Hej,
Jag är ny o grön här på forumet, och letar vår första båt till familjen. Jag bjuder därför gärna på några smildrag i mungiporna med frågor som osar rookie :-) Men svara gärna seriöst så en landkrabba från Värmland lär sig lite mera.
Vi lutar åt en norskbyggd båt t ex Scand, Fjord, Draco osv då de verkar vara av bra kvalitet och bra planerade. Följer man priserna på samma modeller som har bensin resp diesel är ofta dieselalternativet 150k dyrare för samma båt / skick / årsmodell. Vi vill gärna ha diesel, pga driftsäkerheten, ekonomi och att jag har möjlighet att köpa diesel lite billigare.
Äldre (1990+) båtar har ofta VP AD41 som förvisso har rykte att vara en bra motor men jämfört med modernare dieslar är hopplöst tung, klumpig och ganska effektsvag (rätta mig om jag har fel).
tanken har därför smugit sig in att köpa en bensindriven båt och dieselkonvertera med en bättre, nyare, fast begagnad diesel. En ny är uteslutet pga kostnaden, 200k och uppåt.
Då och då kommer fina väl underhållna modeller upp som har en gammal bensinare och därför står lågt i marknadsvärde. Att köpa den och sedan, när tillfälle ges, köpa en bra begagnad alt. renoverad diesel, t ex Yanmar, Steyr eller liknande, och konvertera till en kostnad om ca 100-120k gör att man hamnar med jobb på ungefär samma pris som samma båt kostar med en gammal originaldiesel.
'På köpet' får man en starkare tystare o lättare motor, ofta med elektronisk trottelstyrning, bättre ekonomi och något bättre andrhandsvärde än med en gammal original-diesel.
Några praktiska frågor;
- Vilka invändningar finns mot min tanke förutom att hitta en båt som är tekniskt möjlig att konvertera?
Motor:
- Åsikter om olika motorer (ej VP), t ex Yanmar 6LP (315 hk), Steyr 246 / 256 osv. En Steyr-motor är t ex 150kg lättare än en Yanmar eller gammal VP AD41, motsvarar ju 2 personer mindre bak i båten.
Drev:
- Jag har förstått att det bör vara Bravo3 drev och inte VP 290 (håller inte för det högre vridmomentet enligt andra inlägg). Ofta har ju bensin V8-bestyckade båtar Bravo 3-drev.
- Utväxling: Visst finns olika utväxling på dreven? Toppfarten beror ju på propellerns varvtal, och eftersom en diesel gör max strax under 4000 rpm och en bensinare 5500-6000 rpm påverkas ju toppfarten markant. Omvänt gäller ju att en diesel är starkare tidigare i varvtalsregistret än en bensin, vilket bör betyda att det skall vara högre utväxling mellan drev och motor, dels för att utnyttja det högre och tidigare maxvridet hos en diesel, dels för att kompensera upp så man kan uppnå samma varvtal på propellern vid maxvarv på motorn och därmed kunna få samma toppfart som hos motsvarande bensinmotor.
- Om olika utväxling finns på dreven, vilket förhållande bör man ha om man har en diesel på 250-300 hk? Och slutligen, går det / är det dyrt att 'dreva om' ett befintligt drevs växellåda för att höja utväxlingen?
- Är det några andra skillnader (förutom ev utväxling) på t ex ett Bravo III som installerats för bensin V8 resp diesel?
Tacksam för svar från kunnigt fölk.
Hälsningar,
Johan S.