petter_bn
Medlemmar-
Innehålls Antal
9 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm petter_bn
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
709 profilvisningar
-
Jag funderar på om jag ska jorda ihop mitt 48V system med mitt 12V system? Jag har alltså en 48V inombordare 8,5 kW. Men resten av båten går på 12V. Motorn är styrd av NMEA2000/CAN mellan gasspak, display och motorcontroller. När jag förra året kopplade in batteriövervakningen på bussen, (som då övervakade både 48V och 12 V) smällde en massa saker på NMEA2000-bussen. I år har jag bara NMEA2000 kopplat till 48V systemet för säkerhetsskull, och övervakar inte 12V systemet. Det var 22 V spänning mellan 12V jord och 48 V jord när jag mätte. Men nu vill jag kunna köra NMEA2000 till instrument som ligger på 12V. Som jag ser det så är fördelen med att jorda ihop systemen att man slipper transienter när man kopplar ihop systemen, och att man slipper ström genom signalkablar. Nackdelen är att om ett fel uppstår och 48V+ kommer i kontakt med 12V+ så steker man all 12V utrustning. Kanske även batterierna. Jag funderar på ett mellanting. Koppla ihop 12V- med 48V- över ett motstånd. Kanske 1 kohm, eller 10kohm. Då utjämnas kapacitiva spänningar tänker jag, men hindrar höga strömmar från 48V systemet. Vad tror ni?
-
Hej. Jag tänker byta ut grabbräckena på rufftaket på min Albin 82. De är i teak och börjar spricka upp. Problemet är att jag förstår inte hur de är monterade. Ser inga skruvhuvuden. Jag tog bort innertaket inne i ruffen, men till min förvåning ser jag inga huvuden där heller? Kan man plastat dit bultar och sen limmat fast räckena? Känns inte som en sjuttitalslösning. Eller finns det nåt hantverksmässigt sätt att göra skruvhuvuden osynliga som Albin brukade använda? Innan jag ger mig på räckena med multiverktyg och yxa, tänkte jag höra om nån har någon bättre idé.Det vore ju bra om man kunde få dit de nya räckena utan göra nya hål. Har nån sett nåt liknande? /Petter
-
Hej. Jag tänker byta ut grabbräckena på rufftaket på min Albin 82. De är i teak och börjar spricka upp. Problemet är att jag förstår inte hur de är monterade. Ser inga skruvhuvuden. Jag tog bort innertaket inne i ruffen, men till min förvåning ser jag inga huvuden där heller? Kan man plastat dit bultar och sen limmat fast räckena? Känns inte som en sjuttitalslösning. Eller finns det nåt hantverksmässigt sätt att göra skruvhuvuden osynliga som Albin brukade använda? Innan jag ger mig på räckena med multiverktyg och yxa, tänkte jag höra om nån har någon bättre idé.Det vore ju bra om man kunde få dit de nya räckena utan göra nya hål. Har nån sett nåt liknande? /Petter
-
Har massa funderingar som kanske ni 82-veteraner kan svara på. - Rullbommen. Har en trasig vev. Dvs själva handtaget och låsanordningen saknas. Den sitter med en spännrem. Det funkar väl OK normalt, men blir väldigt knepigt och kanske lite farligt när man ska reva i lite hårdare vind. Vet nån var man kan få tag i en ny (eller gammal) vev? Eller har nån bytt ut bom och segel till nåt som man revar mer "normalt". - Hur kryssar man i lite hårdare vind? Tycker bara att det stampar. Går jag för högt i vind? Hur högt ska man gå? Borde jag reva storen mer för att slippa lovgirighet? Kryssar man bättre med självslående fock än "vanlig" skotpunkterna kommer mer centralt. - När har jag nytta av nerhalaren? Den sitter oftast inte på. - Har nån skaffat gennaker? Erfarenheter?
-
Hej. Skaffade en 82 MS förra sommaren, och är mycket nöjd, även om motormekandet tog mer tid i våras än jag hoppats. /Petter
-
-
Har själv en Albin 82. Hur bra sitter locken till motorrummet? Blir det pissväder och det börjar slå in vatten i sittbrunnen så är jag själv rädd för att få ner massa vatten i motorutrymmet. Lite fundersam på vad ruffdörrarna klarar också. Vad tror du? /P
-
Lorelius, Prövade du att kryssa med bara genua/fock. Har själv en ganska nyköpt Albin82, och har inte fått till kryssen riktigt. Särskilt inte i vind i 8m/s eller mer. tycker båten bara stampar. Har du några tips?
-
Och det hade visst forgus redan skrivit om. OK då håller jag bara tyst med istället ;-) /P
-
Det är faktiskt värre än så. Energin per sekund (effekten) från vinden ökar med kuben av vindhastigheten. Energin per kubikmeter luft som sveper förbi seglen ökar med kvadraten av vindhastigheten och dessutom ökar mängden luft proportionellt. Så om du går från 6 till 8 m/s vindhastighet så ökar den effekt vinden har till mer än det dubbla. Och det tycker jag stämmer med upplevelsen. /P