok för mkt/litet här för motorerna och hade ni gjort liknande eller kört tills motorerna rasar alt börjar kosta ordentliga pengar i reparationer osv? De motorer som oftast sitter i båten är Mercruiser V8or (dubbla alltså) på antingen 5,7 eller 7,4liters. Jag sneglar på att ersätta dem med d3-170 från volvo penta. Tar som sagt väldigt gärna emot alla möjliga tankar om just detta. OBS, förstår att flera ställer sig helt frågande till val av båt men smaken är som baken och även om man kan få en fin windy/princess/fairline för miljonen är det ändå just denna bayliner vi vill ha Med vänlig hälsning, Martin
  6. Tack för all input, har under 20 år aldrig riktigt tänk på soppaförbrukningen på mina båtar, är så många andra kostnader som ändå ligger långt över (är sjukt dålig på att meka så har alltid lämnat in båten på hösten i vattnet och hämtat den på våren). Men OJ vad jag skulle vilja lära mig någon gång dock. Ovan var bara lite tankar inför att göra en götakanaltripp när jag kollade i gardins iphoneapp och då slog set mig att satan.... Det är en del pengar som läggs på soppan ändå....... Ska göra ett nytt inlägg nu i rätt forum då vi tittar på att köpa båt men byta ut motorerna... Trevlig kväll!
  7. Hej alla seglare. Efter att varit ute och seglat i stort sett hela helgen har vi inom familjen kommit fram till följande: helt underbart men inte för oss. Gärna senare i livet men inte nu men små barn samt fler planerade Så jag ber att få tacka er alla för fenomenal input!! Men vi avvaktar några år och fortsätter med motorbåt tills barnen är äldre och vi i familjen kan hjälpas åt bättre. Med vänlig hälsning, och återigen ett stort tack! Med vänlig hälsning, Martin
  8. Den drar 3l i 7k op och 3,75 i 24, det är tycärr det enda jag har hittills. Det är alltså en båt vi funderar på att köpa.
  9. Oxh då är det 5knop i kanalen max menar jag men det skiljer nog inte mkt i förbrukning/distans
  10. Ok, hmm, kanske var mer avancerat än jag först tänkte mig. Sitter och spanar in Göta kanal, från Stockholm. Innan jag kliver på kanalen är det ju ett antal nm. Säg 50nm i 24knop (vet att det inte stämmer riktigt men för att förenkla allt nu) 50nm x20kr per liter på sjön x 4l/nm ger 4000kr i soppakostnad Göta kanal är 92, säg 100nm för att räkna enkelt. Det blir ju 8000kr. (100nm x 4l/nm x 20kr soppakostnad) Och så tillbaka. Så minst alltså 4+8+8+4 = 24 000kr. Är det rätt tänkt att alltså budgetera för minst 24000kr i soppakostnad?
  11. En båt som drar 4l distansen, hur många l drar den i timmen? Visst är det 5,4x4 eller tänker jag fel nu? Med vänlig hälsning, Martin
  12. Mycket mycket tacksam för alla svar! Ja det känns mer och mer som att själva inköpet av båt kanske inte bör komma riktigt ännu, utan att seglingen först sitter ordentligt för att sedermera med större kunskap och iaf lite mer erfarenhet kunna välja rätt för just oss. Men herregud vad det svider i fingrarna ändå för man är bra sugen att ha en båt efter att ha haft båt i 20år. Väldigt intressant att höra om 35-fots utmaningen. Det är ju ingenting man varit ställd inför när det gäller motorbåt, nästan tvärt om. Att ratta en 58fots Fairline tycker jag varit enklare än en 26 fots monterey t.ex, betydligt mer kontroll med alla hjälpmedel. Nu har jag även bokat in lite segling med en kompis Vinjett 33a så får se vad vi känner om storlek och kontroll efter helgen
  13. Tack alla för ännu mer information, tar verkligen till mig av vad ni skriver. JonasP, en intressant synvinkel vilket också är min farhåga. Går ett antal kurser i grupp och privat nu för att lära mig så jag håller tummarna för att det ska fungera ok till slut, även om det lär ta ett tag. Men någon gång måste vi våga ta klivet och nu är det slut på 150tkr bensinbudgetar för somrarna, och samtisigt vill vi kunna vara ute lönge och bekvämt, så att vi ska gå över är det inga tvivel om. Därav så himla intressant att höra vad det finns för olika möjligheter just för att kunna hantera båten självmant
  14. Suveränt, stort tack för era svar. Genast inne och läser på om detta och googlar mig fram. Tar väldigt gärna emot alla möjliga tips!!
  15. Hej, Vi skall gå över till segelbåt istället för motorbåt. Jag har 20 års erfarenhet av div båtar 20-43fot och sjöliv och går just nu ett antal seglarutbildningar då jag inte har speciellt stor erfarenhet av just segling. Eller noll erfarenhet ärligt talat. Utmaningen jag har är att det endast är jag själv som har intresse av att styra och navigera båten. Min fru älskar båtlivet men vill ej hjälpa till under själva åkandet, så noll hjälp av gast här Därför undrar jag vilken båt Ni rekommenderar för oss att titta på? Vi söker en segelbåt i storleksordningen 36-43fot för max 1,3msek. De jag tittat på är Bavaria 37, 40,42, beneteau 38, 40, alla från 2010 och senare. Allt från First till solei. Så återigen, vilken båt skulle Ni rekommendera som är enkel att hantera för mig, med familjen med som underbart sällskap men ej som hjälp Nämnas skall också att vi inte avser att eg kappsegla utan att lugnt och tryggt ta oss runt mellan grinda och Utö där vi spenderar 99% av våra båtsemestrar. Med vänlig hälsning, Martin
×
×
  • Skapa nytt...