Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

sventable

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    149
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

21 Expert

Om sventable

  • Placering
    Örlogskapten

Profile Information

  • Plats
    sölvesborg

Senaste Profilbesöken

1 247 profilvisningar
  1. bygger inte denna på b23 eller b230? ventilerna brukar klarar sig på bilmotorerna i alla fall.
  2. Detta är vaccumventilen till motorn. Det kommer väl bara vatten när motorn går? Det kan komma en del ifrån den sätt en flaska som du tömmer vid behov
  3. jag har något liknande på min mast där hissar man seglet och för sen upp skenan hela vägen och skruvas fast med en låsbricka. https://www.benns.se/mast-rigg/segelintag/seldn/sail-slide-casette
  4. Dessa är kemiska rubbing den slipa inte bara bort oxiden utan den löser upp den också. pröva och kör med medel efteråt så kan jag lova att det finns oxid kvar och får man inte bort allt så får man polera varje år. Gör man det riktigt så räcker det med en tvätt år två.
  5. Man löser oxid med buffer 2000 eller raptor. Buffer är ett gammalt medel men kan finnas kvar på en del hyllor. att ytan är blank när man polerat klart säger inte mycket om oxiden är borta detta ser man om den blir matt efter en säsong. Själv polera jag vartannat eller vart tredje år.
  6. oxiden ska lösas upp inte slipas bort. det som händer är att du polera oxiden men den försvinner inte utan sitter i porerna. är gelcoaten ren ifrån oxid så behöver den inte poleras varje år utan räcker vartannat eller var tredje år. Nej jag har inte testat detta. Anser mig ha så mycket erfarenhet av polering att jag kan svara för mitt påstående ändå.
  7. Glöm att du får bort oxid med vatten.
  8. Har du provat ifall den tänder på startgas? Vet att det inte är bra att starta diesel på startgas men lite för att se om den tänder är ingen fara. får du fram diesel till spridarna? Inte så enkelt att stoppen ligger på?
  9. Den i broschyren är tillverkad för en williams minijet 280. Står iallafall så sen om den passar vet man ju aldrig den är 2.78x1.55m
  10. Men om nu båten står på land så bör kölen vara upptryckt så att bultarna går att spänna.
  11. nu har sommaren gott varit lite små problem med min nya motor men inget som inte löser sig. När jag installerade min motor så laddade inte generatorn detta till följd av av att diodbryggan va bränd. Hade också problem med att motorn va svårstartad misstänkte returen, så denna skulle bygga om till hösten för att förhindra att dieseln rann tillbaka. Felet va lättare än så fabriken hade glömt att koppla in glödgningen, kabeln låg lös bredvid och inga spår av att den varit monterad. misstänkte tidigt glödgningen men motorn är ju testad av fabrik. Ett annat problem var att stoppen inte fungerade på nyckeln som sig bör detta upptäcktes vid första starten och låg under behandling hos vetus. fick nytt tändningslås och därefter helt ny panel. detta hjälpte inte utan hittade två kablar på motorhärvan som va skiftade ifrån fabrik fixade detta och allt funkade sen. det komiska i detta är att alla dessa fel har kommit av att jag själv har installerat motorn, detta enligt Vetus. men motorn går nu kanon och är hur nöjd som helst trots missöden. Någon hade nog en dålig måndag vid eldragningen
  12. Bytte min bälg när jag bytte motor.. bälgen va ifrån -90 hade nog lätt klarat 10 år till
  13. största problemet är väl att marinkonventera en bilmotor.
  14. Jag köpte bränsleslang på biltema 3m för 199kr. saknade en bit åkte till min lokala båtdels nisse skulle ha 189kr per meter för exakt samma slang.. så att handla på biltema är inte alltid dåligt
×
×
  • Skapa nytt...