Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024

nsehlin

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    79
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

16 Trovärdig

Om nsehlin

  • Placering
    Kapten

Profile Information

  • Plats
    Göteborg

Senaste Profilbesöken

1 173 profilvisningar
  1. Din ser ut att vara i väldigt mycket finare skick än min Jag mastade faktiskt för första gången i förmiddags och tänkte ta en tur ikväll. Förra sommaren fick den vara motorbåt.
  2. Jag vet tyvärr inte mycket om den men har en sedan drygt ett år tillbaka. Är det din på bilden?
  3. Yes, framför allt pga bakterierna. Vi har en Nidelv 28 så lite kortare än din bara Jag har kört med dunkar och en enkel hävert från biltema för att slippa balansera dunkarna och träffa tratt och så. Det som är bra är ju att hvo går bra att blanda med all annan diesel så om man är på långsemester och inte har tillgången till dunkarna så är det bara att tanka vanlig diesel. Skriv gärna igen om hur det funkar för dig/er! Kul att dela erfarenheter
  4. Jag skulle säga - betydligt mindre rök och lukten är svagare mer diskret, inte bränd olja. Vi har en halvplanande båt och spenderar absolut mest tid runt 7 knop och där märker jag ingen skillnad alls. Vi kan marcha 13-14 men vi gör det för lite för att jag skall kunna uttala mig om någon skillnad i förbrukning eller så. Jag tycker motorn ”svarar” som tidigare och kommer lika lätt/tungt upp till 13-14 knop. Vi fick i slutet av säsongen 2018 stora problem med dieselbakterier och hankade oss fram med täta filterbyten fram till upptag. Då gengjorde jag tanken, plockade isär och gjorde rent förfilterhuset och allt mellan tanken och förfilterhuset. Det som är från filterhuset och vidare är orört. Efter den rengöringen gick vi över på HVO.
  5. För vår del har det funkat utmärkt. Kört ca 600 liter hittills.
  6. Hej När det gäller att köpa batterier från Tyskland kan jag rekommendera https://www.autobatterienbilliger.de/ Vi köpte Exide-batterier därifrån till halva priset jämfört med billigaste svenska butiken jag kunde hitta. // Nicklas
  7. Tack för tipset! Det skall jag kolla nästa gång jag är i båten 👍
  8. Hej på er, Som skrivet i ämnet så har jag en tamd41b och panelen beter sig lite märkligt. Mina observationer: 1. Voltmätaren på panelen visar ca 1v lägre än verkligheten. Jag har mätt både på batteri samt direkt på generatorn (dock inte bak på instrumentet kom jag på nu. 2. Oljetrycksmätaren visar alltid knappt 2kg, varken mer eller mindre. Här kan det säkert vara givaren som är kass också men ihop med de andra sakerna misstänker jag något annat. 3. När jag skall starta motorn får jag ofta hålla nyckeln i läge tre (startläge) ett par sekunder innan startmotorn studsar igång och motorn startar. 4. Ibland under gång så lägger sig varvräknaren på noll en sekund eller två för att sedan komma upp till normal. Min felsökning hittills: - kontrollmätt spänning på batteri och direkt på generatorn vilket visar normala värden - kontrollerat spänningfall mellan generatorn och batteriet vilket också var normalt - dragit en ny jordkabel till panelen vilket inte gjorde någon skillnad - mätt om det är något anmärkningsvärt motstånd mellan jordkontakterna i panelen men hittar inget konstigt Nu funderar jag på om det är risig + eller jordanslutning mellan batteri och motorn som jag inte kan märka med multimetern. Motorn går som en klocka och den separata battiermonitor visar finfina värden... Vad tror ni?
  9. I vår båt får man espresso eller pressokaffe. Espressomaskinen är en italiensk "La Piccola" som använder ESE-pods. Den är liten och smidig och vi har inverter för att strömförsörja den. Pressokanna från Bialetti och Zoegas pressomalda kaffe. Bägge varianterna har sina guldtillfällen tycker jag. En stilla mugg pressokaffe i sittbrunnen en tidig morgon innan frukost eller en god espresso efter lunchen t.ex.
  10. Volvo Penta godkände HVO som bränsle för deras dieselmotorer 2016 och vad jag har förstått så skall det även gälla äldre motorer. Vi har tidigare kört vår tamd41b på ren diesel utan RME eller andra konstigheter men har nu efter vinterns tankrengöring tankat HVO. Motorn har gått ett par timmar efter sjösättning hittills och jag märker än så länge ingen skillnad jämfört med tidigare, förutom att avgaserna inte luktar som tidigare (i positiv bemärkning).
  11. Det är inte konstigare än på en bilmotor. Jag justerar själv på vår tamd41b och jag tror till och med det framgick i handboken hur stor hylsa det är till muttern på vevaxeln. Det enda som bråkade för mig var att jag tappade ner bladmåttet i djupet under motorn två ggr...
  12. En googling gav lite tydligare bevis för att Seaseas slang är Dometic, alltså samma som hos Marinaman. Seasea marknadsför den som "Maxflex". Googlar man på Dometic Maxflex hittar man https://www.dometic.com/sv-se/se/produkter/hygien-och-sanitet/sanitet/tillbehör/dometic-maxflex-38-_-64055
  13. Jag behövde en extra bit utöver den jag beställde från Marinaman och handlade då nämnd slang på Seasea. Jag kan inte påstå att jag är septislangexpert men jag kunde inte se någon skillnad på slangarna.
  14. Jag bytta till denna slang i våras, har funkat fint över sommaren i alla fall. Om jag förstått rätt så kommer den från Dometic. Jag köpte här https://www.marinaman.se/pentry-vvs/toalett/tillbehor-toaletter/septislang-maxflex-38mm . Har inte haft problem med att behöva dra klämmor superhårt för att få det tätt.
  15. HVO har ju högre cetantal och skall enligt vad som skrivs då förbrännas bättre, vet inte om det kan ha med det att göra. Jag har en tamd41b i båten och förbrukningen och belastningen är ju en helt annan så jag kan tänkta mig att det är annorlunda där.
×
×
  • Skapa nytt...