-
Innehålls Antal
29 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm Knox
-
Placering
Fänrik
-
Tanken hade inte ens slagit mig att det ska göras. Sitter och väntar på att göra henne sommarklar, kan knappt bärga mig. Detta är då ett perfekt jobb att smygstarta med, för en rastlös själ.
-
Jag gjorde en fultätning med tec7 kring septikgenomföringen och det blev helt tätt. Körde två rejäla lager. Blir att byta genomföringen efter upptagning i höst.
-
Så just nu sitter jag alltså med 2 nya 90 Ah batterier plus 2 st gamla biltema 110 Ah batterier som visats sig vara i bättre skick än jag trott (okunskap). Jämbördigt fulladdade så visar ena batteriet 12.73 och andra 12.64. Eftersom startbatteriet som sitter i just nu, fått stryk och orkar inte längre dra igång motorn, är det värt att byta ut det mot ett av biltema batterierna? Om det får plats. Vad skulle ni gjort med det fjärde batteriet? Kastat? Sparat? Ha som en platskrävande reserv i båten?
-
Gör du det på regulatorn? Isåfall bör jag uppgradera min regulator.
-
Jag maxade på varvtalet och efter det har hon körts i kanske totalt 45-60 minuter utan problem. Så fick nog bort det. Men det är läckaget på bild jag oroade mig över (trots att det inte läcker längre).
-
Nu håller TS på med förarbevis, skulle förvåna mig storligen om man studerar pejling av någon form. Kalle Jag tog förarbevis förra året och minsann fick vi studera pejling.
-
Läckaget tätat, dock får det bli att byta genomföringen inför nästa säsong. Idag när jag servade motorn blev jag väldigt skitnödig efter att ha bytt båda bränslefiltren och drog igång motorn och varvtalet gick upp och ner i början, började motorn vibrera kraftigt när den gick ner på låga varvtalen, nästan så låga att jag trodde motorn skulle hinna dö. Efter det så hittade jag rödaktig olja läcka ur ett hål under motorn. Olja som jag vet är från backslaget (som är lite överfyllt). Vilket gjorde mig skräckslagen att något gått sönder bara sådär. Men jag torkade bort oljan, drog igång motorn och varierade tomgångets varvtal. La även i växel en kort stund. Stängde av motorn, återstartade den och återupprepade processen tre gånger. I det lilla hålet oljan läckte från, kan man se att det är rött men det läckte ingenting mer under de 30 minuter processen tog att "locka" fram ett konsekvent läckage. Förutom kraftiga vibrationen motorn utsatte sig själv för, så när jag torkade bort diesel efter filterbytet under motorn slog jag i packningen relativt hårt. Tillräckligt hårt för att färgen den var målad i lossnade (det man kan se hänga). Någon som har en aning om jag faktiskt har ett problem eller om detta var en tillfällighet?
-
Jag har också en som jag med valfri knop fäste i nedre öglan. Den här är klockren när man lägger till. Det orange är hur jag fäst tågvirket i kroken och röda pilen visar ringen man öppnar krokens sprint med, när man enkelt hakar fast i en boj.
- 34 svar
-
- 1
-
Jag som är 25 och segelbåtsägare sen ett år tillbaka hade aldrig klivit in i båtlivet om inte begagnade båtar varit så billiga. För 100 tusen kände jag, att jag kunde få det jag vill ha och behövde på min båt, men med viss förståelse för det löpande underhållsarbetet man blir åtagen av äldre båtar. Vilket i sig lockade mig nästan lika mycket som seglingen i sig. Nu med facit i hand kan jag väl erkänna att arbetet fortfarande är lika kul, men kostnaden tröttsam. Min erfarenhet av min generations förhållande och intresse till båtlivet är att båt och skärgård är kul över en varm och solig dag, med lite alkohol, grill och bad med tjejer i bikini. Båtarna ska då självklart också gå fort - så att man hinner hem innan mörkret. Att vara ute i skärgården över 12 timmar skrämmer folk. Sova i båt? Nej, det är obekvämt. Att sitta fast i en långsam (segelbåt) flera dagar, det måste ju vara dödstråkigt, resonerar man. Väldigt, väldigt få bland mina jämnåriga vänner och bekanta är intresserade av båtlivet. De är bara intresserade av det först nämnda i detta stycke. Att köpa en 30 fots segelbåt, lära sig navigera, lära sig segla, lära sig tyda väder, lära sig mecka (för de som inte redan kan) lockar inte. Det är för mycket arbete och ansvar som krävs av en, för att min lyxgeneration ska uppfatta båtlivet som livskvalitet. Kanske om 10-15 år står en del av 90-talisterna och knackar på båtmarknadens dörr tillsammans med sin fru och barn. Men som det är nu, är det ett stort undantagsfall om man under 30 år beslutar sig för att köpa en segel / (inte räser) motorbåt.
-
Förövrigt har jag åkt på en skitmacka, genomföringen jag tidigare frågade om, visade sig läcka nu när båten sjösatts. Tittade och kände på alla genomföringar allt såg bra ut, men så kom jag till båten dagen efter och hade några liter vatten liggande.. till slut hittade jag det hemliga rinnandet från denna genomföring. What to do? Är det så pass allvarligt att hon måste tas upp igen? Eller räcker det med att täta med exempelvis Tec7 eller något?
-
Står 1/2 på dom, vilket är förvirrande.
-
Liten uppdatering: Stäven blev klar för nån vecka sen. Brytblocken blev jag klar med i fredags, efter en lång jakt på nya trissor, insåg jag att jag var tvungen att modifiera mina block till att passa trissorna. Som tur är har jag tillgång till verkstad med allt som behövdes, från att borra större axelhål i trissorna till att slipa ner bussningar och förminska blocken med 5 mm för att trissorna inte skulle glappa. Innertaket i pentryt är uppe och helt klart, men ett problem kvarstår. Jag hittar inga nya lock för alla genomgående hål för diverse saker som sitter uppe på däck. Jag vill gärna inte använda de gamla, som är fula och skulle lysa upp på mitt nya vita tak. Se bild för vad jag menar, och hålen i taket är ca 19 mm diameter. Har ni någon aning om vart jag kan hitta sådana lock eller vad de heter? Sökt på det jag kan komma på men hittar fan inte rätt diameter. Förutom andra mindre förbättringar, så är hon klar för sjösättning - som sker imorgon. Motorn är teststartad och hoppade igång direkt när nyckeln vreds. Har lagt en jävla energi på att rengöra henne varenda millimeter utanpå och innanför. Sen fick hon en bottenmålning också. Motorservice och påmastning sen är hon redo för alla äventyr.
-
Spammar mig själv. Jag upptäckte idag när jag gick igenom genomföringarna, det jag misstänker är sikaflex runt genomföringarna har blivit dåligt. Bild nedan. Ingen annan genomföring ser ut såhär illa, men det är lika bra att gå igenom alla: http://i.imgur.com/oF8RV7Z.jpg 1. Är det sikaflex? 2. Ska jag bara ta bort det gamla och dra på ny sikaflex runt om, eller måste det göras på annat sätt?
-
Jag har varit smart nog att köpa gelcoatspackel i så snarlik färg som friborden möjligt. Det får duga. Idag har jag varit och "putsat" skadorna, imorgon tänkte jag eventuellt blåsa lite med varmluftspistolen på stäven, ge mig på att försöka blanda spacklet med härdaren och lägga ett lager, blåsa 30-40 minuter med pistolen på ett avstånd så ljummen luft träffar spacklet. Låta torka till lördagen, där jag slipar ner (förutsatt att det härdat), blåser ett litet tag till, lägger ett nytt lager, blåser och låter det torka till söndagen och förhoppningsvis bör det vara tillräckligt spacklat och allt har gått bra. Sen har jag en färg med samma vit som är på däck och knappt går att skilja från friborden, som jag möjligtvis tänker måla med.
-
Jag har blivit rätt så säker nu på att nya batterier måste köpas in. Tänker dock vänta tills jag gått igenom hela elsystemet, man kanske hittar fel som orsakar spänningfallen. Men troligtvis är batterierna helt enkelt slut. Har ni goda herrar tips på bra men gärna inte de dyraste batterierna? Och måste jag köpa nytt startbatteri (det är inte i dåligt skick men inte i bäst skick, tar en säsong till) om jag köper nya förbrukningsbatterier?