u99jolu
Medlemmar-
Innehålls Antal
7 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm u99jolu
-
Placering
Kadett
-
Jag är trött på infästningen av ryggdynorna till aktersoffan i min 80 DC, förutsätter att det är samma dåliga beslag som till 76an - runda "pluppar" som sitter på baksidan sv ryggdynan som hakar i ett beslag som är popnitat i båten. Det sitter allmänt dåligt och hoppar lätt ut läge, tror många förstår precis vad jag menar... Är det någon som löst det på ett smidigt sätt? Andra beslag? Jag såg att fästena ändrats till 79an (större och bredare beslag som gör att ryggdynorna sitter riktigt stabilt). Jag beställde sådana men är ändå lite osäker på hur de ska monteras och om jag fått rätt - ser ut som att jag fått bara "hanar". Någon som har input, bilder eller en bra lösning att dela med sig av?
-
Lasse35, har du Mente Marine's system med automatik för både roll och pitch? Blir riktigt sugen på att installera det på min 80dc efter att jag sett era kommentarer om det. Spontant tänker jag att funktionen med automatik för roll räcker, stävens vinkel (pitch) vill jag nog kunna styra manuellt. Gillar Mente Marine's lösning där all elektronik är integrerad i manöverpsnelen och inga extra dosor/paneler/etc behövs. Behöver bara finna ut om manöverpanelen får plats där Bennettpanelen idag sitter, jag har den nyare förarplatsen där trimplanspanelen är mer integrerad i instrumentpanelen.
-
Det ska betänkas att den är bredare, längre och tyngre än 76/79/80 DC. Därtill är den, gissar jag, mer komfortinriktad än reptilsnabboptimerad - tyvärr för mig men det faller säker den breda massan i smaken. Den är såklart tänkt att vara en riktad käftsmäll åt Finnmaster T8, Utterns motsvarighet o s v. Prestanda-, kör- och förbrukningsmässigt tror jag den är vassare än dem. Jag får ut 52 knop på topp och klarar mig på ca 1,4 l/nm i ca 30 knop - propellerbyte står för dörren och jag hoppas kunna kapa snittförbtukningen i marschfart ytterligare ett snäpp (80DC/F350).
-
Som ägare till en Yamarin 80DC/F350 är jag mycket spänd på den nya 81:an. Chattade lite med Petestep-killarna via Instagram som lät meddela ca 1,2l/Nm vid 28-30 knop och normal last och ca 45 knop på topp. Väntade siffror, även om jag hade hoppats på snäppet vassare. Gillar annars att de vågar ändra/modernisera formspråket och att de håller fast vid ett ordentligt pentry - det särskiljer den från mängden (läs; Flipper 760, Nordkapp m fl). Så fort tillverkaren släpper ett exemplar för provkörning lovar hannen.se att sätta tänderna i den (jag frågade dem). Serieproduktionen är igång men vilka handlare som kommer att få tilldelning tycks inte vara klart (också info från Petestep via Instagram).
-
Ni som har eller har haft en 80 DC med Yamahas F350 - vad har ni för propeller? Enl. Yamaha körfakta och Yamarin rekommenderas Saltwater Series XL 23 x 15 1/4, det är dock baserat på en motor före införandet av SDS (Shift Damper System). När Yamaha lanserade SDS på F350 2011 ändrade man nämligen märkningen av stigningen på propellrarna så att t ex en 23" XL prop utan SDS sägs motsvara en 21" XL med SDS. Jag har för avsikt att uppdatera till en SDS prop men vill gärna veta om någon har erfarenhet av ovanstående innan jag slår till. Även erfarenheter av SDS i största allmänhet tar jag tacksamt emot, avsevärt förminskat växlingsljud? Länken där Yamaha förklarar märkningen: http://yamahaoutboards.com/sites/default/files/pdfs/Prop%20Shop%20FINAL%20-%20Vol%201%20Ed%202%20August%202011.pdf
-
Tack för era svar om kapellfällning jonte3 och estaaf - stämmer väl med hur jag själv gör nu när jag efter några veckor fått till det! Nu till en annan fråga: Ni som har eller har haft en 80 DC med Yamahas F350 - vad har ni för propeller? Enl. Yamaha körfakta och Yamarin rekommenderas Saltwater Series XL 23 x 15 1/4, det är dock baserat på en motor före införandet av SDS (Shift Damper System). När Yamaha lanserade SDS på F350 2011 ändrade man nämligen märkningen av stigningen på propellrarna så att t ex en 23" XL prop utan SDS sägs motsvara en 21" XL med SDS. Jag har för avsikt att uppdatera till en SDS prop men vill gärna veta om någon har erfarenhet av ovanstående innan jag slår till. Även erfarenheter av SDS i största allmänhet tar jag tacksamt emot, avsevärt förminskat växlingsljud? Länken där Yamaha förklarar märkningen: http://yamahaoutboards.com/sites/default/files/pdfs/Prop%20Shop%20FINAL%20-%20Vol%201%20Ed%202%20August%202011.pdf
-
Hej båtvänner! Sedan en vecka tillbaka är jag lycklig ägare till en Yamarin 80 DC - 2009:a. Den är mycket välskött och trevligt utrustad med bl a Yamahas V8 på 350 hk, Garmin 12" GPS 7012, Waeco batteriladdare och Wallas-värmaren. En praktiskt fråga; Alla ni andra 76- och 80-ägare - hur fäller ni ner det stora kapellet? I vilken ordning och hur viker/rullar ni det för att det bäst ska få plats i garaget?