Gå till innehåll
torsdag 31 oktober 2024

Trumjesper

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    20
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Trumjesper

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

178 profilvisningar
  1. Såååå. Idag öppnade jag cylinder tre och fick svaret på gåtan tämligen klart och tydligt. Tack för dina tankar för övrigt Ingemar. Vet inte alls vad jag ska göra nu dock. Ska försöka komma fram till det. Just nu känns det väldigt bittert. Med facit i hand var det här ett riktigt riktigt dåligt båtköp men nu vet jag ju mer om vad jag ska leta efter nästa gång.
  2. Tack för input. Jag tror er. Vi får se om jag får igång skiten igen överhuvudtaget och i så fall hur lång tid det tar innan packningen går igen ... Spontant tänker jag att det kanske kan vara värt att få tag på ett par nya cylindrar och därefter sjövattenskyla än att köpa en ny motor av betydligt sämre grundkvalitet. Var det så du tänkte med din Ingemar? Eller kanske köpa en begagnad, genomgången md3 /md17?
  3. Du har säkert rätt. Båten är inte topprenoverad i övrigt heller så att lägga pengar på en ny motor vetefan... Går det att renovera upp motorn och kanske därefter installera sötvattenskylning för att få ut 10-15 år till från den tro? Dvs går det att förbättra kontaktytan för packningen på något vis? Annars får jag väl bara göra mig av med båten och köpa nåt annat...segelbåt lockar mer och mer Jag ska iaf påbörja ihopmonteringen och så får vi se sen. Kanske tar cylinder tre också nu när jag vet hur man gör
  4. Här är en bättre bild på den kylkanal som ser mest åtgången ut
  5. För att förtydliga: toppen på cylinder tre har aldrig öppnats, än. Så planen var att bara montera nya packningar på cylinder ett och två. Pentax - hur menar du att det går att förbättra packningsytorna intill de mer söbderrostade kylkanalerna? Fylla ut med vad för material?
  6. Här är bilder på de två cylindrarna med toppar
  7. Har beslutat att inte lyfta av cylindrarna och därmed inte heller göra så mycket åt joxet i kylkanalerna. Fick tag på begagnade bränslerör för dyra pengar som jag monterat idag. Passade även på att byta bränslefilter. Har slipat cylinder och topp på de två cylindrarna jag har monterat av. Fått ut så gott som all gammal olja (det tog en evighet). Nu tänkte jag chansa på att skruva ihop allt igen och se om det funkar. Jag tyckte att packningen på cylinder ett såg ut som boven så jag chansar och provar den imorgon eller torsdag. Får jag fortfarande in vatten får jag väl kolla cylinder tre också. Eller så byter jag packning där också imorgon redan Tack för all input
  8. Tack för svaren! Har koll på delarna. Osäker på vad det är för del du kallar schims bara ... Sitter dessa under cylinderfoten? Foten har jag inte ens lyft av.
  9. Ignorera fråga två ovan eftersom jag nu har monterat av toppen på cylinder två Här är bilder på den. Även här en igensatt kylkanal.
  10. Nu har jag ett antal frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med: 1. på bilden på cylindern ovan så ser man att kylkanalen i ovankant är helt igensatt. Ska jag försöka karva bort beläggningarna och öppna upp den? 2. Hur dumdristigt är det att tänka att jag struntar i de andra cylindrarna då jag tror att det är i den här cylindern läckan har funnits? 3. De mindre kanalerna (runda) i cylindern antar jag är oljekanaler dock hittar jag bara vatten i dem när jag sticker ner en pappersbit. Är det inte oljekanaler? 4. Jag har noterat nu att ena munstycket till bränsleröret(?) som hör till den topp jag plockat loss är skadad. Den sitter fast i bulten. Hur illa är det? Något tips på hur jag kan fixa det? (bild kommer) Tack för er hjälp!
  11. Lyckades till sist få loss toppen. Det krävdes att jag med hjälp av en kniv försiktigt öppnade upp mellan toppen och foten. Här kommer bilder på topp,fot och packning.
  12. Jag åkte ut för att göra ett nytt försök idag. Förstår dock inte hur jag ska få loss toppen. Jag har lossat alla muttrar jag kan hitta, monterat av ventilbryggan eller vad den heter, lossat de fyra skruvarna från avgas/kyl-limpan. Hur mkt våld vågar jag använda här egentligen? Vill ju inte skada kontaktytorna.
  13. Sjövattenkyld ja. Jag försökte igår att få loss en topp utan att lyckas och känner nu att det här uppdraget är övermäktigt för mig. Jag behöver få tag på en mekaniker som kan titta på den och göra ett utlåtande. Någon som har ett tips på sådan i Stockholm?
×
×
  • Skapa nytt...