

oskrap
Medlemmar-
Innehålls Antal
12 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm oskrap
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
778 profilvisningar
-
Är det någon som har måtten på tryckknapp-clipsen som sitter längst vindrutan på Yamarin 64/6420 ? Ser att det går att köpa 3/4" & 7/8" på tex SeaSea och ebay men har för mig att clipsen är större. Någon som vet var man kan köpa dessa som passar Yamarinin?
-
Ja det verkar onekligen vara en del av problemet iaf! Nu blir detta en aning OT, men det som förbryllar mig nu är att kabelslangen verkar vara för lång, dvs den sträcker sig längre än till motorreglagen. Detta gör att vajrarna måste göra ett "S" för att ta sig upp till reglagen. Eller är det tänkt att kabelslangen ska hänga ner kraftigt mellan varje upphängningspunkt? Det skulle ju också kunna vara så att min slang har åkt för-över, den kanske är extra sträckt akteröver... För övrigt är det fantastiskt dålig eldragning i min båt, vilka ormbon! Det blir till att ta fram gorilla-armarna i min båt också.
-
Hej igen! Jag funderar på om jag har drabbats av "sträckta vajer-syndromet", främre upphängningspunkten (invid inspektionsluckan) hade gått av och de båda kabelrören hängde ner. Detta gjorde att riggkablaget hängde i gas o växelvajer... Det verkar som om detta gör att det inte går att gasa motorn fullt ut, - såvida 'mekaniken' vid motorn ska nå ändläge (det saknas ca 10mm "vajerslaglängd")? Så här långt är jag mycket nöjd med båten, den går riktigt bra i grov sjö! :-)
-
Nu är balansaxlarna bytta. Det var faktiskt verkligen enkelt, följer man bara de nya instruktionerna (http://www.simyamaha.com/category_s/2871.htm) så är det busenkelt.
-
Tack! ja så är det nog - man får vara nöjd med det man har. Men vad tror ni skulle hänt om jag, rent teoretiskt, hängde på en reliance 13 3/4 x 19 ? Skulle jag tappa för mycket varv då?
-
Nu är äntligen båten provkörd efter en kanonhelg med underbart väder, hoppas ni hade en lika bra båt-helg :-) Motorn är hissad till andra hålet (18 mm) Propeller: BS 13 3/4 x 17" Maxfart: 38 knop Knappt 5900 varv (wot)
-
På Simyamaha finns en beskrivning: http://www.simyamaha.com/category_s/2871.htm Jag ska byta själv inom kort :-)
-
Tack alla för era synpunkter och ovärderlig input! BS-Propellern får sitta på denna säsong men jag ser med spänning fram till att ta reda på maxvarv och huruvida min 6420 är "trögare" än normalt. Om det nu bara blir vårväder snart... :-)
-
Tack för svaren! Det är nog egentligen inget fel på propellern utom att jag inbillade mig att det kanske inte är den mest optimala med avseende på förbrukning och fart. Sedan tänkte jag att det skulle vara bra att ha en reservpropeller hur som helst, och då kunde ju BS bli en fin reserv Det är nog klokt att vänta en aning med propellerbyte, åtminstone tills jag hunnit provköra och kollat maxvarv. (Får väl koncentrera mig på att se vad jag ska göra åt den gamla gps:en istället, ny eller gå över till en platta - det är frågan )
-
Tack för svaret, Stewe! Ja, jag har läst lite om tröga 64or. Har expertisen dragit någon slutsats om det finns någon gemensam nämnare i dessa fall? Tyvärr hann jag aldrig testa båten (mer än provkörning) efter att jag hade köpt den, den åkte direkt in på vinterförvaring :-P Nu försöker jag dock förbereda så mycket som möjligt inför premiären och efter att för 11 gången läst igenom de papper jag har om båten så upptäckte jag 17"s propellern.
-
Tack Riddick! Ja, det blir väl helt enkelt att chansa; bara att ta upp den tjocka plånboken, köpa en R17 och hoppas på det bästa :-)
-
Hej! Jag har länge läst MG men det här får bli mitt första inlägg :-) Jag har nyligen köpte en 6420 med en F150. Efter att ha läst alla möjliga trådar här på MG om denna båt insåg jag att jag antagligen har fel propeller. Det sitter en BS 13 3/4 x 17 på och det borde väl vara för lite stigning ? Tidigare ägare säger att han aldrig lyckats nå 40 Kn (snarare 38 eller så). Jarb m.fl, har skrivit mycket om propellrar men jag kan inte riktigt få klarhet i om jag borde ha en Reliance 19 eller en Turbo 1.