Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024

SvenneBerka

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om SvenneBerka

  • Placering
    Kadett
  1. Det låter inget vidare det där. Testa kompressionen med en kompressionsmätare. Det är en enkel operation och du får säkert låna en mätare från någon verkstad. Alla cylindrar skall ligga inom ungefär 10%. När du mäter tar du bort alla tändhattar från tändstiften och sen skruvar du ur tändstiftet och skruvar i mätaren i hålet. Kör runt några varv med startmotorn tills mätaren inte stiger mer och skriv upp resultatet. Gör det samma för alla cylindrar. Lycka till!
  2. Vet du vad det är för kam i det konceptet? Jag tittat lite på 5papp och där har jag läst om en som är väldigt nöjd med k-jet och fs122 kammen (12,2 i lyft), så det är det jag funderar på nu. Där är det ju körning under flera timmar och bränsleanvändningen är också en faktor. Har dock ingen aning om hur mycket effekt man får ut med det upplägget. Pratar som bäst med en firma om att göra en lätt portning av 530-toppen enligt Sleepy_s modell: http://folkraceforum.se/volvo/dummietrad-for-b230f-efterfragas/15/ Toppen skall sänkas runt 2 mm och sen tänkte jag använda Cometics 1.15 mm topplockspackning, men måste ännu räkna lite på kompressionen. Tror att graderna som ändras av att sänka toppen gör att motorn får ännu bättre bottendrag
  3. Nu fick jag svar av Timos motor. De menar att det nog går att köra med bokstavskam, men att deras är vassare. Fick inget direkt besked om vilken kam de rekommenderar. K-jet är inget de rekommenderar utan i deras mening är dubbla Fajs bättre. Vill man köra insprut rekommederar de LH2.4 istället. En kommentar av Sleepy_: - "men en motor med rätt bestyckade webrar får en helt annan sång och bättre register:P" Ok, visste inte ens att det fanns olika versioner av k-jet Måste kolla det där lite mera noggrannt! De menar också att man tappar en hel del att köra 530-toppen vs. 405-toppen, men det finns inga spridarhål i min 405-topp, så jag antar att det inte är möjligt. Har dock läst i andra trådar att man kan porta 530-topparna att bli riktigt bra. Själv är jag lite fundersam på hur mycket portning som behövs, det handlar ju om bara max 150 hk med limpan på och strömningen från en orginal 530-topp borde ju räcka till det eller ger bättre strömning automatiskt alltid mera hk? Timos motor kommenterar såhär: - "Gällande portning så är allt bättre än inget, men det krävs att firman som utför detta vet vad de sysslar med." Teorin med att bättre strömning alltid ger mer hk är ju understödd av att 405- och 531-topparna går bättre. Det börjar nästan kännas så att ju mer man läser på, desto krångligare blir det
  4. Inget svar ännu från Timos motor ännu. Hela projektet tog dock en liten annan riktning: läste en lång tråd av Erland Cox runt k-jet, som han gillar, och sen lite kommentarer av Plarsa om hur nöjd han har varit med sin insprutning gjorde att jag tänkte om Ekonomiskt är det ju supersunt; köpte ett set med 530 topp och komplett k-jet för 500 sek. Förgasarna skulle ju ha gått på minst 3-4000 sek. Det blir antagligen att byta lite delar ännu, men k-jet skall räcka till upp mot 170 hk och de flesta säger att det är otroligt stabilt när man har det konfigurerat. Bränslepump måste förstås införskaffas och sen måste ett nytt rör eller en ny slang dras till besintanken för returbensinen, det kommer ju bli lite jobb. Har nu en K-kam och en V-kam, men fundrar ändå allvarligt på Timos marinkam, kanske man måste sätta ett nytt meddelande.
  5. Nja, generatorn är bytt och jag är inte riktigt säker på den. Kanske hemsidan har info, skall kolla upp det. Startmotorn är ju i bitar efter olyckan, så det blir ju att skaffa ny (jag fick dock med en med nya blocket som kanske kan användas). Fördelaren har Hot-Spark elektronisk tändning, så inga problem där Hmm, flamdämpare har jag inte tänkt på, finns det att få tag i över huvud taget till weber? Jag har bara sett "muffar" som sitter på trattarna och de är knappast flamdämpande? Jag mailade Timos motor och hoppas på svar nästa vecka Kanske de har någon bra ide runt flamskydd? Långa insug och långa trattar är det som gäller alltså
  6. Nu har jag läst på lite om Lamda Det används alltså till att mäta hur mycket syre det finns i avgaserna. Har du tänkte att använda detta för att bestycka förgasarna eller är det någon annan användning? Jag antar att man sätter den någonstans i limpan. Borrar man själv hål där och skruvar in den eller? Sen kopplar man den till en multimeter och kollar värdena under önskat varvtal? Vad är det för märke/modell och hur mycket kostar det på ett ungefär?
  7. Är det här ett motsvarande insug till det som du kommer att använda? http://www.misab.se/artikel.php?kid=&sok=5-8861&id=1237
  8. Jodå, Plarsas sidor är luslästa många gånger Han tyckte om sin K-jet, men jag är inte så intresserad av insprutning i båtmiljö, det är lite för mycket black magic där som kan vara svårt att greppa om det inte funkar som det ska. Dina tankar om svänghjul är helt i linje med mina egna. Misab insugen var ju rätt dyra, du tror inte att det går med vanliga som använd i bilar? Jag måste läsa på om Lambda, det är helt nytt för mig. Kanske du snabbt kan förklara nyttan med bredbands Lamda? Får du 140-150 hk ur en B20 så är det ju otroligt bra och extrabra för mig eftersom en b23 borde kunna bli en hel del vassare Jag har en Solvigg 21 (1500 kg) som från början hade en B20. Den var lite tam och blev nu bytt mot en AQ140. Den går bättre med AQ140 och kommer upp i plan och klarar march 22-23 knop med åtminstone 5-6 vuxna i. Motorbytet gav 3-4 knop bättre marchfart och ungefär samma i toppfart. Jag kör dock en del längre sträckor när jag är ute och skulle gärna ta en 5-6 knop till i marchfart, plus att båten ligger bättre i vattnet efter 25 knop så jag tror att liter/sjömil blir bättre med lite högre fart. Varvtalet kan jag tyvärr inte säga något om eftersom varvräknaren har varit trasig, men det har "sjungit" som runt 4000 varv vid march Motorn varvade ur helt ok vid 27 knop så jag gissar att varvtalet var runt 5300. AQ140 motorn är i första säsongen i år och jag har inte kört mer än kanske 300 sjömil med denna motor. Jag råkade ut för ett elfel på sista turen för i år och startmotorn slog på i 22 knop. Det small rejält och nu när jag ändå hamnar att lyfta ut motorn tänkte jag byta den mot en ännu lite piggare Tanken är att jag kan sälja den gamla motorn och få tillbaka lite av det insatta kapitalet Det skall bli väldigt intressant att höra vad Jens och Erland har att säga om båttoppar.
  9. Nope, jag hade ingen aning om det där med insugsrören Jag vill tacka och bocka för dina tips och dina insikter, det är mycket som jag tar med mig från denna diskussion. Eftersom båten och jag befinner mig i Finland tror jag att det kan bli lite svårt att skicka toppen till Timo och det är en av anledningarna att jag vill lära mig så mycket att jag kan prata med en verkstad och berätta vad det är jag vill att de skall göra Överlag tycker jag att det inte finns speciellt mycket info om båtmotorer och trimning på forumen, allt jag har hittat så här långt har varit om bilar och motorer med turbo eller jättehöga varv, vilket inte alls är intressant för båtar. Jag hade tex ingen aning om Timos båtkam (kanske säger mer om min okunskap iofs). Har heller inte hittat något om portade båtmotorer. Jag har dock läst en hel del om volvotoppar som Jens och Erland har skrivit, men tänkte att de bara handlar om bilar och höga varv. Skall se om de nappar på en diskussion om portning för marinmotorer med bra bottendrag och ekonomisk körning vid 4000 varv och uppförsbacke Om det kommer fram något matnyttigt kanske jag samlar ihop det till en lite infosida för rödblock båtmotorer Tack för hjälpen och vinkarna! Mvh Svante En grej till som jag har funderat på, men som inte hör hemma i denna tråd. Bör man ha ett maximalt tungt svänghjul på en båtmotor? Funderar en hel del på vilket tyngd man borde använda. Skelettsvänghjul känns ju helt fel för båtar i mina ögon, men det är ju vad rallykillarna vill ha.
  10. Nope, jag hade ingen aning om det där med insugsrören Jag vill tacka och bocka för dina tips och dina insikter, det är mycket som jag tar med mig från denna diskussion. Eftersom båten och jag befinner mig i Finland tror jag att det kan bli lite svårt att skicka toppen till Timo och det är en av anledningarna att jag vill lära mig så mycket att jag kan prata med en verkstad och berätta vad det är jag vill att de skall göra Överlag tycker jag att det inte finns speciellt mycket info om båtmotorer och trimning på forumen, allt jag har hittat så här långt har varit om bilar och motorer med turbo eller jättehöga varv, vilket inte alls är intressant för båtar. Jag hade tex ingen aning om Timos båtkam (kanske säger mer om min okunskap iofs). Har heller inte hittat något om portade båtmotorer. Jag har dock läst en hel del om volvotoppar som Jens och Erland har skrivit, men tänkte att de bara handlar om bilar och höga varv. Skall se om de nappar på en diskussion om portning för marinmotorer med bra bottendrag och ekonomisk körning vid 4000 varv och uppförsbacke Om det kommer fram något matnyttigt kanske jag samlar ihop det till en lite infosida för rödblock båtmotorer Tack för hjälpen och vinkarna! Mvh Svante
  11. OK, jag sätter en mail och frågar lite om pris och de kanske vet vilken bestyckning som skulle passa till Fajs 45:orna med deras kam. Det är intressant när alla pratar om portning och att det ger en massa nya fräscha kusar, men där gäller det väl att veta ganska väl vilka varvtal man vill ha bra vrid. Det passar ju inte riktigt med 180 hk vid 6000 varv och bara oren gång före det i en båt Har även förstått att man minskar livslängden rätt rejält om man filar ner ventilstyrningen för mycket. Läst ett inlägg om att man bra kan släta till insuget och få lite bättre mindre strömmotstånd, fast något annat inlägg nämnde att ytan skall vara skrovlig för att minska risken med bensindroppar som rinner ner i cylindern. Menar bara att många pratar om portning, men hur bra passar det till båtar som skall vara driftsäkra under en lång tid, vad är vettigt att göra och måste man veta kam och förgasare före man kan renovera toppen? Läste också att avgaslimpan är riktigt dålig och en stor orsak att man inte får ut så många hk ur båtmotorerna. Finns det bättre eller sämre varianter där också kanske? Men, tack vare dina tips har jag nu mer eller mindre bestämt mig för att höra med Fajs 45:orna och antagligen det korta insuget, har inte hunnit kolla med motorn ännu, men jag tycket att det borde passa. Kammen är också jätteintressant, men jag vet inte ännu var priset ligger. Effekten du nämnde är ungefär vad jag har hört tidigare, men jag har balanserad vevaxel och med 45:orn så kanske det blir runt 145 hk, eller vad gissar du? Om man hittar någon som kan tipsa om vad för portningsåtgärder som är vettiga att göra, så gör jag säkert det också Är i valet och kvalet att åtminstone jämna till in och utblås på toppen, skulle gärna höra någon säga att det är ok, och inte har någon inverkan med bränsledroppar som rinner ner.
  12. Tack för ett jätteintressant svar! Båten är planande och marchfart med B21:an har varit 22-23 knop, max 27 knop. Båten ligger bättre i vattnet ju snabbare man kör, så jag är definitivt intresserad av få upp antal hk Kollade in Timos motor, men hittade ingen kam specifikt för penta, det fanns dock 3 olika kammar där: B230 14,75, B230 12,2 och B230 13,10. Vilken av dem tänkte du på? Eller var det någon helt annan? Du nämnde att K-kammen är föråldrad jämfört med Timos kammar. Vågar du dig på en gissning om skillnaden i hk mellan en av Timos kammar och K-kammen om man valde tex. ett par Fajs 45:or? Är förgasare och insug annars sådant som bör köpas nytt, eller lönar det sig att söka lite på den begagnade marknaden? Mvh Svante
  13. Hej, håller på att uppgraderar min AQ140 till en AQ145 med B23 block (nyborrat) och 405 topp med K-kam (skall bli totalrenoverad i vinter). B23 blocket kommer från en bil och toppen har suttit i en båtmotor. Jag tänkte plocka över marindelarna från den gamla motorn, har förstått att allt ska passa direkt. Jag har haft problem med lite ojämn gång med de gamla förgasarna (kan vara vakuumtrycket, men det är svårt att kontrollera tycker jag) och har även tröttnat på det eviga pumpandet i hamnen innan motorn blir varm (har elektronisk tändning redan). Tanken är att byta till EN weber 32/36 DGV eller 38 DGES. Vad tror ni om det? Har hört mycket bra om 32/36 DGV på forum i Sverige, men sämre på forum i USA. Båter går ju i uppförsbacke hela tiden så jag undrar vilken förgasare som blir bäst med avsikt på att komma upp i plan och även förbrukningsmässigt. Vad jag har förstått så borde 32/36 DGV räcka bra för en så liten motor, men någon har nämnt att de har haft en sådan, men senare bytt till 38 DGES och fått bättre response på motorn. Jag har även förstått att 32/36 DGV är lättare att ställa in (torde funka direkt som den är från fabriken) jämfört med 38 DGES som kan kräva en hel del testande innan den börjar funka riktigt bra. Tacksam för funderingar runt detta! Mvh Svante
×
×
  • Skapa nytt...