tukkla
Medlemmar-
Innehålls Antal
64 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
7 NeutralOm tukkla
-
Placering
Löjtnant
Senaste Profilbesöken
725 profilvisningar
-
Ja då var första delen avklarad. Bara vänta på att reservdelarna kommer.
-
Ok, tack. Ser lite annorlunda ut på de större och har även varit i kontakt med firman du länkar till och inte heller de vet ngt annat sätt än att lyfta ur hela paketet.
-
Tack för tipset men inte helt säker på hur du menar Hade du också en 60hk? Är grymt trångt och ser inte hur jag kan komma åt utan att lyfta.
-
Har nu iallafall konstaterat att det finns ingen annan känd lösning än att lyfta powerhead. Delar beställda så nu blir det att meka lite
- 31 svar
-
- 1
-
Har du möjligtvis kort på var det finns vatten Ser du vatten eller är det bara vad du misstänker? Att "golvet är bubbligt" menar du att det sviktar eller att det liksom svällt upp bubblor i plasten?
-
Tack. Vet inte vad som skiljer men bevisligen är det ju ngt. Har inte hittat liknande för min motor. HAde en fundering på att köpa originalprylen fast i rostfritt och sedan modifiera den genom att kapa, svetsa på en hylsa och sedan en inssexskruv för att sätta ihop delarna igen. Är ju ingen jättebelastning när det är monterat.
-
49:an i din bild är ngn form av rostfritt på min också men själva stången som rostat av blev rostfri from årsmodell -96. Detta är en 95:a.
-
Konfirmerat att det är pinnen som är av
-
Japp. Skall göra det nu och håller på att fixa hur jag kan dra upp båten en bit för att undvika att växelhuset hamnar under vatten.
-
Tack. Hittade delen där men inte hur man kommer åt den. Troligtvis måste jag lyfta "cylinderpaketet" för att komma åt muttern som håller fast stången. Om inte ngn har en smart ide...
-
Nu har jag iallafall konstaterat att det som är inringat med rött i första inlägget har med växel i/ur att göra och den fungerar som den skall. Har även konstaterat att nu går det inte att lägga i växel framåt heller. Stången som skall överföra växlingarna från toppen av motorn till själva växelhuset sitter löst. JAg kan vrida den med fingrarna hur mk som helst samt röra den uppåt och neråt. Tolkar det som stången har antingen gått av eller lossnat. Hur sitter stången fast uptill och hur kommer man åt den? Är det riva motorn som gäller?
-
Testade lite igår kväll och oavsett om jag lägger växeln i back eller fram är det lika lätt att snurra på propellern som i neutral. Borde väl inte vara så? Fick även med mig frugan som "växlade" samtidigt som jag kände på den rostiga stången nere på motorn (antar att detta är växelförraren) men den rörde sig inte när hon växlade. På min bild i inlägg #1, det som är inringat i rött, har det med växlingar att göra?
-
Har kollat på känd videosida och såvitt jag vet, gjort vad som föreslås. Första gången jag bytt impeller så ja, nästa gång kan det vara bra att testa på land innan den sjösätts
-
När jag plockade bort det var gasreglaget i neutral och ingen växel ilagd. Satte sedan ihop det utan att röra gasreglaget. Om redan nu neutral samt växel framåt funkar som det skall, hur hjälper det du föreslår?
-
RICA är duktiga på Volvo och de skickar upp 310hk till 365 hk http://ricaab.com/sv/fordonstyp/batar/diesel/volvo-penta/d6-series/310-marine-310-hk/volvo-penta-d6-series-310-marine-310-hk-740-nm-tuningbox-boats.html och 370hk till 435 hk http://ricaab.com/sv/fordonstyp/batar/diesel/volvo-penta/d6-series/370-marine-370-hk/volvo-penta-d6-series-370-marine-370-hk-870-nm-tuningbox-boats.html Däremot så stpr det "tuningbox" vilket jag tolkar som en "fulbox" och inte ECU SW.