Gå till innehåll
söndag 22 december 2024

per_62

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 146
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    4

per_62 senast vann den dag 13 December

per_62 hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

220 Expert

Om per_62

  • Placering
    Vice Amiral

Senaste Profilbesöken

3 817 profilvisningar
  1. Boatsystem Group Sweden AB (tidigare Båtsystem) återkallar båtstegar! Det finns risk för klämskador på några modeller (BUT 48, BUT 75, BUT 100 och BUT 125 ) så ett klämskydd har tagits fram. En badstege/räddningsstege ska ju vara säker så att man helskinnad kan ta sig ombord utan att fastna eller klämma sig. Kan det ha hänt en olycka som föranlett denna återkallelse? Kan vara bra att även kontrollera andra vikbara fabrikat så att man inte kan klämma sig. Speciellt barn har ju inte samma risktänkande som vuxna. Så ta det försiktigt med vinterbad om ni har en sådan badstege/räddningsstege innan klämskydd monterats eller att annan stege är kontrollerad.
  2. Men hur gör man om man behöver hjälp med bil- eller båttransport. Hur ska ett avtal vara utformat och vara helt "vattentätt" så att inte kronofogden beslagtar bilen/båten?
  3. Detta kan vara ett bra alternativ att röra på sig. Samt om man har egen båt så lär man väl få dubbel glädje eftersom det även blir en promenad tillbaka till båten 🙂
  4. Hänglåset med tre hjul kan ju fästas lite här och där bara man kommer ihåg kombinationen. 😉 Men från vilken båt kommer ursprungsbilden där du ringat in tumhjulen. Kan man inte fråga den båtägaren? Alternativ: 1. Skriv in kursen på anteckningar mobilen. 2. Skriv gärna på en whiteboardtavla, upptejpad OH-plast eller direkt på gelcoaten vad man behöver komma ihåg för kurs eller vad det nu kan tänkas vara man vill komma ihåg om man kommer ihåg att ta med sig en fungerande penna. Stryk bort texten med en trasa och det finns utrymmme för nya kurser etc (om man råkat skriva med permanent penna så blir det krångligare att nolställa texten...).
  5. Den tidigare kaptenen (2015-2020) på Bayesian berättar i en artikel om båtens stabilitet. Det finns två värden gällande stabilitet som är viktiga: 1) Vinkeln där det inte längre finns en återvändo för stabiliteten "Angle of Vanishing Stability (AVS)" är ca 90 grader med nedfälld köl och ca 75 grader vid uppfälld köl. 2) Översvämningsvinkeln "downflooding angle" som om den överstiger ca 40-45 grader kan vatten komma in i öppna luckor och hastigt leda till försämrad stabilitet. Båtens väger totalt ca 473 ton med en ballast på ca 200 ton och centerbordet som kan höjas 6 m väger ca 60 ton. Det är med andra ord en tung båt som för ankar sjunkit på mycket kort tid. Det är en komplicerad utredning och det lär nog ta sin tid innan utredarna kommer med sin slutrapport kring förlisningen.
  6. Däckskontakter som kan sparkas sönder eller med tiden börjar ge upp pga dåliga kontaktytor är inte kul. Rekommenderart istället en cableport i vilken kablarna dras och kontakterna sitter skyddade inne i båten. Jag har en cableport invid masten och upplever att den gör sitt jobb och att man inte fastnar med tampar eller kan sparka sönder den.
  7. Kan en tryckgivare på botten av tanken vara ett alternativ? Eller är noggranheten inte tillräcklig? Jag använder analoga metoder: - Dieseltank i rostfritt. Jag öppnar tanklocket och använder tumstock för att kontrollera nivån. Ska möjligen uppgradera till en träpinne graderad i liter. Ett annat alternativ kan vara att montera ett rörnivåglas vilket skulle kunna kompletteras med en kamera som skickar en bild till mobilen. - Vattentank i plast. Jag har hitills använt ficklampa för att kontrollera vattennivån. Planerar att uppgradera med ett t-rör i utloppsledningen och koppla på en vertikal PVC-slang som graderas och fästes på ett skott så slipper man öppna upp under madrasserna i förpiken för att kontrollera vattennivån.
  8. Verkar vara ett känt problem sedan april i år enligt inlägg i Victron Community: 2024-04-10 Orion XS safe VHF antenna distance? 2024-08-06 Servere RF noise on VHF band from Victron Orion XS 12/12-50A DC-DC battery charger Att montera ferritblock 12 mm från kjell.com verkar ha löst problemet för en drabbad. Är det tre eller fem stycken som behövs? Kan detta fungera även för er som har problem? Men problemet att störa ut kanal 16 borde Victron åtgärda och byta ut felaktiga enheter vilket kanske är samtliga som Victron har levererat.
  9. Toppar 68 knop i denna video.
  10. Förhoppningsvis får vi längre fram reda på vad som hänt. Det har cirkulerat information att masten gått av och varit orsaken till förlisningen. Men även att båten ligger på sidan på botten med en hel mast. Det verkar dock varit ett snabbt förlopp och att båten drivit iväg innan den sjönk. Här är en video från ett oväder som inträffade några dagar tidigare med många båtar som spolats upp på land. Naturkrafterna är ibland mycket kraftiga:
  11. Vi brukar tuta innan inloppet och i värsta fall får man backa om det skulle bli ett för tight möte. Det sprängdes i början av 1900-talet för marinens dåvarande torpedbåtar. Därefter har det enbart muddrats till ett djup av 2,2 m 1982. Max båtbredd anges här till 7 m. Får man inte plats i kanalen så får man gå utanför Järflotta. Här en video från nätet vid passage av Dragets kanal.
  12. Har du mött M/S Flora inne i Dragets kanal? Måtten på M/S Flora är 19,29 meter lång och 4,01 meter bred https://www.msflora.se/historik/
  13. Jag har seglat kappseglingen Gotland Runt några gånger vilket är något längre sträcka och då med 4 personer ombord och det är ganska trevligt. Man blir dock lite behagligt trött efteråt. Så på ca 3 dagar lär det ta att segla dygnet runt mellan Göteborg osh Karlshamn. Samt LYS gick ur tiden 2009 vilket därefter ersatt med SRS. Här finns den senaste SRS-tabellen för kölbåtar. https://matbrev.svensksegling.se/Home/BoatList och det skiljer ca 14 % mellan en Vindö 32 och en S30 (utan spinnaker): 0,812 Vindö 32 0,941 Sveakryssare 0,944 S30
  14. En septembersegling med en S30 mellan Malmö och Södra Stockholms skärgård på ca 350 nm seglade jag och en kamrat på 6 dagar inklusive en dag inblåst pga kuling. Men då var det segling från tidig morgon till sen kväll samt en nattsegling. Så Göteborg-Karlshamn, ca 270 nm, med en Vindö 32 klarar man på 1 vecka med strandhugg på natten, eller ca 3 dygn om man sträckseglar.
  15. Vad är det för båt samt mellan vilka platser gäller det?
×
×
  • Skapa nytt...