Emarin16
Medlemmar-
Innehålls Antal
9 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Emarin16
-
Placering
Kadett
-
Hej Betrfäffande Ce-märkning så är det inte Eriksson Marine som utför den utan som jag skrivit tidigare Marine Certification. Vid en Ce-märkning går man inte igenom och testar båttens funktioner utan man går igenom att båten uppfyller kraven för en Ce-märkning. Den genomgången har gjorts av Solna Marin (som arbetar år Marine Certification) på uppdrag av Marine Certification. Vi har fått tummen upp att båten uppfyller kraven. Se även Solna Marins svar ovan. Med vänlig hälsning Johan Karlsson VD Eriksson Marine Scandinavia AB
-
En sak till som jag missade: Det antyds att vi inte gör kontroller på de båtar vi säljer. Det påstår jag är helt felaktigt. Vi går igenom utrustning och provkör båtarna, en mekaniker går igenom och kontrollerar drivlinan. Jag vågar påstå att vi gör mycket omfattande kontroller innan båtarna levereras, så omfattande att vår försäkringspartner låter oss som enda ombud i hela landet nyteckna maskinskadeförsäkring på båtar upp till 13 år gamla. Det skulle de naturligtvis inte medge år efter år om de inte såg att vi minskat deras risk med våra kontroller och åtgärder jämfört med exempelvis båtar på privatmarknaden. Återigen theBoat, jag vet att du är besviken på oss, och vi beklagar detta. Med vänlig hälsning Johan Karlsson VD Eriksson Marine Scandinavia
-
Hej igen! Jag har full respekt för att du inte tycker vi är tydliga, kommunikation är svårt och i ditt fall har vi inte lyckats. Våra Blocket-annonser är till stora delar standardiserade, vi lägger ut väldigt många annonser och försöker ha en en bra mall. Vi gör på inget sätt gällande att annonserna innehåller all information om den aktuella båten. I detta fall börjar annonstexten med ring för mer information. Vi länkar även till vår egen webbplats med hänvisning att det där finns ytterligare information. Med vänlig hälsning Johan Karlsson VD Eriksson Marine Scandinavia
-
Hej Martin Tack för din feedback. Johan Karlsson Eriksson Marine Scandinavia AB
-
Hej Pelle Vi skulle aldrig riskera vår verksamhet genom att sälja en icke CE-märkt båt. Denna båt är korrekt CE-märkt annars skulle vi inte sälja den. Se mitt svar längre ner i tråden. Ingen handlare får idag sälja en båt som inte är korrekt CE-märkt. Med vänlig hälsning Johan Karlsson VD Eriksson Marine Scandinavia AB
-
Hej igen Rikard Det här med konsumentköplagen finns det mycket missuppfattningar om. Konsumentköplagen är inte en garanti som många felaktigt benämner den. Det är en rätt att reklammera ursprunglinga fel, fel som fanns vid leveransen. Konsumentköplagen gäller i upp till tre år men med bäst skydd har man som köpare de första 6 månaderna.
-
Hej Rikard Jag är den första att beklaga att din upplevelse av oss var den du beskriver. Det är självklart inte så vi skall bemöta någon kund. Jag tänker inte försöka bortförklara din upplevelse på något sätt utan kan bara säga att jag är uppriktigt ledsen att du fått det beömötandet. Det är självklart inte okej och är inte i linje med hur vi skall agera. Vi tacker för feedbacken och skall ta åt oss av den. Med vänlig hälsning Johan Karlsson Eriksson Marine Scandinavia AB
-
Hela inlägget kom av någon anledning inte med här kommer fortsättningen. Hon beställde då omgående en CE-märkning av Marine Certification i Västerås, http://www.marinecer...ification.se/�(via Solna Marin som hjälper dem med arbetet). De har varit ute vid båten för flera veckor sedan och genomfört det som behöver göras på plats. Det enda som återstår är handlingarna från det kontrollerade godkända organet, som tex försäkran om överensstämmelse mm. Det tar ofta ett antal veckor innan det kommer. Båten säljs med en korrekt CE-märkning precis som alla båtar vi säljer. Båten kommer inte levereras innan dessa handligar är klara. Detta har vi varit väldigt tydliga med, så att något annat påstås tycker jag är båder orättvist och helt felaktigt. Så att vi säljer båtar som inte är CE-märkta är helt felaktigt. Som jag sade inlednigsvis så är det just i detta fall väldigt ovanliga och specifika förutsättningar, vilket vi också förklarat för spekulanten. Vi hjälper en änka att sälja sin framlidne makes båt. Hon vet i princip ingenting om båten och vad som gjorts under åren. · Båten står förvarad i en lada mellan Uppsala och Tierp · Hon kan inte redogöra för vad som funkar eller inte på båten, (normalt har en ägare ganska bra koll på båten, vad som funkar och inte)vi kan inte helleri nuläget testa detta där den står på land. · Båten har använts i varierande grad varje år som båten varit i deras ägo · Mycket lite är känt om underhållsarbeten på båten, en impeller för några år sedan är det enda bekräftade. · Rent visuellt ser alla komponenter ut att vara original, inga bytta delar. · Bälgen är slut, den byts innan sjösättning på vår uppmaning. · Motor och drev är nyservat också det ett krav från vår sida. Vi har upplyst köparen om de specifika förutsättningarna för just detta köp att vi inte i dagsläget kan svara på exakt vad som fungerar och inte. Vi kan alltså i nuläget inte sälja båten med att allting fungerar för det vet vi inte, vilket vi också försökt förklara. Vi har förklarat att vi kan sälja denna på på två olika sätt, just med tanke på omsätndigheterna i detta specifika fall. 1. I nuläget när den står på land upplyser vi alla om att det är osäker funktion på denna båts utrustning och komponenter – ingen vet helt enkelt status och den går inte att kontrollera. Motor och drivlina ska fungera vid leverans och alla vitala funktioner. I och med att vi ger infon om osäker funktion upplyser vi också om att köptryggheten på övrig funktion och utrustning därmed minskar till just osäker funktion och får därför ses som ett renoveringsobjekt för dessa komponenter som vi ej kunnat testa. Priset är satt lägre än om all funktionalitet varit testad och verifierad. Vi har tidigare sålt liknande båtar för ca 50 000 mer än vad vi begär för denna. 2. Om båten inte säljs på land kommer den komma till Pampas senare i vår där vi går igenom den på sedvanligt sätt och upprättar en varudeklaration. Vi tar då bort den gamla ”på land”-annonsen. Beroende på vad som framkommer vid genomgången är det sannolikt att båten kommer ut till försäljning till ett högre pris. Marknaden betalar för denna båt i normalt skick/funktion c:a 50 000:- mer än det pris som båten har nu. Detta hos en handlare genomgången och klar med konsumentköplagens alla fördelar. Detta har vi informerat spekulanten om. Jag vill med detta ge en mer nyanserad bild av detta fall. Självklart är det väldigt olyckligt att en köpare upplever oss som oseriösa. Vi gör självklart fel ibland och i detta fall har vi uppenbart gjort fel så tillvida att vi inte lyckats förklara på ett tillräckligt bra sätt om de specifika förutsättningarna son råder i detta fall. Det är vi självklart ledsna för och ber om ursäkt för om det blivit fel i vår kommunikation någonstans. Om någon vil har mer information är ni väldigt välkomna att ringa mig på 08-730 50 20. Med vänlig hälsning Johan Karlsson VD Eriksson Marine Scandinavia AB
-
Hej Johan Karlsson heter jag och är VD för Eriksson Marine Scandinavia AB. Jag vill börja med att säga att vi självklart altid tycker det är tråkigt när en kund inte är nöjd med oss oavsett vad saken gäller. Vi har varit länge i branschen och har en mycket hög ambitonsnivå med vår verksamhet. Självklart gör vi vi fel ibland och när vi gör det försöker vi alltild rätta till det vi eventuellt gjort fel. Vi har en väldigt hög ambition att alltid vara tydliga och transparanta i vår verksamhet. Det är också det vi har försökt i detta fall men uppenbarligen kanske inte riktigt lyckats med hela vägen vilket jag är den första att beklaga. I fallet med just denna båt är förutsättningarna väldigt speciella och ovanliga vilket vi försökt förklara men uppebarligen inte lyckats med fullt ut, vilket vi såklart beklagar. Under säsong när alla båtar ligger i sjön vid vår brygga är de genomgångna och varudeklarerade. Det första vi behöver reda ut är CE-märkningen. Det är helt korrekt att alla båtar som säljs av en handlare måste vara korrekt CE-märkta. Vi säljer inte en båt som inte är korrekt CE-märkt, detta är vi mycket noga med. Denna båt ägs idag av en änka, som inte vet särskilt mycket om båten då det var hennes make som nyttjade båten. När vi tittade på båten för ca 1 måndad sedan upptäckte vi att båten inte var korrekt CE-märkt. Den hade en märkning av Navalis vilket alltid är en ren fejk. Ett bra tips för övrigt när ni tittar på båtar. Om det sitter en Navalis-skylt i båten så är båten aldrig korrekt CE-märkt även om det förefaller vara så. För att vi skall kunna sälja en båt så måste den som jag sagt tidigare vara korrekt CE-märkt. Detta innebar att vi berättade för ägaren att båten måste CE-märkas för vi skall kunna sälja båten. Hon beställde då omgående en CE-märkning av Marine Certification i Västerås, http://www.marinecertification.se/ (via Solna Marin som hjälper dem med arbetet). De har varit ute vid båten för flera veckor sedan och genomfört det som behöver göras på plats. Det enda som återstår är handlingarna från det kontrollerade godkända organet, som tex försäkran om överensstämmelse mm. Det tar ofta ett antal veckor innan det kommer. Båten säljs med en korrekt CE-märkning precis som alla båtar vi säljer. Båten kommer inte levereras innan dessa handligar är klara. Detta har vi varit väldigt tydliga med, så att något annat påstås tycker jag är båder orättvist och helt felaktigt. Så att vi säljer båtar som inte är CE-märkta är helt felaktigt. Som jag sade inlednigsvis så är det just i detta fall väldigt ovanliga och specifika förutsättningar, vilket vi också förklarat för spekulanten. Vi hjälper en änka att sälja sin framlidne makes båt. Hon vet i princip ingenting om båten och vad som gjorts under åren. · Båten står förvarad i en lada mellan Uppsala och Tierp · Hon kan inte redogöra för vad som funkar eller inte på båten, (normalt har en ägare ganska bra koll på båten, vad som funkar och inte)vi kan inte helleri nuläget testa detta där den står på land. · Båten har använts i varierande grad varje år som båten varit i deras ägo · Mycket lite är känt om underhållsarbeten på båten, en impeller för några år sedan är det enda bekräftade. · Rent visuellt ser alla komponenter ut att vara original, inga bytta delar. · Bälgen är slut, den byts innan sjösättning på vår uppmaning. · Motor och drev är nyservat också det ett krav från vår sida. Vi har upplyst köparen om de specifika förutsättningarna för just detta köp att vi inte i dagsläget kan svara på exakt vad som fungerar och inte. Vi kan alltså i nuläget inte sälja båten med att allting fungerar för det vet vi inte, vilket vi också försökt förklara. Vi har förklarat att vi kan sälja denna på på två olika sätt, just med tanke på omsätndigheterna i detta specifika fall. 1. I nuläget när den står på land upplyser vi alla om att det är osäker funktion på denna båts utrustning och komponenter – ingen vet helt enkelt status och den går inte att kontrollera. Motor och drivlina ska fungera vid leverans och alla vitala funktioner. I och med att vi ger infon om osäker funktion upplyser vi också om att köptryggheten på övrig funktion och utrustning därmed minskar till just osäker funktion och får därför ses som ett renoveringsobjekt för dessa komponenter som vi ej kunnat testa. Priset är satt lägre än om all funktionalitet varit testad och verifierad. Vi har tidigare sålt liknande båtar för ca 50 000 mer än vad vi begär för denna. 2. Om båten inte säljs på land kommer den komma till Pampas senare i vår där vi går igenom den på sedvanligt sätt och upprättar en varudeklaration. Vi tar då bort den gamla ”på land”-annonsen. Beroende på vad som framkommer vid genomgången är det sannolikt att båten kommer ut till försäljning till ett högre pris. Marknaden betalar för denna båt i normalt skick/funktion c:a 50 000:- mer än det pris som båten har nu. Detta hos en handlare genomgången och klar med konsumentköplagens alla fördelar. Detta har vi informerat spekulanten om. Jag vill med detta ge en mer nyanserad bild av detta fall. Självklart är det väldigt olyckligt att en köpare upplever oss som oseriösa. Vi gör självklart fel ibland och i detta fall har vi uppenbart gjort fel så tillvida att vi inte lyckats förklara på ett tillräckligt bra sätt om de specifika förutsättningarna son råder i detta fall. Det är vi självklart ledsna för och ber om ursäkt för om det blivit fel i vår kommunikation någonstans. Om någon vil har mer information är ni väldigt välkomna att ringa mig på 08-730 50 20. Med vänlig hälsning Johan Karlsson VD Eriksson Marine Scandinavia AB