-
Innehålls Antal
840 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
6
Ruskpricken senast vann den dag 7 Mars
Ruskpricken hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
226 ExpertOm Ruskpricken
-
Placering
Konteramiral
Senaste Profilbesöken
6 954 profilvisningar
-
Nån idiot som trodde man kunde släppa in kylvatten där? Eller bara nån som ville sabba? Eller skulle byta olja å så blev det inte av men glömde plugga igen hålen?. Gänga in skruvar med locktight.
-
Okej alla kloka å alla andra.... 😯 Hmmm. Jag skall inte montera bensinare i båten. Fryser jag får jag ta skotet å knyta om till hopprep å kanske slå en åkarbrasa. Sen har jag inte råd att köpa en kinavärmare för 2 lakan, oavsett kina som sådant för övrigt. Alldeles för stor investering i förhållande till båtens värde å nytta de år jag kanske kommer att segla innan jag går i land så att säga. Samma för ett ankarspel. Om jag mot förmodan inte får tag på ett som är just å bra å fungerar å billig. Men då säljs den ju inte. Tack för alla råd, avslutar tråden för min del.
-
.Den heter BL2Z. Monterade ur den från SaaB 99, år 1984-85 tror jag. Funkade felfritt då. Timer finns.
-
Aha....på det viset. Då är inget för mig. Vi hade som mest 15 cm is denna vinter. Vårrusta? Tja, gjorde det för två veckor sen, dvs plockade bort löven å tömde vattnet från ekan. Å idag har jag..... SJÖSATT!! Tjoho......😃 Fick gå för halvgas sjömilen hem vattenvägen från sjösättningsplatsen. Motvind å ibland tog det i å förde om hela båten i byarna. En viss upplevelse. Men solen sken! Å gubben mä 😃
- 37 svar
-
- 1
-
-
Hej Raol! Måste bara fråga, hur går det med skrovgenomföringarna samt rodret när båten fryser in i isen? Hur har du gjort?
-
Hej! Hjertmanns hade en på jag tror 40 liter?, men med inbyggd kniv å pump. Dessutom en nivågivare. Har fungerat bra hela tiden. Särskilt att den mal sönder som jag tyckte var bäst. Inga problem med papper som täpper till. Å man slipper kladdet med att lägga pappret för sig i sanitetspåse. Vet ej om de har kvar den modellen.
-
Kör som man "skall" på kursen så det blir klart å godkänt. Men sedan vill jag rekommendera mitt "eget" påhitt, nämligen klockan. Har skrivit om detta förr. Väldigt enkelt. Om kompassen liknas vid en klocka å den går före, ja hur gör man då? Om klockan går efter hur gör man då? Samma sak med missvisningen. Om sjökortet säger att den "går före" .....fattar ni? På det här viset slipper man alla fel -rätt- fel tecken hit å dit. Tänk bara en vanlig analog klocka som fortar sig eller går efter. Busenkelt. Sen rent praktiskt, kan man styra inom säg 5 grader i gungande sjö å 10 m/s vind å skrikiga ungar å rädd fru å hungrig å kissnödig å soppan/bränslet slut å mackorna slut så spelar inget av detta någon roll. När man siktar hamnen/udden eller vad det nu är så ändrar man bara kursen mot målet. Är det natt å klar sikt tittar man på en stjärna som ligger ungefär i rätt riktning å styr på den. Sen växlar man till en ny stjärna varje kvart. Läs av kompassen då å då å växla stjärna. Man kommer ganska rätt över Biscaya med den metoden.
- 6 svar
-
- 1
-
-
Bild nummer 2. Där skulle säkert min fru trivas sittandes på fördäck med en stickning 😃
- 1 svar
-
- 1
-
-
Sen sistens har jag dels sett nåra å dels läst på mera osv. Bra. men jag har fortfarande inte hittat användning för dem. Så för min del avslutar jag tråden å tack alla.
-
Förlåt jag lägger mig i. Även syrafast A4 rostfritt rostar. Mycket beror på att man måste hålla ytan i princip polerat. Sen kan du ha fått kina-bultar med falsk betäckning, de förekommer även i den fina dyra båtaffären. Kolla som Ingemar skrev, magnetiska? Testa även pulvret efter den så det inte fastnar på en liten sk kylskåpsmagnet. Då får du lite mer svar. Biltems A4 rostfria har dels rostat dels gått av, inte hållit den stämplade styrkan. Vet det av sur erfarenhet.
-
Nu järnspikar äre vår. Isen i vår lilla vik gick igår. Nu äre rent hela vägen till kranen vid sjösättningsplatsen. Skall peta i ekan på måndag å sen gäller det att få ändan ur vagnen å göra klart Fingaln.
-
Vi är olika. En del med tummen på fel plats. Andra räds när et asplöv darrar. Jag hade en segelbåt med utombordare å minst 4-5 st 10 liters dunkar under akterdäck. Tankade även i sjön under gång. Stor tratt med krage. Under de ca 10 år jag had båten har inget hänt. Mycket farligare att spilla kokheta kaffevattnet eller potatisvattnet på bena när båten gungar till å man står där i shortsen. Å gasolen hade jag direkt under köket i en vanlig hink. Aldrig hänt nått. Stänger alltid huvudkranen först på flaskan. Nu tycker ni kanske att jag är vårdslös men det är farligare att gå över gatan i en viss stad å få en bil över sig. Vi är som sagt lite olika.
- 23 svar
-
- 1
-
-
WOW! Åh va snyggt det blev. Nu när jag vet att ni gjorde ett bra jobb får ni klartecken att fortsätta med våran båt. 🙃
- 7 svar
-
- 1
-
-
Ingemar! Är det verkligen M3? Det finns en " gänga som är ruskigt lik M3. Vi har en nästan likadan armatur å där är det tum-gäng. Sedan har vi flera äldre mässingsarmarturer å de har åsså tumme. Som kuriosa, en god vän dog å änkan skulle kasta skräp till tippen. Jag räddade en hel uppsättning med både gängtapp å gängsnitt med Unc å Unf samt W. Huga! W 3/16 är ruskigt vanligt fortfarande, jag ramlar på det ofta. Skulle reparera en speciell liten sak å det var 2,5 mm metrisk fingäng! Det var inte det lättaste att hitta en sån gängtapp. Tror jag köpte det från Skövde. Men sen var det tiden, tja, har vi övergått til metriska? Jag säger fortfarande 2"x4" om 45 x95 mm reglar. Men så är jag en Ruskig prick.
- 16 svar
-
- 1
-
-
Hej "hakast" Om plyfa kan jag inte råda dig, en av mina segelbåtar var byggd av plyfa för övrigt. Inget fel med det. Däremot så ser jag på bilden att lilla skottet för röstjärnet går ut mot skrovsidan. Det jag har lärt mig är att man skall lämna en glipa på säg ½-1 cm å sedan läggga glasremsor i vinkel som ett L. Detta för att det kan bli punktbelastning på själva skrovet å trycker sönder i värsta fall. En stor spricka där skottet ligger emot. Gamla konstruktören Plym knäckte en massa bord på sin båt pga det. Bara en tanke. Säger inte varken bä eller bu. Sedan kan jag berätta att jag skulle transportsegla hem en båt från Västkusten. Röstjärnet släppte å det blev lastbil istället. Motsavarande plyfabit som på din bild var helt genomruttet. De hade plastat in den men inte vattentätt, så den drog i sig fukt å ruttnade. Dessutom var det överklätt så vid inspektion gick det inte att se felet å att det var ruttet. Ville bara nämna det. Måste absolut ha riktig vatten å kokfast plyfa, inget bygg-jox.