Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025

Powertech32

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Powertech32

  • Placering
    Landkrabba
  1. Hej jättetacksam för faktan, har vänta länge men den som väntar på nått ....osv. Den stora frågan är om man kan ha 300HK påhäktad då, har en Johnson V8 96 med hydraulisk hiss för lodrät upp o ned hissande vanlig = ej offshore på gång nämligen i Norge (finns ju aldrig nånting i Sverige nuförtiden) braketen är sänkt med en dm är det bra eller dåligt? båten lutar mer uppåt med denna lösning nämligen men stegrar ganska kraftigt vid ax men går mycket stabilt sedan men det beror nog på motorstyrkan i minsta laget kanske/hydraulisk trimplan skulle hjälpa? Hur kan jag få tillräckligt med flytkraft då? + 100 liter bensin eller måste jag byta ut tanken mot en större? han som byggde just min S satte två väggar i båtmaterial fram o bak vid tanken vilket gör att större tank ej är möjlig om man inte tar dän dessa men dom kanske sitter där av annan orsak, stabilitet kanske? , Jag kan ju skicka lite bilder på min om det skulle hjälpa? den kanske är lite modifierad med andra lösningar än org nämligen. Vet att det fanns en i norra Vättern som hade fått tag i formarna och byggt, men att den inte blev bra, gick mycket ostabilt med 200 Optimax sa han. Är inte så kunnig i ämnet, så tacksam för svar från dig Håkan!! Hej, Har inte koll på vikten på en Johnsson V8, men det ska säkert gå. När det gäller höjden för montering av motorn så kan du ju prova dig fram med en hydraulisk power lift. Men att ha centrum på propeller axeln ca 25-35 mm under bottenlinjen borde vara lagom. (mkt viktigt att du har ett växlhus med lågt vattenintag då (under torpeden) alt. ett separat intag vi rör på akterspegeln med slang till motorn + en propeller som är anpassad för att gå nära vattenytan. Kör gärna "rund" örade propellrar så får du en snällare o stabilare gång. Du behöver säkert inte ändra mkt i övrigt. Se bara till att allt sitter fast ordentligt med rejäla bultar (min. M12 men gärna M14) När det gäller flytkraft så kan man med fördel ha den "lös" men surrad ordentligt på 2-3 ställen per sida på båten. Markisoleringsskivor är t.ex utmärkta att använda + spännband. Hydrauliska trimplan kan hjälpa, men de vanliga som finns o köpa i Sverige kommer gå sönder när du sätter fart i lite sjö. Men du klarar dig nog utmärkt utan trimplan. Bifogar ett par bilder på "original" båten som vi testade oss fram på........... // Håkan En sak till, se för guds skull till att du har en riktigt rejäl styrning innan du ger dig ut o provar! Ska inte finnas något glapp alls.
  2. Hej jättetacksam för faktan, har vänta länge men den som väntar på nått ....osv. Den stora frågan är om man kan ha 300HK påhäktad då, har en Johnson V8 96 med hydraulisk hiss för lodrät upp o ned hissande vanlig = ej offshore på gång nämligen i Norge (finns ju aldrig nånting i Sverige nuförtiden) braketen är sänkt med en dm är det bra eller dåligt? båten lutar mer uppåt med denna lösning nämligen men stegrar ganska kraftigt vid ax men går mycket stabilt sedan men det beror nog på motorstyrkan i minsta laget kanske/hydraulisk trimplan skulle hjälpa? Hur kan jag få tillräckligt med flytkraft då? + 100 liter bensin eller måste jag byta ut tanken mot en större? han som byggde just min S satte två väggar i båtmaterial fram o bak vid tanken vilket gör att större tank ej är möjlig om man inte tar dän dessa men dom kanske sitter där av annan orsak, stabilitet kanske? , Jag kan ju skicka lite bilder på min om det skulle hjälpa? den kanske är lite modifierad med andra lösningar än org nämligen. Vet att det fanns en i norra Vättern som hade fått tag i formarna och byggt, men att den inte blev bra, gick mycket ostabilt med 200 Optimax sa han. Är inte så kunnig i ämnet, så tacksam för svar från dig Håkan!! Hej, Har inte koll på vikten på en Johnsson V8, men det ska säkert gå. När det gäller höjden för montering av motorn så kan du ju prova dig fram med en hydraulisk power lift. Men att ha centrum på propeller axeln ca 25-35 mm under bottenlinjen borde vara lagom. (mkt viktigt att du har ett växlhus med lågt vattenintag då (under torpeden) alt. ett separat intag vi rör på akterspegeln med slang till motorn + en propeller som är anpassad för att gå nära vattenytan. Kör gärna "rund" örade propellrar så får du en snällare o stabilare gång. Du behöver säkert inte ändra mkt i övrigt. Se bara till att allt sitter fast ordentligt med rejäla bultar (min. M12 men gärna M14) När det gäller flytkraft så kan man med fördel ha den "lös" men surrad ordentligt på 2-3 ställen per sida på båten. Markisoleringsskivor är t.ex utmärkta att använda + spännband. Hydrauliska trimplan kan hjälpa, men de vanliga som finns o köpa i Sverige kommer gå sönder när du sätter fart i lite sjö. Men du klarar dig nog utmärkt utan trimplan. Bifogar ett par bilder på "original" båten som vi testade oss fram på........... // Håkan
  3. Lite fakta i ämnet! (om än lite sent kanske) Båten är ritad 1989 i Askersund av undertecknad och en kompis och de tre första exemplaren byggdes också där vintern mellan 1989-1990. Vi byggde den för att åka Roslagsloppet, men vi kom aldrig så långt pga flera motor haverier........ Den första båten var först utrustad med en Mercury 200 hk och gjorde ca. 67-68 knop (klockat), sedan byttes motorn ut till en trimmad Mercury 2,4 EFI Offshore, bromsad till 330 hk och då nådde vi 80+. CE märkning fanns alltså, som någon korrekt påpekat inte när båten konstruerades. Ska man ha 200 hk eller mer så är det mkt viktigt att ha tillräckligt med flytkraft i båten (300+ liter). Då förblir den flytande även vattenfylld. Sedan har andra gjutit fler båtar i formarna under åren....... Hälsn. Håkan
×
×
  • Skapa nytt...