Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025

mb300c

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om mb300c

  • Placering
    Landkrabba
  1. Hittade lite intressant fakta, sen om den stämmer eller inte vet man ju inte... synd att ljuduppgiter saknas: "The DF150 makes about 159HP and the DF175 makes 178, but burns about 10-15% more fuel at cruise and 15-20% at WOT. The DF140 makes around 132HP. For example, on the Pioneer 197SF listed in my Sig; Three boats, all with t-tops. Rigged the same, same fuel and persons, propped correctly. DF140, 4100RPM 28MPH 6.70GPH 4.17MPG WOT 41MPH 11.3GPH DF150, 3800RPM 31MPH 5.75GPH 5.39MPG WOT 47MPH 11.8GPH DF175, 3800RPM 31MPH 6.90GPH 4.49MPG WOT 50MPH 13.8GPH All three have incredable mileage, but the DF150 is the best choice in my mind, even though it is slower on the top end than the DF175. I REALLY like fishing all day on 10-15 gallons. T2E"
  2. Nej, 30 kilo är ju inte mycket i sammanhanget - båten väger ju knappa 1000kg med batterier, bensin och annat... Ja, 150 ska ha mer avancerad balansering än 140, har läst om några enstaka som upplevt att 140:an ger vibrationer vid vissa varvtal så det kanske man slipper med den större. /John
  3. Det låter ju som vi tänker lika här, tack för kommentarerna. Har förstås googlat en del i frågan och det finns bl.a. de som skriver att 10hk ökning äts upp av extravikten på 29kg vilket iofs låter logiskt men då berör man inte vridet och det är där min osäkert finns - hur mycket vridet verkligen påverkar i en båt? Sedan har jag inte hittat diffen i vrid mellan motorerna heller.
  4. Hej, Har just köpt en 630 HT med en Mercury 115 EFI (4-takt) som går bra, men jag vill byta till en större 4-takts Suzuki. Funderar på dessa två motorer: Suzuki DF140 - 186kg, 2044cm³, utväxling 2,59:1, aluminiumpropeller Suzuki DF150 - 215kg, 2867cm³, utväxling 2,50:1, rostfri stålpropeller Mitt mål är att kunna köra ca 25 knop med så låg ljudnivå som möjligt, är det då klokt att satsa på den större volymen för att orka en större propeller på lägre varv? Hur kan bensinförbrukning skilja mellan dessa motorer i ca 25 knop? Fördel 140 - lättare, billigare Fördel 150 - starkare, rostfri propeller, laddar dubbla batterier Tacksam för svar och idéer! /John
×
×
  • Skapa nytt...