Gå till innehåll
måndag 11 november 2024

FastFred

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om FastFred

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

489 profilvisningar
  1. Trevlig bedömning av våra båtar :-) http://www.hamnen.se/tester/motorbatstest/aquador-26-dc-hetaste-begbaten-i-klassen.html
  2. Jag har ett DP-E drev och skillnaden mellan det och DP-H drevet verkar vara 48mm om man mäter från utgående axel... Det skiljer med andra ord fortfarande 150mm till det specade djupet på 0,9m /Fredrik
  3. Skillnaden på en D4:a och D6:a är dryga 100 kg, vilket påverkar djupgåendet med några cm. Jag har som sagt en KAD44, tror viktskillnaden mellan den och en D-4 är knappt märkbar. Då är nog dreven en större källa till olika djupgående. Jag tror mig ha ett DP-A drev. Båten är från -98...
  4. Vad har du för motor Bernte? Funderar om du har en betydligt tyngre båt... Extra vattentank? 18 batterier
  5. Det låter väldigt djupt. I papperen står det att djupet är 90... Det förstår jag som max djupet. Men ni har mätt upp 110, det låter inte bra för min del. Jag har en brygga jag vill besöka och de har ett djup på ca 80cm...
  6. Beac- läge på drevet. Är det en särskild inställning eller är det bara att trimma upp drevet max? Vilket djupgående har båten i beach-läge?
  7. Ok, så att chipsa en KAD44 är inte så himla bra med tanke på drevets konstruktion och kanske den ökade motorstressen som det innebär... Tack för snabbt svar. /Fredrik
  8. En annan fråga gäller chipstrimning... Är en KAD300 en chipsad KAD44 eller är det några andra skillnader? Är det olika drev pga olika krafter?
  9. Hoppar in i den här tråden och ställer några frågor. Köpte en Aq 26 ht i höstas med ett missljud i kompressorn när den kopplas in. Remmen ska vara bytt och enl MICAB så är det ett hyffsat vanligt problem som åtgärdas genom att man bygger om remdragningen... Är det någon som har erfarenhet av ett sådant jobb? eller som har något annat förslag på åtgärd? /Fredrik
  10. Hej allihopa och tack för en kanontråd Jonas! Jag har nu plöjt hela tråden på några dagar och fått en rätt fin bild av vad som gäller för våra båtar. I höstas köpte vi en gammal 26 ht med en KAD44. Vi köpte den rätt billigt så det finns en del att dona med. Bland annat så skriker kompressorn när den kopplas in och dynorna behövde ny klädsel. Ang kompressorn så ska remmen vara bytt utan att oljudet försvann. Micab säger att man brukar bygga om remlösningen och på så sätt komma förbi oljudet. Jag håller nu på och letar lösning på det problemet. Om någon här har tips så får ni gärna höra av er. Jag vet Jonas motorfrågan ska få en egen tråd strax ;-) Sen följde jag diskussionen ang solceller och den varianten som Bernte gjorde med två smala 25w celler mellan skjutluckorna verkade smutt. Så den ska jag nog ge mig på till hösten. En fråga till er med KAD44:or gällande marschfart och bränsleförbrukning. Det har varit en del snack om det i tråden men jag får ingen riktig koll tycker jag. 1. varvtal vid marschfart. Enl instruktionsboken så rekommenderas en KAD44 har marschfarten vid max varv -200. Sen skriver de att "fullgasområde är 3700-3900" I tekniska beskrivningen så står det väl att max varvtal är 3800... Innebär det att marschfarten borde ligga på 3700 eller 3500 eller ska jag döna på fullt spett en stund för att se vad jag har för max varv och sedan backa 200varv? 2. Förstå sig påare brukar hävda maxvarv -10%. Det skulle innebära 3430 - 3590 rpm... 3. Vilken optimal marschfart har ni och vad drar den då l/nm? (gäller då er med KAD44:or) När det gäller omklädnad av dynorna tänkte jag att det kanske är fler än vi som kan vara intresserade av det här så jag lägger ut lite information om hur det går. Jag skickade jag ut en förfrågan till en mängd olika firmor och fastnade för Båtdynsspecialisten. Det som var avgörande för vår del var att de låg mycket billigare i pris jfr med de andra. Nu är det ju så att man får ju oftast vad man betalar för men vi hoppas att det kommer att bli bra. Vi byter klädsel på stolarna, alla dynor uppe i båten och även på fyra cylinderkuddar. Jag bifogar en bild på de dynor vi byter på. Priset på rubbet blev 23 795 kr det var nästa 10 000 kr billigare än förslagen jag fått från någon annan
×
×
  • Skapa nytt...