-
Innehålls Antal
13 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
3 NeutralOm HaraldssonD
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
703 profilvisningar
-
Tack för alla svar! Intressant läsning. Behålla Sunwind 26:a är nog klokt! Den seglar bra tycker jag och är lättdriven! Och är trevlig invändigt för en 26a. Som jag tolkar det så är inte en vega så mycket skönare på havet när går lite större vågor. Tack. /David
-
Hej! Jag, min fru och våra två barn har en Sunwind 26 -79. Vi har ägt den i 3 år. Vi är nöjda med båten. Dock tycker jag den känns vek och stampar endel. Är kanske en båt som passar bäst i skärgården. Vi seglar på väskusten kring Halmstad. Nu funderar vi på att sälja vår finfina Sunwind 26 och köpa en båt i samma prisklass, typ Albin Vega. Kommer jag uppleva skillnad på sjögången? Passar den bättre för trygg familjesegling? Vegan är ju 14 cm smalare, 45 cm längre och 200kg tyngre, långakölad och ca 1m2 mindre segel än Sunwind 26an. Är det någon idé att byta? Tacksam för era tankar och idéer! Mvh
-
Tack för svar! Nuvarande Septiktanken är 30 cm i diameter och 60 cm hög så det blir runt 42-43 liter. Slangen till avlutningen är ca 1.3 m lång. Tycker ni att jag ska köpa renoveringssats till min länspump?, eller ska jag köpa en ny typ http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Inredning_VVS/Lanspump_Spolpump/Lanspump_Manuell/LANSPUMP_38MM_SKOTT_THRUD?id=03938 Ok då kanske jag kan skippa kulventilen innan länspumpen. Hur många liter kan det blir från ett toalettbesök ungefär? Jag funderar på att sätta i en vattentank till i båten så jag kan köra vanligt vatten i toaletten så jag slipper saltvatten. Om vi inte har varit i båten på någon vecka så luktar inkommande saltvatten väldigt stark när man ska spola. Någon som upplever samma sak med saltvattenspolning? Kul att det finns några Sunwind ägare på forumet.
-
Hej! Nu ger jag mig på att byta slangar till toalett då det luktade i båten (Sunwind 26 1979 ) förra året. Jag vill gärna ha tips och åsikter. Har idag tagit bort alla slangar och septiktanken. (Jag tror dessa var bytta senast 2003) Tanken var full när jag skulle börja ta bort slangarna , trotts att jag hade pumpat på tömmingsventilen i flera minuter, så min handventil för tömning verkar inte fungera väldigt dåligt. Jag hittade en liten handpump i båten som jag fick suga med i slangar och tank ,till hink. :-( Avluftningsslangen var nästan helt tät med svart klegg, Nu funderar jag på om jag ska svetsa på grövre avluftning på tanken, är ca 16 mm idag. Och om jag ska flytta nedre anslutningen på tanken som går till tömning från gavel till underkant på tanken. Så tanken kommer tömmas på ett bättre sätt , jag gissar på att det blir många liter kvar i tanken i dag p.g.a att anslutning sitter på gavel och inte på undersida. Sedan tänker jag sätta en t-kort uppe vid handpumpen och montera Däcksförskruvning för sugtömming på båten, mellan t-kors och handpump sätter jag en vanlig kulventil som jag kan stänga vill sugtömming. Tror ni detta blir bra eller hur ska jag göra? Tacksam för svar och åsikter !
-
[quote name="Haraldsson
-
Hej igen! Nu nu har det gått en sommar med Sunwind 26:an. Har blivit en hel del seglat med båten, om md5an fungerar fin fint och startar snällt varje gång. Jag köpte en begagnad Martec värmeväxlare med elpump av Thomas här på forumet. När jag fick hem värmeväxlare kontrollerde jag skicket och beställde några slangar ny Gavelpackning, zinkanoder, och nipplar. Monteringen gick fint, hade montering anvisning så det var bara jobba på höll på en förmiddag. Jag spolade bara rent med vattenslang i rören, lossade termostaten och rengjorde, bytte ej termostat. Har inga problem med hög temperatur eller liknande, jag monterade även filter/sil och det är verkligen minimalt med rostflagor, kanske någon liten liten. Motorn har används en hel del och det känns bra med monteringen och förhoppningsvis håller motorn många år till nu, när den slipper kylas av saltvatten. Jag bytte även bälgen innan sjösättning och motionerade alla ventiler som gick till skrov genomföringar. Mvh David
- 36 svar
-
- 3
-
Hej! Jag har ingen vhf i min segelbåt, har tänkt att införskaffa mig en fast monterad. Vad tror ni om denna? Garmin 100i. Garmin VHF 100i SnabbFakta VHF 100i: - 3,2" Display - 25 watts sändareffekt / 1 watts energisparläge - DSC Klass D/SC-101 - NMEA0183 - Inbyggnadsbar - Mått: 192x118x163mm - Vattentät (IPX7) - Kompasssäkertavstånd 500mm - Spänning: 12volt - Frekvensomfång: 156,050MHz - 163,275MHz (inkl WX-kanaler) http://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/vhf/stationar-vhf-med-ais/vhf-garmin-100i Har den vad som behövs? Mvh David
-
Helt klart känns det som att projektet spricker om man ska använda sig att en extra vattenpump till att kyla avgasrör och dämpa avgaser. Blir väl att montera en värmeväxlare istället. Men!! Om man hade byggt om avgasrör så det ej behöver kylning Och om man får till luftflöde till och från kylare så det räcker. Tänk att på vinter förvaringen bara kunna åka ner och starta båten utan att hålla på att koppla om slangar och dunkar med glykol . Och aldrig behöva rengöra värmeväxlare. Och driftsäkerheten hade varit hög med bara impellern i kylkrets ingen elpump Och slippa ett intag mindre i båten, å tanken på att den slangen ska börja läcka in.
-
Kul med diskussion i tråden! Mycket intressant och lärorik läsning. Är lite sugen på att testa min vattenkylar-idé. I första skede skulle jag kunna sätta en elektrisk pump som tar in havsvatten och går direkt till avgasrör. Håller med om att luftflödet genom kylare kan absolut bli ett problem. Jag ska mäta diameter på lufthålen in till tänka kylarplatsen nästa gång jag är vid båten, kommer dock dröja ett tag. Kylarpaket till en Fiat uno. http://www.ladda-upp.se/bilder/ufhjxtnxajrd/ http://www.ladda-upp.se/bilder/hjcqibvxwuvtz/ Mvh David
-
Ombyggnaden är ju för att inte motorn ska rosta upp. Fördelen som jag ser. Använder bara båtens mekaniska pump Låg kostnad för installation. Slipper köpa dyr vattenpump och dyr värmeväxlare. Är ingen värmeväxlare som slits av saltvatten och ingen elektrisk vattenpump som kan gå sönder helt plötsligt. Mvh David
-
Tack för svar! Precis sådant jag vill höra! Har ingen erfarenhet av dessa båtmotorer! Ja det är mycket att tänka på. Om den nu skulle fungera med en 1 krets bilkylare så måste jag då ha någon typ av sil till rostflagor som fortfarande klarar flödet i kylsystemet. Hur fungerar det med kyling och dämpningen av avgaser? Just det! kylvatten strömmar ut på samma ställe som avgaserna,? hur kan det påverka? Mvh David
-
Tack så mycket för svar! Jag vill gärna ha synpunkter och idéer. Jag tänkte använda mig av denna tryckande fläkten som är på 80w http://shop.klracing.se/sv/artiklar/_elflakt-14-tryckande.html Jag tror att motorn i verkligheten kräver väldigt lite kylning, diesel och 7,5hk Svara gärna. Mvh David
-
Hej! Har köpt min första segelbåt en Sunwind 26 Sitter en md5 motor i båten, utan värmeväxlare så motor kyls direkt med havsvatten. Jag funderar på att pröva montera en ny vanlig rejäl bilkylare med elfläkt. Så jag kommer inte använda mig av någon värmeväxlare utan bara ha en krets. Kylare kommer sitta montera under locket i sittbrunn till vänster. Idag är det 2 hål som som går in under vänster soffa i sittbrunn där kylaren kommer vara monterad. jag tänker in luft i ena, ut varmluft i andra. Givetvis ska det fungera att köra motorn i flera timmar utan överhettning, jag kommer ha en temperaturmätare så jag kan se kylkretsens temperatur. Jag tänker att min lilla 7,5hk diesel motor ger så lite värme så det borde inte vara några problem att använda sig av en bilkylare som är gjord för att kyla en bensin motor med ca 100hk. Vad tror ni om detta? Tacksam för svar. Mvh David