

ulfie81
Medlemmar-
Innehålls Antal
76 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm ulfie81
-
Placering
Kapten
Profile Information
-
Plats
Västkusten
Mina båtar
-
Båtens namn
Cossi
-
Bild
Senaste Profilbesöken
1 413 profilvisningar
-
Japp jag fattar Tack för input, är med på att många motorer bygger på samma, det jag förstått är att det bara är "kodningen" på dessa 2,1 liters Mercury som skiljer, och möjligtvis propeller men den är ju lite beroende på båt med. Provar med standardpropellern ( har funderingar att byta till rostfri så då justerar man där isf)
-
Fabriksgarantin är utgången, förra året, därför jag väntat. I övrigt ska det inte vara några problem då det är tre motorer som invändigt, förutom ECU, ser exakt likadana ut, dvs 80 och 100 är strypta 115hk maskiner
-
Kul att höra, jag tror att man inte ska behöva ändra något vid uppgradering till 100 eller 115, går tydligen att få upp den till 160 men då behövde något mer göras, så mycket är inte aktuellt ändå
-
Tjenare! Sökte lite i forumet men trådarna som hittades hade 10+ år på nacken. Jag har en Mercury 80 2018. Denna motorn är identisk med Mercurys 100 och 115 vilket då gör att det är enkelt att "trimma" för att få ur 115hk ur min 80. Är primärt ute efter högre topphastighet och marsch, antar att 35hk extra bör göra en go skillnad. Någon som gjort detta? Som har erfarenheter, bra som dåliga. Värt det? vilken risk(om någon) utsätter man motor för? Vad har ni fått för resultat och vem gjorde optimeringen, finns en bunt som gör detta i Sverige, Lundins är väl mest kända Tack på förhand ///Ulf
-
jag hade gärna haft en borsttvätt i närheten men finns inte (ligger i norra Halland precis söder om Göteborg) så nu är det dags att börja göra inköpen inför vårfixet för att sprida ut kostnaderna lite:) bottenfärger, vax och polermedel, nya tampar och ryckdämpare, nya fendrar. Hoppas på lite mellandagsrea
-
jag ser det också tyvärr och tycker det är snyggare om man inte behövt måla botten alls
-
God Jul Jag bytte förra säsongen från VK racing till NonStop, båda från Jotun(som meddelat att de ska sluta med bottenfärg) Nonstop är betydligt sämre än VK racing upptäckte jag, vad jag förstått har den bara 7-8% koppar mot runt 18% i VK. Märktes jäklans skillnad på dessa två, brukar bara ha några få snäckor/tulpaner men med Non Stop var hela botten täckt vid upptagning och då borstade jag ändå typ varje gång vi låg vid strand Därför letar även jag efter en bra ersättare, för plastbåt 30-40 knop, jag kör även vit bottenfärg vilket begränsar en del, tyvärr //Ulf
-
Japp, men hoppades kanske ha möjlighet prova några lösningar innan. Jävla meck hämta trailern från förvaringen, ta upp båten åka till verkstan, för att de ska trycka till en sladd😄 ska se om dem har någon som kan komma ut till bryggan
-
Det är en sladd vet inte riktigt vilken dock, kanske syns bättre på denna bilden, hjälpte inte att klämma av den och köra. Plastkåporna ser lite fuktiga ut och det luktar kanske lite bränsle. Vet inte om det är något rostskydd eller så som gjordes vid konservering
-
hej igen! Har nu lyft å kollat, helt ärligt är som att öppna en grekisk bok 😬 jag ser att kabeln som verkstan lyckats klämma innan va klämd nu igen, snudd på platt, är det där problemet ligger?
-
Gjorde inte det, men kom på att verkstan lyckats klämma kablar under fästen till motorkåpan flera gånger. Så kanske det som hänt nu. Om något hamnat på sniskan lite. Får ta en titt imorgon(efter regnet som är förväntat)
-
Halloj! har en mercury 80hk 2018 4takt, servad enligt konstens alla regler. Köpte båten på hösten servar således på hösten( även rekommendation av vår auktoriserade verkstad) i alla fall, förra året gjordes stor service, impeller å allt. Har sedan des kört kanske 25-30 timmar och idag när vi åkte ut fick vi meddelande i smart craft om ”maintenance required” där det brukar stå bat ok temp ok bar ok. Först kom meddelande ”stbd emergency stop” som sedan försvann och inte heller kom tillbaka trots startade om motor etc. När vi åker ut får jag bara upp båten i 21-22 knop(brukar vara 30+), varvar 4500 mot 5000-5700 normalt och det vibrerar mer i båten, känns lite som den inte riktigt tänder på alla cylindrar. någon som har några tips? Som man kan kolla själv? Så man slipper ta upp för att köra till verkstad om det är något man lätt fixar själv. Självklart gick garantin ut förra hösten. 😄 glad midsommar //ulf
-
Ah.. där har vi det, en nit som funkar som en molly! Tack
-
Halloj! i höstas under någon storm låg min båt å gnuggade mot grannens så fendern antagligen fastnade under hans relingkant och då ryckte med sig min fender och fenderkrok, nitar och allt. Tänkte nu sätta dit en ny krok men jag får inte nitarna att bita. Hålen ser inte uppfläkta ut utan är perfekt runda fortfarande kör i en 4x10 nit som var rekommenderat för den tjockleken material den ska greppa men jag får inte nitarna att fästa det går att dra rakt ut igen. Finns det något annat man kan använda? Eller ska man prova med en längre nit? Kommer inte åt insidan för att se hur det ser ut. mvh Ulf
-
Får prova det, vet inte riktigt när man får tid till det bara, får vänta tills semestern