Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024

Greger74

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    23
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Greger74

  • Placering
    Kadett
  1. En bayliner cobra som är 6 meter. Kanske lite överdimentionerad motor men är ju moms på allt annat så då måste det ju vara det på hästkrafter med.
  2. Skall prova det. Haha mmm 4-5 liter hinner ju inte vara kvar i tanken så länge tyvär. Men är lite skoj att äntligen få köra lite. Tycker ju inte att den går så dålugt nu ialkafall. Fick då prova 55 knop idag enligt gps:en. Känns då helt ok för mig.
  3. Startar bra utan choke då den är kall. Behöver endast lite gas i någon sekund sen går den på tomgång. Står man länge på tomgång så hör man att nångång känns det som den missar men är rätt säker på att det inte är tändningen. Sen då mam lägger in växeln och ger lite mer gas så kan den gå dåligt. Nångång så dåligt att den stannar men startar direkt då man vrider på tändningen. Ger man istället ordentligt med gas då man skall iväg så är det inga problem. Då motorn blir varm försvinner detta.
  4. Jo stiften är bytt och har haft lös förgasarna men bara blåst dem rena. I en var det lite för ögat synlig beläggning medans övriga såg rena ut. Känns som den går lite fet på riktigt låga varv men om man vart iye och kört 20 min så motorn är varm funkar det bäytre. Nu är detta inte något jätte problem men roligare när saker fungerar som de skall.
  5. Japp skoj att åntligen få köra lite. Fördelen är ju att det inte gått så mycket bensin denna sommar. Om man kopplar varvräknaren till en tändspole, spelar det då någon roll till vilken av tändspolarna man kopplar den till? Om den fortfarande går lite ojämt på lågavarv var skall man börja söka då? Vet att det kan vara svårt med två takt och låga varv men vill ju prova
  6. Nu tillslut verkar saker fungera som de skall. Var ut ikväll och äntligen så kanns det som det både är mer än 10 hk i motorn och drivaxeln verkar hålla så nu är allt kanon igen. Det som återstår är att det känns som den är lite för svårtartad än men man kan ju inte få allt direkt. En annan fråga när jag ändå frågar om allt. Tänkte få igång varvräknaren i båten. Sitter en som visar varning för massa saker och det fungerar men själva varvräknaren är död. Tror inte den är inkopplad mot motorn. Läste nånstans att det brukar vara den grå kabeln som skall ge signalen men mäter jag mellan den och jord är det noll. Finns det någon som vet var någonstans på motorn man kopplar in den. Vet tyvär inte vad det är för märke på mätaren som sitter på båten men brukar det finnas så man kan ta signalen direkt från cdi boxen eller kopplar man in den någon annanstans?
  7. Nej nej inte ger jag mig nu. Fick tag i ett annat växelhus som jag monterat ikväll så i helgen blir det att sjösätta igen. Fördelen är som du säger att nu börjar man kunna motorn in och ut. När jag väl höll på nu så bytte jag soppapumpen och kopplade bort vron då pumpen inte riktigt kändes ok. Så det som är kvar är väl att veven går av nu eller nån kolv skär men i övrigt så verkar det ju lovande. Och jo hade lite göra så tog isär det gamla växelhuset för att se hur svårt det var att byta drivaxeln och var inte så svårt men en del skruvning. Största problemet var att få bort låsringarna som håller proppeleraxeln.
  8. Tack. Det mesta brukar ju lösa sig i längden men skulle behöva veta hur mycket jobb det är att byta den innan jag söker en ny. Kan man på nått sätt byta övre delen av drivaxeln utan att riva hela växelådan. Kan man på nått särr "dra" upp drivaxeln och säyta dit en ny utan att plocka bort propeller mm.
  9. Då var det konstaterat att drivaxeln gått av jäms med översidan av pumphuset där impellern sitter. Nu till mina två frågor. Är det någon som vet om denna är lätt att byta. Min andra fråga är om det är nån som vet var man kan hitta en sån till ett vettigt pris då jag inte lägger ut 4000 på en gammal motor.
  10. Tycker också att det känns som att något släppt. Fungerade kanon efter jag satt ihop det undertiden motorn inte gick bra men direkt motorn gick som den skulle så effekten ökade hände detta. När det fungerade från början så borde det vart rätt ihopsatt tycker jag men.
  11. Tycker också att det känns som att något släppt. Fungerade kanon efter jag satt ihop det undertiden motorn inte gick bra men direkt motorn gick som den skulle så effekten ökade hände detta. När det fungerade från början så borde det vart rätt ihopsatt tycker jag men.
  12. Har kollat vidare. Proppelern är inte problemet. Har även kontrollerat länkaget och är inget fel med det. Har provat att skruva lös "vajern" som sköter växlingen och provat snurra propellern och proppeleraxeln sagtidigt som jag lagt i fram och back manuellt genom att trycka där vajern satt fast fram och bakåt och propelleraxeln snurrar lätt oavsett vad jag gör. Är inye heller några missljud då jag snurrar den. Vet inte själv hur detta fungerar när det gäller en båtmotor. Vad är nästa steg jag bör prova.
  13. Går som bra detta, efter att bytt packningar till toppen och riggen så lev det dags att byta soppa pumpen och det gick ju bra. Då började motorn gå ok så lite justering av förgasarna så blev den ju som ny. Hann ju till och med ut och prova den i ca 22 sekunder så började den bara varva och där stod jag. Tur att man inte kommer så långt på 22 sekunder iallafall. Så nu till mitt nya problem, motorn går kanon men spelar ingen roll om jag lägger i fram eller back så driver den inget. När det hände så var det ingen smäll eller något utan varvade bara upp och förlorade drivningen helt. När jag lägger in fram eller back nu så hörs det inget ljud att en växel går i. Har kollat länkaget bakåt och det är inte någon vajer som är av för allt rörs som det skall bak i motorn. Kan det vara propellern som slirar men visst borde jag fortfarande höra en litet klock då man lägger in växeln då? Ifall lådan har havererat borde man inte höra nått litet rassel då? Kan tyvärr inte ta upp båten och tömma oljan för har lånat ut min trailer och får inte tillbaka den förrän om några veckor. Vore enormt tacksam för någon ide för enormt nära nu att det blir ett ankare av motorn. Börjar vara lite less nu så är det någon som har ett tips var jag skall börja söka fel.
  14. Verkar som membranen i bränslepumpen inte är hela. Vad är bättre, renovera pumpen son sitter på, förstår inte hur jag skall hitta delar till den men är väl ett senare problem, byta till en pump utan vro och i såna fall är det nån som har ett förslag på en lämplig pump eller sätta el pump och vore även då tacksam ifall nån vet en lämplig pump.
  15. Nu var både riggpackning och packningen till toppen bytta och är absolut ingen skillnad så nu börjar jag vara utan ideer. Det enda jag inte gjort är att kolla under svänghjulet. Har mätt upp triggern och får rätt värden från den men finns det nån chans att den kan strula ändå så att den tänder på låga varv typ tomgång men då man drar på lägger den av? Om det är triggern som strular visst kan det bli så att bara ett stift påverkas av den eller? Finns det nått mer under svänghjulet som kan göra att den beter sig konstigt?
×
×
  • Skapa nytt...