Gå till innehåll
lördag 30 november 2024

Prestige34

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om Prestige34

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

515 profilvisningar
  1. Jag blev tvungen att lossa remhjulet. Jag har för mig att det var ett antal bultar (6st kanske) med 10mm-nyckel.
  2. Det är inte så svårt att byta remmar själv. Multiremmen driver vattenpumpen samt det remhjul kompressorremmen och generatorremmen sitter på. Tänk på att kontrollera de två spännhjulen också. Jag har KAD300 och de nyare KAD44 har samma spännhjul som jag. De gamla har en insex-skruv för justering. De nyare justeras med en kupolmutter om jag minns rätt.
  3. Normalt tomgångsvarvtal är ca 600 RPM. Du menar att vid ca 700 rpm tappar den varv och dyker under 600 rpm för att sedan stabiliseras på 600 rpm? Sker det bara när växeln läggs ur, eller går det att återskapa när man varvar med friläge och sedan drar ned till tomgång? Jag har inga ideer, men tänkte att det kanske hänger ihop med växlingen... Jag skulle i vilket fall börja med det vanliga, dvs filter etc.
  4. Vad gör en motor som "rullar lite diskret"? Pratar vi om ljudet, varvtalet eller motorns rörelse i sin upphängning? Andra saker som skulle vara bra att veta är status på bränslefilter, luftfilter. Är de bytta nyligen? Har förfiltren kontrollerats gällande vatten? Har några övriga felsökningsåtgärder gjorts?
  5. D4 har 4 cylindrar. D6 har 6 cylindrar. Att gamla D4 hade 5 cylindrar stämmer om man pratar Volvobilar. Den har aldrig hetat D4 hos Penta. Däremot heter den femcylindriga bilmotorn D3 hos penta. Klart som korvspad?
  6. Hej! Jag har också haft problem med en kompressor denna sommar. Inte samma fel som dig dock. I mitt fall havererade kompressorkopplingen helt vilket gjorde att remhjulet på kompressoraxeln bröts av. Orsaken var förmodligen för hög remspänning samt rost på hjulets baksida. Jag köpte en helt ny koppling, som bara säljs komplett, men jag bytte inte magneten. I ditt fall låter det konstigt att båda kompressorerna börjar gå så trögt att säkringen för magneterna löser ut, samtidigt i stort sett. Har du kollat hur oljan/nivån ser ut kompressorerna? Snurra på kompressorerna för hand via det yttre kopplinghjulet (motorn avstängd). Går de lätt att dra runt? När jag tänker efter lite närmare så borde ju inte säkringen lösa ut ändå. Det gör den väl endast vid problem med magneterna. Titta i verkstadshandboken. Där står det vilket motstånd magneterna ska ha. Mät och kolla att de ligger inom spec. Kanske att jag har en magnet till salu...
  7. Hej! Du skriver att det händer ingenting alls. Som jag tolkar det går alltså motorn inte runt? Går den dock runt så titta så att sladdarna på förkopplingsmotståndet inte hoppat av. Det gjorde min, med trögstartad motor som följd, eftersom glödstiften inte får någon ström!
  8. Jag har dubbla DP-G Jag köpte denna: http://www.oljat.se/smorjmedel/transmissionsoljor/q8-oils-trans-xgs-75w-140-dunk-20-liter.aspx Det är den billigaste jag hittade. För det priset kan man byta ofta!
  9. Det står i instruktionsboken. Ca 20 liter.
  10. Jag med. Men måste du verkligen byta olja i båda? Jag räknar med att tappa ut lite och titta. Om ok...fylla på de dropparna jag tappat ut bara. Eftersom jag inte vet hur dreven skötts av föregående ägare skulle jag vilja byta oljan i år. Sedan tänker jag mig din variant följande år!
  11. Jag har dubbla KAD300 med DP-G. Då går det åt en del olja! Motorolja kör jag på denna: http://www.swedol.se/of-619506.html Drevolja funderar jag på att köpa denna: http://www.granngarden.se/Agrol/Transmissionsolja-Agrol-Hypoid-Syntet-75W-140%2C-20-L/p/1149879_BASE
×
×
  • Skapa nytt...