Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024

Faruk

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Faruk

  • Placering
    Kadett
  1. Nu har jag ställt tändningen rätt med stroboskop, kollat ventillyftarspelet men det är fortfarande ingen skillnad på orken. Eftersom jag tagit förgasare, insug och kamaxel från den gamla motorn så återstår det att börja utröna om det finns någon strypning som jag inte vet om. Känns som om båtvagnen sitter kvar på båten. Men annars går motorn jämnt och bra MEN SÅ SVAG. Nåja, får höra med terrängbilsfolket om de har nån ide. Tack för all hjälp. Kommer att meddela hur det går
  2. Kamdreven är ju snedskurna så det kan vara en möjlig orsak. Ska kolla. Men vad jag minns från i våras när jag jobbade med motorn var att jag var mycket noga med att få könslagen mot varandra. Men jag ska absolut kolla det också. Jag har inget stroboskop för inställning av tändning men ställde på dödläget på 1:ans cylinder. När jag sen startade så finjusterade jag tills motorn gick som bäst på tomgången. Nu verkar det ju som om en volvomotor startar med helt omöjliga inställningar. När jag köpte båten för flera år sen stod tändningen 22 grader fel Tände 10 grader efter vändning. Den var slö men den gick och var starkare än den är nu med den nya motorn. Nåja sommarn har ju varit dålig men perfekt för skruvande.
  3. Aha!! Kan det vara så enkelt?? Ja inte enkelt att flytta stötstänger och lyftare men. Får försöka med en magnet för jag tar inte upp motorn en gång till i år om jag inte måste alltså.
  4. Och jag slår vad om att du har förtrtängt 170-an också. Men det bästa man kan säga om den är väl att den är lättskruvad. Helt analog
  5. Tack för snabba svar. Både Bernte-AQ och Getis. 1. Jag lade bägge motorerna på sidan och drog ut kammarna och bytte plats på dessa. Flyttade alltså inte över lyftare och stötstänger utan dessa fick vara kvar i motorn på sina platser. 2. Ska kolla ventilerna en gång till men jag tror ingen ligger på. 3. Gamla "penta"-kammen var helt ok 4. Hade märkt upp tändkablarna så det ska vara rätt MEN upptäckte att en kabel inte bottnade i doslocket. Ska kolla om någon fler inte gör det. Men motorn går mycket bra på tomgång så jag vet inte. Ska skriva ut tipsen och kolla av. Ska även ta kompprov så får vi se
  6. Faruk

    AQ 170

    Hade en trött volvo AQ 170 i min Marieholm 24. Förmodligen körd utan blyersättningsmedel. Fick tag i en B30-motor från en terrängbil 13 som bara gått 800 mil. Flyttade över förgasare, insugningsrör och kamaxel från den gamla motorn. Nu har jag problem med att den nya motorn inte verkar orka med båten. Får den inte ens i plan som tidigare. Har monterat på en sötvattenkylning och justerat tändning och förgasare enligt instruktionsboken. VAD KAN PROBLEMET VARA???? Någon som vet??
×
×
  • Skapa nytt...