har sejlet bella 850 siden 2006. båden er en af de første som forlod værftet og en del løsninger er meget ad-hoc; jeg håber vi har fået rettet / ombygget de fleste nu.
før købet blev jeg stærkt frarådet: "det er en meget svær båd at sejle!!! - umulig at styre i stærk sø!"
efter første prøvesejlads signerede vi handlen. "den er måske svær at sejle, men den er det rigtige kompromis for os".
og den er et kompromis.
stævnkøjen er trang og lav - bedst for en person eller to små. stikkøjen er mindre.
toalet er meget trangt.
arbejdsom at sejle - en genstridig hest, som er fantastisk at ride når man blot er vågen og på arbejde hele tiden.
en dejlig rummelig kabine med gode forhold for kaptajn, styrmand og gæster.
lys og god sigt. fint agterdæk. rumslige stuveforhold. god plads i pantry.
- og når man først har lært at styre hende (det tar et par år) kan hun manøvreres til hvadsomhelst.
vi har ombygget pantry - ud med skabe, ind med skuffer - ud med wallas (det er bare no-go!) ind med gaskomfur - ud med køleskab og ind med hjemmebygget varme/tørreskab.
armlæn og flytning af knapper, så højre hånds fingre afslappet kan hvile ved knapperne til trimflaps - for der skal højre hånds fingre være. en bella 850 styres primært med trimflaps; rattet er noget vi bruger ved havnemanøvrer i tomgang.
der er solceller på taget og en del af den oprindelige el-installation er udskiftet med noget der virker. ordentligt stævnarrangement til anker og ankerspil. supplerende greb og bøjler ude for sikker færdsel i hård sø. der skal en del forbedringer til før båden er egnet til langturssejlads ved de grønlandske kyster, men det gælder vel ikke kun for bella :-)
der er udført mange andre forbedringer, men en af de største er sket denne vinter, og vi kender endnu ikke resultatet: den gamle VP KAD44 er blevet udskiftet med en VP D6 330. D6 er noget tungere men har et ganske anderledes brugbart moment og det har skibet brug for.
på trods af den lave vægt giver det stejle skrog behov for meget moment for at komme i plan. med KAD 44 og tungt lastet skal der flyttes vægt og arbejdes med trim/plan for at komme ud af vandet. håber D6 giver bedre dieseløkonomi og (endnu!) bedre sejlads og sejlerglæde.
vi har nu sejlet bella 850 i 10 sæsoner, og vi har udskiftet maskinen fordi vi satser på at sejle hende resten af vort sejlerliv som vi håber er mindst de kommende 20 sæsoner. dét er vel osse en slags anbefaling.
men hvis jeg skulle vælge en anden båd idag da..? flipper 777 måske, men ståhøjden i kabyssen er et issue; det er bedre at kunne stå ret op og kokkerere.
flipper 900... nej; den er måske for tung og for høj i hård sidevind.
aquador 22C... jo, men det er jo også fint at kunne invitere familie og gæster med ombord, både til sejladsen og den efterfølgende middag.
... hmmm. not easy - det er altid et kompromis.