Gå till innehåll
måndag 23 december 2024

Natursten_89

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Natursten_89

  • Placering
    Kadett
  1. Hmm... hur exakt vet du att du har hittat felet? Har du kanske provat att "jorda" nånting och numera visar instrumentet ca 80 grader istället för 50 när du kör motorn i vanlig marschfart? Verkar märkligt och osannolikt i mina ögon men men. Finns flera varianter på tempmätare, är du helt hundra på att du har fått rätt variant för det befintliga instrumentet? Är det förresten alls original, är det kanske ur instrumentserien "quicksilver", har du månne isolerat motorblock istället för minusjordat, frågetecknen är många? Ta inte illa upp men du borde kanske låta någon som är bra på Mercruiser ta sig en titt? haha jag tar inte illa upp jobbar som mekaniker så borde kunna luska ut det mesta av felen:P bara det att jag är så otålig med att få svar så jag skickar gärna en fråga för att se om någon bara kan konstatera mina idéer. speciellt när det är röda dagar å man vet att man måste vänta med att köpa delar. Men mina problem verkar inte ta slut. efter jag bytt packningen så skulle jag starta och får ingen tändning. å eftersom att jag är så otålig så frågar jag om detta med nu är det så att motorn tänder någon gång då och då men går inte direkt. (har tänt typ 6-7 gånger då jag dragit på starten 50 gånger senaste dygnet.) har kollat att lägga tändstift mot jord och får ingen gnista. verkar då i min hjärna att antingen tändspolen eller tändmodulen inte är som den skall. då den startade fint å gick perfekt innan (förutom att jag inte visste exakt vilken tempratur den låg på). har testat med en annan varvräknare, och även dragit nya kablar direkt till tändningslåset och varvräknaren från tändspolen enl elschemat alltså direkt skall kolla tändspolen på måndag men finns det något mer jag kan göra innan som det skulle kunna vara?
  2. har hittat felet Tempgivaren får ingen jord hur jordas den? är det genom dom mässingringarna i packningen? i så fall har jag fått fel packning då det inte finns några sådana på min packning. vill bara kolla så det stämmer som jag tänker . någon som vet? mvh valentin
  3. Hej Har ett litet problem. jag får inte upp tempmätaren i mer än 50 grader har bytt tempgivare och kontrollerat tempmätaren genom att lägga den på jord för att se om den reagerar å det gjorde den. Vad kan det bero på ? Motorn är den 454 och har ett slutet system. Sjövatten tas in genom botten och inte drevet. det satt tidigare en slanghärva på sjövatten system som nu är borttaget. har ingen aning om vad den gjorde där. termostaten är ny. kan jag fått in den på fel sätt? tacksam för svar och idéer om vad det kan vara MVH Valentin '
  4. Hej har precis bytt ut alla hydraliska liftare, motorn har jag tagit ur, å står på en pall. jag skulle vilja få tryck i liftarna innan jag lägger i motorn i båten igen. borde jag få det trycket av att köra på startmotorn tills trycket kommer eller tar det lång tid att få upp detta tryck. grymt tacksam för svar mvh valentin
  5. Haha jag blir helt vimsig när jag läser det. Påminner mig om fysiklektionerna i skolan
  6. Det verkar som jag skulle kunna koppla bort dessa slangar för det borde ju inte ha något med prestandan att göra? Eller vad tror ni? 9 meter slang i en härva är ju inte så kul att ha i motorrummet i onödan.
  7. Så här ser härvan ut för övrigt. Konservering är har jag faktiskt inte funderat på om det är, men när du säger det så låter det rimligt. Sedan tycker jag att det borde komma från slangarna vid knäna tillbaka till sjövattenspumpen eller tänker jag fel? Med tanke på dimensionerna
  8. Sjövatten kyler bara oljan, värmeväxlaren och knäna. Resterande är ett slutet paket. Så slangarna i frågan är bara inkopplade på sjövattens delen. Se bifogad fil.
  9. Sjövatten kyler bara oljan, värmeväxlaren och knäna. Resterande är ett slutet paket. Så slangarna i frågan är bara inkopplade på sjövattens delen. Se bifogad fil.
  10. Japp jag har filter men den är inkopplad direkt efter filtret. Har också funderat på om det suttit en vv bredare, men tror att det kanske inte skulle vara tillräckligt varmt vatten för att värma upp den. Och att det borde varit kylarvätska i så fall. Frågan e ju också vilket håll vattnet går. Lite svårt att veta men med tanke på dimensionerna så tror jag ju att den tar varmt vatten som den trycker in framför sjövattenspumpen? Vad tror ni?
  11. Hej. Har en mercruiser 454 7,4 liters -89 inköpt i höstas som renoveringsobjekt. Motorn har ett slutet system. Denne har en extra vatten tillförsel (som ser hemmabygt ut). Det jag inte vet är om det är meningen att den skall få mer varmvatten till motorn eller om det är för att den skall kyla bättre. Sjövatten kommer in genom ett vattenintag från botten istället för från drevet. Det går totalt 4st slangar som är ihopkopplade med en H koppling. 3st med en innerdiameter på ca 10mm och en på ca 5mm. Allt inkopplat med T kopplingar Den på 5mm är inkopplad innan sjövattenspumpen, en av 10mm sitter mellan oljekylet och värmeväxlaren, och två sista av dom sitter på samma slang som går in i knät på styrbord sida. Funderar på om det är meningen att den skall ta varmt vatten som varit i systemet och tillföra innan sjövattenspumpen för att få extra värme till motorn, vilket känns lite konstigt. Eller om det är för att den skall kyla extra. Det som är mycket konstigt är att dom två slangarna som sitter innan knät kyler ju bara det knät som sitter på styrbord sida Någon som har en hypotes om varför slang härvan sitter där. Tack på förhand //Valentin
×
×
  • Skapa nytt...