Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025

mischab

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om mischab

  • Placering
    Kadett
  1. Är inte hemma just nu så jag kan inte säga exakt var det är. Risken att segelbåtar går på där är nog ytterst liten då jag aldrig sett en segelbåt ens i närheten. Men ungefär dör jag lagt ut en markör på den här kartan: http://kartor.eniro.se/m/n7STR Bör tilläggas att vi har sommarställe precis i närheten och vi har fiskat i området i flera år. Har säkert tom åkt över ett par gånger med motorbåten i 20 knop utan att ha en aning..
  2. Man kan alltid hoppas. Försäkringsbolaget är underrättat och jag antar att besiktningsman är nästa steg.
  3. Hehe. Som sagt så gick vi rakt på i ca 5 knop. Grundet var 1,5 meter djupt eller kanske djupare så loggen kunde känna sig säker. Lite skador har blivit längst ned på kölen dock(plast som gått sönder). Det vita området är alltså en liten spricka som jag slipat ner för att se under bottenfärgen.
  4. Tack för snabbt svar! Blir nog så att det blir ett försäkringsärende... Motorn går bra och rigg är kanon. Båten har dessutom dubbla backstag med fästpunkter både vid förstagsinfästningen och vid undre spridarparet. Detta samt ett akterstag. Riggen är i mycket bra skick och höll utan problem. Även inredning är fritt från skador. Båten är i allmänt bra skick och väl konstruerad hållfastighetsmässigt. Just kölen kan du däremot vara gjord lite ömtåligare än andra båtar då båten är mer tillverkad för att gå fort och inte för att gå på grund med. Som sagt så var grundstötningen väldigt odramatisk och vi i besättningen kände mer att båten skakade och saktade in snabbt. Tur var väl det. Just under spinnakerseglingen står vi ju upp(alla utom rorsman i princip) så ett tvärstopp i 5-6 knop hade kunnat gå illa. Grundet är rapporterat till sjöfartsverket(var alltså omärkt på sjökortet).
  5. Gick för några veckor sedan upp på ett grund med full spinnakersättning i ca 5-6 knop. Vi mer studsade/gled upp än att det tog tvärstopp. Grundet var av olika storlek av stenar(blandat stora och små, svårt att se i grumliga Mälaren) och inte en stor eller något så snällt som sand. Vi fick ner spinnakern på under en minut men stod fast på grundet. Efter lite olika skotning på storen och full gas på motorn kom vi i alla fall loss. Båten är en one off halvtonnare stax över 30 fot. Litet mer kappseglingsinspirerad. Kölen är av stål med lite plast(?) runt. Alltså av ganska låg vikt. Ligger en del blyvikter i kölsvinet dock. Sammanlagt väger den lite över 3 ton. Vi valde att endast snorkla lite och kolla snabbt i kölsvinet för att se att skadan inte var så stor eller att båten läckte för att bege oss hem. Då upptagningen var ganska snart kändes det meningslöst att ta upp båten vid det tillfället för vidare/noggrannare inspektion. Nu har vi tagit upp båten och noterade då tre små sprickor framför kölen. Idag slipade jag bort bottenfärgen vid en av sprickorna för att se hur det ser ut under samt kollade mer noggrant vid kölinfästningen i kölsvinet(alltså på insidan där jag tycker dom yttre sprickorna är). Här är några bilder: http://1drv.ms/1OAFBwH Det vita är där jag slipat bort bottenfärgen och där ser man sprickan i mitten av det bortslipade, den löper från kant till kant av det bortslipade. På den andra bilden som är lite mer utzoomad ser man även sprickan jag inte slipat något på. Den ser likadan ut som det gjorde på den andra innan jag slipade. På bilden som är ännu längre ifrån vill jag bara visa en överblick av området relativt resten av kölen. Bakom kölen syns inga sprickor vad vi kunnat se. Sprickorna är alltså som tre stycken där dom går "runt" kölen fast någon dm ifrån. Alla tre löper ca 1-2dm från kant till kant. Den mellersta är precis framför och går från bb till sb. Dom på sidorna löper akterut och börjar en bit ifrån den mellersta om ni förstår. I kölsvinet var det svårare att se något då det såg rätt risigt ut där men jag hittade något som skulle kunna liknas vid en spricka. Det ser mer ut som en stor flagna eller vad man ska säga. En halvcirkel på ca 5cm. Det var ungefär enligt min bedömning i samma nivå av båten som sprickorna på utsidan är. Vad tror ni? Antar att det blir ett försäkringsärende av detta? Vad är det som ligger under Bottenfärgen?(bottenfärgen kändes väldigt tunn och lätt att slipa ned). Bör jag slipa ned mer för att se om sprickan löper djupare? Vill också tillägga att jag fick OK från försäkringsbolaget att slipa ned färgen för att se hur det ser ut under.
  6. Detta ser klart intressant ut. Kommer ihåg att jag var inne på Erlandsons och frågade efter fodral men då hade dom i alla fall inget inne. Var ett tag sedan så det kanske är värt ett till försök där. Förstår inte riktigt det där med skruvar.. Hur lätt är det att ta ut kortet och bläddra lite under färd? Måste ju tillägga att våran båt är lite större och sittbrunnen är inte av traditionell typ. Vi kan inte ha kortet fast monterat någonstans som någon ovan tipsade om. Sen måste vi snabbt kunna kolla kortet och snabbt kunna byta sida så att hålla på att pilla med fodralet i en minut för att få ut kortet fungerar inte..
  7. Såg den lösningen. Den passar tyvärr inte mig men visar ändå på något sätt att det verkar som att det finns ett visst problem med sjökortsfodralen? Eller var det mer placeringen du ville uppnå genom den fickan?
  8. Hej. Har börjat segla nu i år och upptäckt ett litet problem gällande navigeringen som ni kanske har lösningen på. Vi kör med plotter och vid behov iPad med AIS-funktion. Som säkerhet och översikt har vi såklart ändå alltid papperssjökortet uppe i sittbrunnen(ett båtsportkort med medföljande fodral). Problemet med detta är dels att fodralen går sönder efter en tuff segling då vi inte har en riktigt fast plats för det utan har det oftast någonstans i mitten av brunnen så det är lättillgängligt, och dels att det blir dyngsurt under regniga dagar. Nu till frågan. Hur gör ni med era papperskort i båten(ni som INTE har korten liggandes torrt och skyddat), har ni andra sorters fodral eller tycker ni det är ett mindre problem att kortet är dyngsurt när ni ska bläddra eller kolla det på kvällen inför morgondagens resa? Finns det ingen liksom jag som känner ett behov av bättre fodral till sportkorten?
×
×
  • Skapa nytt...