Gå till innehåll
måndag 23 december 2024

Moijwall

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Moijwall

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

296 profilvisningar
  1. Jo, nu har jag smörjt mitt.😀 Fixeringsskruvarna 16 sitter med 5mm insex och det finns inte en chans att komma åt dem utan att riva loss hela skiten. Men nu är det gjort och är tillbaka på plats med bara mindre blodutgutelse. Såg inte alls så farligt ut, ingen korrosion eller något sånt. Men nu med nytt fett. Innan jag provade frifallet igen ville jag först stänga av det enligt instruktionen i manualen och sen sätta på det igen. Men jag kan verkligen inte stänga av det hur jag än försöker. Kan trycka in stiftet B men borde väl också trycka in C som jag drar ut när jag aktiverar?
  2. Hej, Jag har ett Quick Balder 600 med 14mm blyad lina och ska snart börja min tredje säsong. I slutet av förra började frifallet att strula och även nu när jag provar det på land går det trögt. Typ 8kg hängande i luft räcker inte för att få det i fritt fall. Däremot kan man för hand dra ut linan så den är inte låst. Kan man smörja det på något sätt och hur mycket motstånd ska man räkna med?
  3. Inga sprickor hittade än! Ny topplockspackning samt nya ventiler med styrningar ligger hemma. Låter plana toppen också. När man slitit av den i onödan får man göra det bästa av det! Se till och provtryck toppen innan du renoverar den om du inte är säker på oljekylaren. Garanti mot tråkigheter senare, inget gör det själv jobb om man inte har motorverkstad men att lämna topp på ultraljudstvätt och provtryckning kan vara bra använda pengar. Låter som en bra ide'! Tack! Har lagt den här säsongen till handlingarna så det är ju ingen brådska
  4. Inga sprickor hittade än! Ny topplockspackning samt nya ventiler med styrningar ligger hemma. Låter plana toppen också. När man slitit av den i onödan får man göra det bästa av det!
  5. Kort variant: I korthet har jag en motor som drar mer än dubbelt så mycket motorolja (¨1l/nm) som diesel per distans och som dessutom har vatten i oljan. Och jag har just konstaterat att topplockspackningen var hel. Oljan kommer ut med avgaserna, ingenting i motorrummet. Vad kan detta bero på? Fullständig historia: Det började i en naturhamn norr om Landsort. När vi startade motorn för att göra loss började barnen prata om en regnbåge i vattnet. När vi väl tog oss tid att titta så kunde man konstatera att det kom från våra avgaser som verkade sprida diesel. Inte mycket att göra mitt i ingenstans så vi gick mot Nynäshamn. Det blåste från fel håll så motorn fick jobba på och man kunde skönja lite olja/diesel bakom båten. Under tiden ringde vi alla som kunde något om motorer och fick rådet att det kunde vara kallstarten som flödade in diesel. Och även om sommaren inte bjöd någon värme så kunde vi ju med gott samvete plugga den. Dock kommer en olycka sällan ensam så 5-6 distans från Nynäshamn började varningslampan lysa och summern ljuda. Oljetryck och temperatur såg normalt ut medan laddningen hade gett sig. Under förhoppningen att det bara var nån kabel började vi så sakta hissa segel. Lite sjö så det kändes onödigt att ge sig ner i motorrummet. Dock tappade vi lite uppmärksamhet och innan vi visste ordet av så kokade motorn så snabbt av med den och börja segla. Sjöräddningen fick möta upp utanför hamnen och ta oss till bryggan. Naturligtvis var det fläktremmen som gått så vi letade fram reserven, pluggade kallstarten och fyllde på kylarvätska. Dock var provstarten inte så uppmuntrande då det fortfarande kom lite olja i avgaserna men ingen lokal marina var så sugna på att hjälpa oss så vi åkte ut till Nåttarö (till största delen för segel). När vi nån dag senare satte kurs mot Landsort för att gå hemåt var det kav lugnt så motorn fick jobba igen. Redan efter ett par distans ljöd summern igen och vi slog blixtsnabbt av motorn (jag lär mig åtminstone av mina misstag ). Fläktremmen var hel den här gången men oljestickan var torr! Så vi fick återigen hjälp in till Nynäshamn. Efter lite konsultationer var diagnosen att vi blåst topplockspackningen när båten kokade och att olja därför nu gick ut i cylindrarna och vidare ut i avgaserna. Efter en hel del segling, en hel del hjälp och lite allmänna vedermödor lyckades vi till slut ta oss hem. Lite fick motorn gå efter att vi fyllt på olja och den verkar spotta ut ca. 1 liter motorolja per distans. Dessutom kunde vi på slutet se att det var vatten i oljan, inte så att oljenivån verkade stiga men det lilla som var kvar var en vit vattenblandad sörja. Och nu i Måndags fick jag med hjälp av en bekant till sist loss toppen (den ensam väger 43kg). Men topplockspackningen var hel! Så också kolvar och ventiler. Så nu är frågan vad som kan ha orsakat ovanstående problem? Mina teorier kretsar mycket kring oljekylaren. Oljan kyls direkt av samma sjövatten som kyler avgaserna så det skulle kunna stämma med att olja kommer ut i avgaserna. Samtidigt borde det då vara så att olja går ut i vattnet när motorn går pga. oljetrycket och att vatten sipprar in när motorn står still vilket skulle kunna stämma med vattnet i oljan som vi till en början inte såg något spår av. Men vad vet jag? Alla teorier mottages med tacksamhet!
  6. Nej! Pluggat dieseln till kallstarten men det kommer fortfarande diesel med avgaserna! Teorier om vad det kan bero på?
  7. En mindre bra dag! Istället för Nåttarö vart vi hjälpta till bryggan av sjöräddningen efter att generatorremmen gått av. Nu är reservremmen på plats men sen ett tag läcker vi diesel via avgaserna. Motorn låter som vanligt så det är nog inte nån spridare som krånglar. Huvudteorin är att det är kallstartsgrejen som förblir öppen. Men hur är den tänkt att funka? Två sladdar + diesel in. Den ser ut som en gammal cigarettändare inuti. Men hur är den tänkt att stänga dieseltillförseln? Och när? Då den antagligen är trasig får vi nog sikta på att plugga dieseln till den. Naturligtvis bara tum bultar. Några tips på hur man pluggar så att den inte får någon diesel.
×
×
  • Skapa nytt...