Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025

Makro

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 786
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    23

Makro senast vann den dag 2 September 2024

Makro hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

1 210 Expert

2 följare

Om Makro

  • Placering
    Amiral

Profile Information

  • Plats
    Hönö / Västkusten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Lady Ellen
  • Bild

Senaste Profilbesöken

7 927 profilvisningar
  1. Det är nog bra att kolla upp vem som kan lyfta och när i god tid innan, vi åkte på haveri på styrningen av ena drevet i slutet av semestern -23 och jag började ringa runt för att kolla vem som kunde lyfta 4 ton, men ingen mellan Skärhamn och Öckerö kunde hjälpa mig på grund av semester och annat för den ordinarie personalen hade ju också semester och hamnvärdarna kunde inte hantera kran eller truck, så vi fick klara oss med styrning på ett drev. Men nolhottorna (invånarna i norra Bohuslän) kanske inte är så noga med ledighet så det kanske är större chans där i semestertider?
  2. En bekant har kvar AQAD40:n med 280 drev som är den ursprungliga drivlinan och den har ingen förlängning på drevet.
  3. Större delen av semesterflottan verkar ju börja i söder v.27-28 för att gå norrut och sen vända söderut igen oavsett om de börjar i Onsala eller Skärhamn, så det gäller att vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt. Det kan t.ex vara glest i Göteborgs skärgård runt v.29-30, är min erfarenhet, men det varierar ju från år till år och med vädret så klart. Så jag skulle säga att trängseln börjar att avta redan i vecka 31 i norr och i v.32 brukar det inte vara några problem att få plats men v.28-30 är det abslolut värst och ibland får man knappt plats i naturhamnarna när det är riktigt fint väder. Men när vinden tar i så bjuder Bohuslän på många fina naturhamnar som ibland ger bättre lä än i hamnarna så det kan vara något att kika efter. Tänker du lyfta för vintern i Göteborgstrakten så är Öckerö hamn ett tips, de lyfter med sublift med masten på om du vill. @Georg_Ohm har ju betydligt mer rutin och år i Bohuslän i båt än jag så vi får se om han håller med mig eller om jag får ställa mig i skamvrån nu 😉😄
  4. Ja Orrskär 850 har väl aldrig haft drevförlängning monterad som ny, det kanske var det drevet som följde med motorn när den byttes, om inte båten är av senare årsmodell och fick KAD42an som ny?
  5. Bra lista från @ThomasVikhog och ska ni övernatta i båten är det bara en tidsfråga innan ni börjar sakna toa kyl och vask så det hade jag inte valt bort. Men är ni rutinerade kajakpaddlare och är vana vid att klara er utan bekvämligheter så kanske 🙂
  6. Tack Ove, det ser ju inget vidare ut. Jag tror jag avvaktar lite till men enligt Basilicoat så ska ju produkten även funka på nät och annat stationärt, så är appliceringen gjort enligt instruktionerna är det ju illa.
  7. När det gäller biocid så är färg med redigt med koppar är det enda som funkar för mig som har båten ”halvvägs till Danmark” däremot har jag inte vågat testa någon av de nya färgerna som t.ex Hempaspeed och jag känner ingen annan som använder annat än koppar heller och vad jag vet målar varvet fortfarande fiskebåtarna med kopparfärg. Hade det funnits ett bättre alternativ hade de ju använt det skulle jag tro. Borsttvätt kunde ju varit ett alternativ men den enda som fanns i Stenungsund som inte ens är nära, är ju nerlagd. Anledningen till att jag inte provat någon biocidfri färg än är att jag vill inte ha något som som innehåller silikon eller liknande som kan försvåra att måla med annan färg senare om det inte skulle funka, för då har man ju skapat sig själv ett onödigt extrajobb, bättre att hålla sig till det man vet fungerar. Men Basilicoat har fångat min uppmärksamhet och det skulle jag kunna tänka mig att testa, fast då måste jag skrapa rent hela botten från den polerade färgen först. Jag har nämnt det tidigare men jag målade min lilla båt med Micron i våras och den hade inte en enda tulpan på botten men den obehandlade mässingspropellern var helt beväxt efter halva sommaren så båten knappt rörde sig. Så jag gissar att botten skulle behöva borstas varannan vecka för att hållas helt fri om den möjligheten fanns. De som ligger nära Nordreälv och Götaälvs mynningar verkar inte ha det riktigt lika illa, så visst spelar det roll var hamnen är belägen också. Seatec är säkert en bra produkt men inte godkänd i Sverige så då hade jag valt Hard racing xtra som är godkänd till november 2025 med ett kopparinnehåll på 33%
  8. Ska bli intressant att se, hur många timmar har motorerna gått? Gott jobb med resten.
  9. @Bug63 Tips: https://www.blocket.se/annons/sodermanland/fjord_900_dolphin/1401572371
  10. Vi gör som @ChristerN spolar med färskvatten när vi lämnar båten och tillsätter en skvätt Transclean som får stå i slangen och vi spolar även tanken 2-3 gånger med färskvatten vid varje tömning. Transclean och färskvatten tillsätts även mellan tömningarna då och då vid läggsdags så att det hinner verka några timmar. Annars spolas toan med vatten från Skagerrak och Kattegatt. Underhåll är ju enklare än slangbyte. Ocean kalkbort Power är inhandlat hos min lokala järnhandlare, tack för tipset. @skippeer
  11. Det är robusta båtar men framför allt motor och drev, service och reparationshistorik men det är ju samma oavsett båt, lika så gäller ju att kolla alla tankarna, de gjordes i aluminium som på många andra båtar. Septiktanken (som är ovanligt stor 125 lit) hittar du under midkabinens golv, har många bytt till rostfri och ritningar finns hos Fjordklubben, bränsletanken finns under durkluckan i mitten framför motorluckorna och är lätt att komma åt. Vattentanken däremot ligger under bordet i ruffen men det finns en liten lucka att kika genom och läcker den kommer du att se vattnet under durken vid byssan, där finns också en rund inspektionslucka och man också kommer åt att kolla kulventilen för toans spolvatten. Annars känner jag inte till några modellspecifika brister.
  12. Med lite tur kan ni kanske hitta en Fjord inom er budget, vi köpte vår 900:a för strax över 300kkr 2018 sen stack ju priserna men nu känns det som de gått ner igen. Vi är riktigt nöjda med planeringen med stor byssa, bra toa, midkabin med dörr och en stor soffa i sittbrunnen samt många praktiska lösningar, men det har du säkert läst om. Även om det kostar extra så skulle jag inte byta bort dubbelmontaget eftersom båten blir extremt lätmanövrerad om man använder det rätt, så egentligen behöver man inte bogpropeller. Men på hösten kan man ju svära över dubbla drev så klart fast det väger ändå inte över tycker jag.😄 Och eftersom många tycker tvärtom om finns ju möjlighet att göra en bra affär på en båt med två motorer och var inte rädd för en med två fyrcylindriga, det funkar fint i en båt på 30fot och Pentas gamla dieslar som brukar sitta i är lättmeckade för den som gör det själv.
  13. Är det en inombordare med remdriven servopump? De flesta såna hade styrkabel från början sen har någon säkert bytt till hydraulstyrning när kabel och rattväxeln börjat glappa? Det jag har sett är att man får färre rattvarv mellan fulla utslag med varianten med servostyrning, så tar du bort servot blir den kanske lite väl tungstyrd eftersom den är gjord för att kombineras med servo. Men hade jag gjort det från början hade jag nog valt modellen utan servo och med något extra rattvarv istället. Sen verkar man gå mer på motorstyrka än båtstorlek när man dimensionerar styrningen så 7,5 eller 9,5 m båt spelar nog mindre roll? Utombordare har jag dålig kunskap om när det gäller servo.
  14. Jag har i stort samma set up efter tips från bl.a @IngemarE och @Lintott fast utan säkringen vid LFP utan bara en huvudbrytare samt en Orion XS50 mellan blybatteriet som är till starten. Generatorn laddar blybatteriet och sen LFP via XS50, solpanelen går till LFP-plinten. Funkat kanon hela sommaren och ångrar inte att jag valde 50A varianten av DC/DC.
  15. https://www.tabybilochbat.se/ kan ju vara ett alternativ, Lasse är ju bra på drev och har varit med länge .
×
×
  • Skapa nytt...