Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025

Ginger

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    160
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

41 Expert

1 följare

Om Ginger

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

1 511 profilvisningar
  1. Ja och kolla att det är rätt stift enligt spec. Kanske dags att köpa nya, korrekta stift. Kan göra underverk ibland.
  2. Vad gäller körning i balja är det viktigt att vattenintaget är en bra bit under vattenytan, åtminstone en 10-15 cm, gärna mer om det är möjligt. impellern sitter ofta en bit upp och klarar inte så värst stor sughöjd.
  3. Kul är i det här fallet synonymt med intressant 😌
  4. Avdelningen heter ju ”off topic” Är ju just meningen att kunna posta precis vad som helst….
  5. En logg är enkelt förklarat en fartmätare på fartyg och båtar. Kan fungera på olika sätt. En del loggar drivs av en impeller som snurrar när båten gör fart genom vattnet, andra har en öppning där det tryck som bildas när båten gör fart omvandlas till en mätare el display som visar farten på båten. Det är vanligt att en slang går från drevet upp till en sån mätare och den slangen brukar se ut som på din bild.
  6. Tack för att du återkopplar! Härligt med enkla lösningar! Är alltid kul att få reda på vad det var för fel och hur det löstes. Är allt för vanligt här, tycker jag, att det bara blir ”tyst”
  7. Finns en hel del gamla trådar om liknande motorer här på MG. se om du kan finna nåt. Det går att beställa impellrar efter mått på tex drev.se. Så om du skruvar isär och mäter på den gamla kan du nog hitta en som passar. behövs förmodligen spolas rent i kanalen också.
  8. Jag har inte kollat nu men vågar nästan lova att du kan fina fina instruktionsvideo på youtube.
  9. Andra båten till höger i ”vykortet” är en BB11, jag hade en sån när jag var ung. Bodde då på Reimersholme i Stockholm och hade den i Pålsundet…… mycket minnen, tiden går för fort 🥲
  10. Ne, nej. Du byter bara filtret. såvida inte fästet är sprucket eller trasigt. På bilden på ditt ser det ok ut, litet ärgat och missfärgat efter tidens tand…. helt normalt
  11. Blir nyfiken… 😌 varför skall du lyfta motorn, det var längesen jag såg en så fin B20! ser ju tipptopp ut!
  12. Alla motortillberkare har haft sina problem med olika modeller. jag tror Evinrude E-tec är en bra motor. 150 hkr modellen är en riktigt kraftig motor och inte läst om några stora specifika problem med den. Dåligt rykte tror jag den fick tidigare än 2014 och den blev bättre med tiden. Den, som allt annat behöver service och omsorg och som jag förstår det verkar ju båten vara väl omhändertagen så jag tror nog motorn inte i sig är nåt att vara bekymrad över. Möjligen kan det ju vara svårare med serviceställen och delar kanske. Då de inte tillverkas längre. (Bör man kanske kolla upp) å andra sidan har det ju tillverkats massor av dessa motorer och de är ju i drift över hela världen. men avvakta andra svar, finns enorm erfarenhet och kunskap här. Säkert någon som har mer erfarenhet än jag om just den motorn. Men alltså, jag hade nog inte avstått pga motorn, har haft tidiga Evinrude under många år (dock ej någon E-Tec) och det var välbyggda och bra motorer som det aldrig var några problem med.
  13. Bra att det löste sig och trevligt att du återkopplade. Alltid intressant att få veta vad det var för fel!
×
×
  • Skapa nytt...