Gunnman
Medlemmar-
Innehålls Antal
8 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Gunnman
-
Placering
Kadett
-
Nu har jag beställt en förgasare från USA. Snål som jag var valde jag containerfrakt för att komma billigare undan. Så om 6-7 veckor får vi se hur det fungerar.
-
Det känns ju nästan som om du har fått fel reedventil. För någon skillnad måste det ju vara eftersom det är olika artikelnummer och det skiljer ju en del i pris.
-
Hur går det för dig, har du fått några delar än? Vart ifrån beställde du? /Tomas
-
Hoppas att det går bra nu. Jag är väldigt intresserad av hur det går.
-
Detta fick jag som svar från ett ställe. Hej Halsringen i förgasarn är mindre på 30 hk och den går inte att byta det är orsaken att man måste byta munstycken. Jag kan kolla i helgen om jag har någon 40 hk förgasare. Sören Men om Float setting är det samma som halsring så stämmer inte det Sören skriver. Jag fortsätter att söka information. Det var meningen att det skulle bli en länk på föregående inlägg men det går att se om man zoomar in sidan.
-
Jag har mejlat till Lundins marin och frågat om detta. Jag fick svar att det skilde på munstycket och reed valve. Dom skrev att det även var annat artikelnummer på förgasaren. Jag ställde en motfråga om det verkligen var skillnad på förgasaren om man bortser från munstycket men det har jag inte fått något svar på än. Jag har även mejlat till två andra ställen där det står att dom är specialister på Mercury men där har jag inte heller fått något svar än. Jag hittade en sida där det står lite uppgifter om de olika förgasarna och där ser det ut att vara lika förutom munstycket. Men det kanske finns andra saker som skiljer. http://boatinfo.no/lib/mercury/manuals/30-40_2cyl/pages/page_h144.swf Jag återkommer om jag får något svar.
-
Hur många cylindrar har du på din motor? Jag är har tänkt att göra samma sak på min Mercury 30 hk -99 (2-cylindrig) Det jag har kommit fram till som skiljer 30&40 hk är munstycket i förgasaren och en platta som sitter mellan förgasaren och cylindern som kallas för "reed valve". Men jag har inte fått reda på om det räcker att byta dessa grejer för att det ska bli en 40 hk. Jag kollade på marineengine.com för att jämföra delarna på min motor med en 40 hk.
-
Hej där ute. Är det någon som har gjort eller har kunskap om att göra en Mercury 30 hk 2-takt -99 tillverkad i Belgien till en 40 hk? Enligt instruktionsboken så ska det vara "samma" motor. Jag har försökt att leta på både svenska och internationella sidor men hittar inget på vad som behöver bytas. Det jag har sett som är annorlunda är att munstycket (main jet) i förgasaren är 0,054 inch på en 30 hk och 0,066 på en 40 hk. Sedan är det en platta mellan förgasaren och cylindern som heter "reed valve" som är olika. Jag undrar om det räcker med att byta dessa två saker för att det ska bli en 40 hk? Hoppas att det finns någon här som vet. / Tomas