Gå till innehåll
söndag 24 november 2024

aftersun

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    147
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om aftersun

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

951 profilvisningar
  1. Motorn har ju ganska många år på nacken och jag tror väl inte att verkstaden kan hållas ansvariga för ett fel som finns i motorn och som dom inte lyckades rätta till i samband med service.
  2. Tack för svar. Felet fanns där innan service! Förstår inte riktigt vad som är galet och varför motorn dör efter man slår av gasen.
  3. Hej, Jag behöver er expertis i felsökningen av en Mercury 115hp EFI från 2004 som beter sig konstigt. Motorn startar fint men misständer lite grann. Den går bra på lägre varvtal men efter ett större gaspådrag i varvtalsregistret 4000-6000rpm så stannar motorn när man slår av gasen. Den startar direkt igen men dör efter gaspådrag när man lägger den i friläge. Motorn är nyservad och diverse filter har bytts ut. Vad kan vara galet här? Stort tack på förhand!
  4. Hej, Intresserad av rubricerad båtmodell. Någon som känt och klämt på den? Hur är modellen generellt i lite sjö och hur förhåller sig förbrukningssiffrorna? Jag läser tester med runt 1 l/nm i marsch men hör i Hamnen.se test 1,4 l/nm i marsch. Har idag en större kabinbåt men vill "byta ner mig" lite. Tacksam för tips.
  5. Jag får cirka 43 knop med min fyrbladiga och ja det är LAB. Dricker 1,6-1,7 L/NM i marschfart.
  6. Stort tack för er snabba hjälp! Testar med kromglans.
  7. Du skriver Autosol, men dom har 55 produkter Vilken pratar vi om?
  8. Min rostfria Mercury Revolution propeller är inte längre blank och hal. Det finns lite missfärgningar och jag behöver rengöra den på något vis. Hur behandlar man en rostfri propeller? Kan jag köra Autosol Kromglans och polera för hand som jag redan har hemma? https://www.seasea.se/autosol-kromglans-100g?nosto=frontpage-nosto-3 Har även TC Nano men den är väl främst till för gelcoaten. Tack på förhand för hjälp.
  9. Hej, Av någon märklig anledning så står där vatten i skrovet som länspumpen kör ut emellanåt. Jag tror att det kommer ovanifrån med regnvatten eller när jag tvättar däcket. Har någon av er andra haft samma utmaning? Något tips på hur det kan komma in? Har modellen med kabin (ej aft) och däcksluckor i aktern.
  10. Sorry, såg lite längre upp i tråden att du hade 3-bladiga Enertia med 14" diameter och 19" pitch. Fick tipset av Axopar själva att testa Enertia ECO med 18" eller 17", antar att dom menar pitch då? Jag har idag Revolution 4-bladig 14 5/8" diameter, 19" pitch men vore intressanat att se om Enertia ECO ger bättre bränsleekonomi i marsch.
  11. Tack, vad är det din propp heter exakt? Du får bättre bränsleekonomi med en trebladig än vad jag får av en fyrbladig.
  12. Sitter din motor då monterad i bif. läge?
  13. Ok, låter som du har en lägre förbrukning med större motor på högre varvtal än mig. Märkligt, vad kan det bero på? Jag har haft bra förhållanden när jag mätt.
  14. Jag ligger på 4000 varv runt 28 knop i marsch med en förbrukning på 1,6 l/nm. Sitter din motor monterad i den "andra hålet" uppifrån? För att nå över 6000 varv på topp måste jag trimma ganska mycket. Är det samma för dig? Tycker dock om jag trimmar ut att varvtalet ökar men farten minskar.
  15. Vet inte riktigt men ska ta reda på det. Tror du jag når högre topphastighet med en 3-bladig? Är det ECO du hade?
×
×
  • Skapa nytt...