Ljung_Gbg
Medlemmar-
Innehålls Antal
210 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
28 ExpertOm Ljung_Gbg
-
Placering
Kommendörkapten
Senaste Profilbesöken
1 241 profilvisningar
-
Det blev bättre, men ännu inte helt nöjd. Jag ska testa att köra med mjukvaran uppkopplad när båten kommer i sjön om ett par veckor.
-
Nu är min installation klar och det verkar fungera som det ska! Det är väldigt skönt att slippa öppna luckorna för att tanka, speciellt när det inte fungerade så bra innan. Sen är det ju mer utrymme under sitsen för ankare, verktyg, oljor osv! Sen kan jag bekräfta om någon undrar att mätaren inte har någon ”fördröjning” utan är i det närmsta oanvändbar vid körning då den svänger fram och tillbaka när båten rör sig. Här är ett exempel på hur mätaren beter sig vid långsam fart ut ur hamn. Trevlig midsommar & båtsommar på er! IMG_6271.MOV
-
Va bra! Vi var ute en sväng igår efter att båten stått 2-3 veckor efter sjösättning. Blåsan var fortfarande hård så nu verkar det fungera som det ska!
-
Jag gjorde som du till sist, och nu verkar det funka. Underligt, med blåsan efter tanken rinner bensinen tillbaks men med blåsan närmast motorn verkar det gå bättre?! Nåja, nu får det vara till nästa säsong!
-
Det kan jag faktiskt! Inte via NMEA utan via diagnosmjukvaran som jag har skaffat. Vid tomgång står TPS’en på 0,51V och vid maxgas på reglaget 3,32V, trycker jag manuellt mot stoppet når jag 3,77V. Tydligen ska motorns ”riktiga” WOT ligga vid Tomgång + 3,5V, dvs 4,01V vilket jag är långt ifrån. Jag i första steg kommer jag testa att ”gasa” manuellt på sjön för att se vad som händer om jag öppnar spjällen. Sen byter jag reglagewiren och kalibrerar TPS’en! Vi får se!
-
Vad är det som kostar så pass mycket? Bytet eller ersättningsdelen? Begagnade kompressorer till Verado 200 finns ju på ebay för runt 5000:- Det finns ett betydligt större utbud av delar till amerikanska märken på t ex ebay överlag. Denna t ex
-
Precis, det är TPS. Det jag läst om den är att man kan kalibrera den för att bestämma ändlägena men frågan är om inte spjället bör öppnas mer vid WOT än den gör ändå
-
Såhär ser länkaget ut i samma lägen. Är det någon som känner igen detta?
-
Hej, Det verkar inte som jag når full gas på motorn när jag ger fullt på reglaget. Problemet kommer från att jag upplevt att jag inte når maximalt varvtal trots att jag upplever att det finns massor av kraft. Motorn är en Evinrude E-Tec 75 hp (3cyl insprutning) På bilderna ser det ut som att spjällen ej öppnar fullt vid full gas men också att länkaget inte bott ar helt.
-
Uppdatering: Mitt problem är att jag upplever att min motor inte når max-varv och jag har funderat på flera spår bl a en propeller med lägre stigning. Problemet är att det inte känns rätt eftersom liknande båtar kör med liknande stigning... men nu kan jag kanske ha hittat något! Det verkar som att max utslag på reglaget inte ger full gas på motorn. Det hade förklarat en hel del, speciellt eftersom motorn känns urstark upp till full gas idag. Är det någon som vet på rak arm vad som måste göras? Jag har ganska långa reglagekablar så jag har varit tvungen att justera dem till max redan idag. Det kan ju iofs bero på det också. Såhär ser spjällen ur vid tomgång och på full gas på reglaget.
-
Jag tror inte det spelar större roll om man kör 95 eller 98 under förutsättning att man regelbundet använder båten. Ska den stå längre perioder utan användning så är det inte konstigt att bensinen tar upp vätska, så då lär 98 vara bättre. I övrigt så är det ju bra att ha tanken full för att motverka kondensbildning, som sedan kan tas upp av bensinen samt ett vattenseparerande CAV filter. Som många skriver så har iallafall nyare motorer varit godkända för E10 många år, bl a eftersom vi varit långt efter andra marknader att byta till det.
-
Avluftningen sitter ovanför tanklocket och med en svanhals, dubbla slangklämmor osv. Nu ska jag bara jorda allting så är det nog klart sen!
-
Nu börjar installationen bli klar! Lite strul med blåsan bara men det är nog löst snart hoppas jag. Det blev jättebra med tanklocksluckan tycker jag!
- 40 svar
-
- 1
-
Jag har läst om båda varianterna, men i fjol satt den efter filtret och ”utomhus” före motorn. Just nu ser jag inte heller att det hade gjort någon skillnad... Min förhoppning har varit att slippa pumpa vaje gång båten används genom att det finns tillräckligt med bränsle i motorn innan motorns egen bränslepump tar över, för så har det inte varit innan. Nytt för i år är dock ny tank, nytt filter & nya slangar. Men ”gammal” pump...