Vi har fått ett problem med ett litet läckage av glykol från färskvattenkylaren (se bilder). Motorn är en Yanmar diesel 6LP-STZE. Det är svårt att avgöra exakt var läckan är. Det har droppat ut ganska lite (av totalt 13,5 liter kylarvatten). Nu har vi i alla fall dragit åt slangklämmorna och vid tomgångskörning ser vi ingen läcka. Jag vet dock inte hur det blir när motorn blir varm och kör på högre varv.
Jag och en kompis köpte båten förra sommaren så vi har inte själva fyllt på glykol och vet därför inte vad det är för glykol i den. Hur som helst skulle jag vilja fylla på glykol eftersom det trots allt har läckt ut lite, men nu undrar jag vad för slags glykol som ska användas? Jag tog en bild, men på den tycker jag själv det är svårt att avgöra ifall det är blå eller grön glykol. Definitivt inte röd i alla fall.
Det ser ut som grönt på första bilden, men jag tycker det ser mer blått ut närmast läckan där det är mer färskt. Hur tydligt ska man kunna se ifall det är grön eller blå glykol? Jag har förstått att man inte ska blanda, så jag tänkte att Yanmar kanske har några riktlinjer. De säger att man ska använda silikatfri kylarglykol. Jag trodde först att det var samma som röd glykol, men nu hittade jag en blå glykol som är silikatfri:
http://www.bataccenten.se/artikel.php?kid=644-1061-1081&sok=&id=16368&sortering=&listmall=
Om jag nu kommer fram till att det är blå glykol i färskvattenkylaren så vet jag ändå inte om den är fri från silikat eller inte. Antag att kylarvattnet inte är fritt från silikat. Kan jag då ändå köpa silikatfri och blanda med den befintliga så länge den är blå?