Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024

suckunge

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om suckunge

  • Placering
    Kadett
  1. Så gott som hela skrovet med denna typ torrblåsor. Kom fram efter blästring. Nu är hela skrovet spacklat med tunt 2- komponentspackel och toppat med epoxi.
  2. Ursäkta en sliten tumme men är det blåsor i gelcoat typ dessa?
  3. går lika fort ca och båten med tulpanerna kanske får lite mer sol De tester som gjorts på spärrfärger visar att dessa läcker från underliggande lager. Då borde alla skrovfärger läcka mer eller mindre. Det är bedräglig av färgfabrikanterna att kram ur det sista från båtägare genom att hävda att deras färger är täta.
  4. Ett bra skäl till att använda en färg på epoxin. Silikonfärgerna består av stora polymermolekyler som vanligtvis är hydrofoba och därför har en benägenhet att fastna på partiklar i vattnet. Samtidigt är de svårnedbrytbara. Det finns inga oberoende uppgifter om långvariga miljöeffekter. Under en mellantid av en snårig marknad så kanske det kan vara ok att använda den men på sikt så är det i alla fall inget alternativ för segelbåtar. När det gäller teflonet så hade jag virrat ihop silikonfärger och vattenbaserade teflonfärger (ex SlipWay antifouling). Silikonfärgerna innehåller alltså inte teflon
  5. Varför lägger du en färg på epoxin? Räcker det inte med epoxin? De epoxisäljare jag pratat menar att bottenfärgerna bara är målarfärg som håller färgtillverkarna vid liv. Om jag inte har fel så innehåller Hempels Silic One teflon och lite annat som skapar mikroplaster i havet dvs inte särskilt giftfri. Hur som så är den godkänd för Östersjön och Mälaren. Du får återrapportera till hösten. Tackar för bilden med plastkjolen. Den löste mina frågor om att epoximåla med minst 15 grader.
  6. Snyggt! Vilken temperatur behövdes för spacklet? Täckte du även marken mot markfukt?
  7. Mycket bra skrivet Mackey! Trist att fokus ligger på hens egna båtbotten när det verkliga problemet handlar om giftspridning både på land och i vatten. Förr eller senare ska färgen bort och så varför fördröja lidandet med spärrfärger och andra tveksamma lösningar som färgindustrin tar fram som sista halmstrå. Det är ju i lag förbjudet att sprida giftfärgerna på land och i sötvatten - så varför envisas med något som inte är ok? Nu får vi hoppas att så många ansvarsfulla klubbar som möjligt tar samma miljöansvar som ett flertal Stockholmsklubbar så galant redan klarat av. Janne
  8. Fortfarande köparens marknad. Leta vidare och du kan hitta "nästan" bortskänkes
  9. Jag valde att blästra min Winga 87 i februari. Hittade ingen pest men väl en gelcoat full av porer samt några sprickor från påkörning i stäv och akter. Nu ligger hon och väntar på en epoxibehandling i april. Närmaste planerade insatser är upprepade tvättningar med vatten. Gelcoat suger ju inte in vatten på land. Funderar även på att låta en värmefläkt få jobba inifrån båten i någon vecka innan målning. Jag har förtvivlat försökt att få fram ett hyfsat miljövänligt förslag på grund- och bottenbehandling... det borde ju vara lätt som en plätt men inte så länge försäljarna inte kan sin kemi och hittar på det ena och det andra om färginnehåll. Just nu lutar det åt International som i alla fall inte har zink i sin 2komponentsgrund. Värre än alla motstridiga experter är att färgindustrin faktiskt lurar in oss båtägare i fällor som vi har svårt att överblicka. De båtägare som använt förbjudna färger (se äldre trådar i detta forum om olika sätt att komma miljölagar osv) får skylla sig själva nu när miljökontoren mäter metaller i båtskrov och de båtklubbar som blir ansvariga när marken är proppfull av koppar, tenn och zink kan säkerligen hålla sig för skratt. Men att färgtillverkarna fortsätter att sälja västkustfärg på östkusten, fortsätter att sälja kopparfärg, zinkfärg mm och dessutom hävdar att det är miljövänligt är ett enda stort bedrägeri. Det är båtklubbarna som sedan står ansvariga när marken är förgiftad på uppläggningsplatser och marinor. Dags att lyfta blicken från påväxtproblem till det som är betydligt värre - att betala sanering av mark. Tror inte att färgförsäljarna kommer att dyka upp när schaktmaskinerna jobbar. Båtägarna måste visa vägen genom att bara använda de produkter som inte innehåller förbjudna eller farliga metaller. Så - det var dagens brandtal
×
×
  • Skapa nytt...