roynem
Medlemmar-
Innehålls Antal
15 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm roynem
-
Placering
Kadett
-
Hej Det märkliga är att jag inte gjort något alls - får inte några felmeddelanden efter lågvoltslarmet tidigare - utom när jag glömde larma av dörrkontakterna då jag skulle in i båten av annat skäl - då fick jag larm i båten - SMS - telefon - och mail om detta inträng. Verkar förtroendegivande - men detta med lågvoltslarmet tidigare tycks va nåt fel - jag har inte haft tid att kolla spänningar på plats men de kan ju knappast vara lägre nu än då - ingen förbrukare har kopplats in under tiden - o inget nytt larm har utlösts???????
-
Ursäkta jag skrev fel. Spänningen är 12.38volt vid geosafen och 12.47volt vid batteriet. Långa klena ledningar orsakar väl spänningsfallet? För några dagar sedan hade jag stödladdat upp detta batteri. Som då hade en högre vilospänning ett tag. Har ingen annan laddning eller förbrukning inkopplad. Det tycks som larm värdet är inställt på för högt värde??? Så när vilospänningen understeg 12.4 utlöstes larmet? Har nu larmat två ggr med ca 12 timmars mellanrum.
-
Har en likadan. Den är inte isolerad. Min har jag isolerat själv . Håller då värmen ganska hyggligt.
-
-
Har oxå en varmvattenberedare från Volvo flygmotor. Har isolerat den på utsidan och har funkat bra i alla år. (Sedan ca 1985) Nu vill jag montera in en 230patron för att få vv även vid bryggsegling. Någon som vet vilken enfaspatron man kan använda och var man isåfall hittar en sådan?
-
Fått ett ca pris å' 15 till 18 tusen inkl allt
-
Tack för ditt inlägg och j-ag håller med dej till 100 - Besservissrar är de värsta personer jag stöter på - men jag svarade med en fråga om han fortfarande tycker att mitt förslag var helt att såga av när jag förklarade mina gamla upplevelser - Svaret blev något mer ödmjukt. Det är tydligen fullt möjligt att en rf tank för svartvatten håller i "evighet" om den är rätt tiggad av en yrkesman. Det kan tydligen också var a stor skillnad om tanken finns i västhavet, Östersjön eller i sötvatten typ Mälaren. Min tank har hela tiden funnits i Kattegatt - både sommar och vinter mestadels. Förstärkt av övriga mer ödmjuka uttalanden både här och utanför denna spalt - kommer jag att tillverka en polyestertank utanför bef rf - som nu är helt tätsvetsad - den bef rf tanken som mall som kommer att vara kvar innuti. - Vissa anslutningar kommer jag att förse med tätning på ett säkert sätt av fogmassa typ sikafex mellan rf och polyester/glasfiber på min 10 x 10 mm - en tätning som jag vet av gammal erfarenhet håller i "evighet" även i saltvatten..
-
Jag kan inte bifoga några uppgifter om fabrikat på de tankar som jag nämner, eller namn på tigsvetsarna - som jag nämner. I mina fall där jag letat fram en tigsvetsare så fick jag uppgiften om att de var licenssvetsare och mycket duktiga yrkesmänn. Men en tanke slog mej nu - jag befinner mej på Sveriges västsida i Kattegatt och där finns betydligt mer aggressivt vatten som man spolar med ihop med svartvattnet i jämförelse med Östersjön och dess nästan sötvatten för att inte nämna Mälaren som är rent sötvatten?? - är det någonstans där dina 500 båtägare finns som aldrig stött på problem med svartvattentankar?
-
Fick ett ca pris på 12 - 15 tusen inkl allt
-
Gäller nog endast septiktankar - där urin och saltvatten förvärrar korrosionen i svetsar som på insidan inte är betade- svetsarens yrkesskicklighet avgör oxå hur länge svetsarna håller har jag förstått.
-
Dieseltanken kan du vara helt lugn för. Speptitanken tycker jag skall du kolla med jämna mellanrum fortsättningsvis - men det är inte alls säkert att något kommer att hända - kolla först med näsan - luktar det inte så kan du glömma det ett tag.
-
Tigsvetsningen är ju ett hantverk som beror på hur noggrann yrkesmannen varit. Det är ju bara att gratulera att din tank höll i 32 år och kanske även i mitt fall där tanken höll i 25 år. Men på 80 talets början hade jag inte samma tur. Jag installerade också en rostfri do – den höll tätt i ” 8 ” år varefter den orsakade massor av jobb för att göra rent och eliminera odören i aktre delen av vår båt eftersom jag inte upptäckte skadan direkt. Tanken lämnades in för rep av porer med tig svets – återmonterades och höll tätt i ca 5 år – varefter en ytterligare begynnande pora började läcka. Jag ersatte då tanken med en ny större – ca 75liters - tillverkad av 300 mm 2 mm tubrör syrafast som jag lät tigsvetsa in gavlar av 1,5 mm syrafast rostfritt stål med insvetsade in och utlopp. Den höll tätt i ca 15 år varefter jag upptäckt en pora i svetsen – tog ur den och lät svetsa igen den och spaclade utsidan med ms-polymermassa på hela gavlarna och ca 10 cm in på tubröret Den är fortfarande tät nu efter ca 10 år. Att upprepa denna lösning käns inte rätt nu på nästa tank. Under tidigare delen av 90talet byggde jag om i förliga delen av båten occh ändrade utrymmet till tvåbäddshytt i fören stickkoj på styrbordssidan penty och dusch/toa på babordssidan. I samband med det installerade jag min förliga tank på ca 130 liter - tillverkad i 1,5 mm syrafast – som tigsvetsades – och passade precis mellan spanten – för att få så stor tank som möjligt. Den höll tätt i nästan 25 år och är nu utriven och tätad av min nuvarande plåtslagare. Han hävdar at om svetsarna varit betade på insidan och tigsvettsade även därifrån hade tanken hållit i ”evighet” Min båtgranne köpte en stor Italiensk bår för en del år sen – som han fick byta rostfria tanken efter ca 12 år till en ny – som senare visade tendens till porläcka efter 8 år – han sålde båten därefter. En god vän till mej hade läcka i sin ca 12 år gamla tank – som tigsvetsades och blev tät resten av tiden han hade båten ca 5 år senare Min nuvarande plåtslagare – som tiggat mina tre-fyra porer – provtryckt och säger att nu ät det tätt tillsvidare. Han har tiggat tätt på ”ett antal”tankar under årens lopp – oftast med ålder mellan 10 och 20 år och tycker att mitt förslag kunde vara ett sätt att lösa problemen. Prova, säger han – det är ju en bråkdel av kostnaden jämfört med att tillverka en ny – oavsett om man väljer rostfritt eller plast. Jag vet inte om du fortfarande tycker att du har erfarenhet nog att såga min undran om mitt förslag om att ”lappa o laga” som du uttrycker, det dvs polyesterplasta in hela tanken för att komma ifrån en längre tid till med porläckage, för en rimlig peng? Alla har ju inte samma tur som du att det hållit tätt 32 år.
-
Hej min vän och tack för ditt svar. Jag tror nog inte att du är tillräckligt informerad av denna fråga . Att se till att forma ock svetsa upp en likadan tank kommer att innebära att samma problem uppstår igen beroende på vissa saker som du tydligen inte har en aning om. Rostfria tankar som finns att köpa (som inte passar här) kommer att bete sej på samma sätt efter 8 - 15 år beroende på att bland annat på att man inte kommer åt att beta svetsarna på insidan. En lösning på detta problem skulle vara att förse tankarna med manluckor som visar ALLA svetsskarvar inifrån för att kunna beta svetsarna från början. Detta skulle fördyra tankarna betydligt. Men för att eliminera detta problem hade jag ett förslag - det är definitivt inte "lappa o laga" - som du uttrycer- utan en lösning till alla rf-tankar i båt. Att omsluta hela tanken med polyester/glasfiber med ev en ytterligare tätning med tvåkomp epoxyfärg utanpå vilket skulle ge en ganska bra tätning, tror jag, mot läcka o lukt då det förr eller senare kommer att uppstå en försmädlig pora som läcker ut lite illaluktande svartvatten i kölen. Vidhäftningen mot rostfritt är ju ett problem - vissa färgleverantörer har i sin hemsida förslag på hur duktiga de är på vidhäftning mot rostfri plåt (Sigma i detta fallet) kan kanske lösa problemet med nya och rostfria gamla tankar för lång tid framåt för oss båtägare som inte valt plasttankar från början. Har någon en tidigare erfarenhet av ett sådant förfarande??
-
Har en stor rostfri tank i fören på ca 130 liter – inpassad mellan spanten i kölsvinet -1,5mm rf plåt - tigsvetsad för ca 25 år sen - vissa porer har nu rostat igenom och orsakat försmädlig läcka/doft. Försökte förra året att täta från insidan genom 40 x 40 manlucka att smörja svetsskarvar med 2komp epoxyfärg - det blev inte tätt - har nu rivit ut tanken och tigsvetsat de porer som nu är öppna - provtryckt med luft - undrar nu om man kan plasta in utifrån med polyester o galasfiber runt hela tanken för att eliminera nästa por som läcker. Kommer inte åt att beta svetsskarvar från insidan utom på en begränsad del. Tvåkomponent poxyfärg först för att få vidhäftning sedan ca 5 mm polyester/glasfiber ??? Kanske först tvätta med aceton och sen rugga upp ytan något med grovt papper på vinkelslip?? Någon som vet????